• tjejanonym

Han reser hellre med sina vänner?

Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 8år. De fyra senaste åren har vi bara rest bort en gång tillsammans och då var en gemensam kompis till oss med.

Min sambo har i ca ett års tid tjatat på mig om att bara han och jag måste resa utomlands snart eftersom det var så länge sen senast. Men eftersom jag har pluggat och bara jobbat som vikarie så har det inte riktigt passat för min del. 

Nu började det snackas om i vårt kompisgäng att vi alla ska åka utomlands i sommar. Eftersom jag är vikarie så lyckades jag bara ta semester i en vecka, men den veckan kunde inte alla i kompisgänget vilket betyder att jag får stanna hemma.

Då började jag snacka med sambon om att han och jag kanske kan passa på att åka någonstans den veckan vi är lediga tillsammans.
    Då svarar sambon "men jag kommer inte ha råd att åka utomlands två gånger". Och när jag frågar hur han helst vill göra så säger han att han gärna åker med kompisgänget. 

Under de fyra senaste åren (om man bortser från resan jag skrev om ovan) har jag varit på EN weekendresa med en kompis.
    Min sambo har dock varit i Tyskland och i Danmark, han har åkt skidor utomlands två gånger och han har även åkt på "roadtrip" i Sverige flera gånger och fiskat mm. Dessa resor har han gjort med enbart sina vänner.

Han har varit utomlands med jobbet två gånger också och det är ju kanske inte lika väsentligt men i alla fall.  

Att han har åkt iväg utan mig har aldrig varit något problem. Jag har nästan varit den mest "chillade" flickvännen om man jämför med hans polares tjejer som har blivit jättenojiga och velat hänga med trots att det varit grabbresor osv... Men nu blev jag faktiskt riktigt förbannad, eller ledsen.. eller jag vet inte, jag fick en stor klump i magen i alla fall.

Jag vill verkligen inte vara den som säger åt sin pojkvän att han inte får åka, men samtidigt vill jag inte bara va tyst om det här för det sårade verkligen mig jättemycket och jag kan inte släppa det.
    Jag är så rädd att han ska tro att jag försöker kontrollera honom eller nåt. 

Så nu till mina frågor, överreagerar jag? Ska jag ta upp det med honom och hur i så fall?  Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Han reser hellre med sina vänner?
  • tjejanonym
    Fru Nyckelpiga skrev 2015-04-19 15:51:33 följande:

Jag skulle också blivit jätteledsen.

Hälsa din sambo att om man inte vårdar sitt förhållande, så har man snart inget. Du bör gå före kompisar! Alla dagar i veckan hela året.

Tack för ditt svar.

Sant, men jag vill absolut inte alltid gå före kompisarna. Det känns inte okej. Men någon gång borde man väl gå före, och inte bara för att jag vill det utan för att han vill!
  • Anonym (a)

Problemet här är väl att du har sagt nej till resor i ett års tid, sedan kommer kompisresan som du också säger nej till, men sedan är det plötsligt du som vill åka på en resa. Det hade varit en annan sak om ni hade planerat en gemensam resa innan kompisresan kom på tal.

Om han inte åker med kompisarna så går han miste om något. Om han inte åker med dig, så missar han ingenting, ni bara skjuter upp det hela.

• tjejanonym
    Anonym (a) skrev 2015-04-19 16:31:46 följande:

Problemet här är väl att du har sagt nej till resor i ett års tid, sedan kommer kompisresan som du också säger nej till, men sedan är det plötsligt du som vill åka på en resa. Det hade varit en annan sak om ni hade planerat en gemensam resa innan kompisresan kom på tal.

Om han inte åker med kompisarna så går han miste om något. Om han inte åker med dig, så missar han ingenting, ni bara skjuter upp det hela.

Tack för svar!

Det är sant det du säger.
    Men kompisresan sa jag ju inte direkt nej till, det var mer att jag bara var ledig en vecka som nån annan i gänget inte kunde åka på.
    Och att jag sa nej till resorna under ett års tid var ju för att jag inte hade råd, inte för att jag inte ville.

• Anonym (Tips)

Hej, jag känner igen mig i det du skriver. Jag tror många skulle kunna känna sig besvikna i din situation, men jag tror inte han menar något illa.

Jag får känslan av att ni båda vill göra rätt för er. Du har anpassat ditt liv efter din ekonomi. Det låter bra att du nu blivit erbjuden en fast tjänst. Men ni hade säkert kunnat leva mer jämlikt och åkt på resor ihop tillsammans även tidigare. Det är viktigt att få uppleva saker och ha semester tillsammans (tid att bara vara), och det låter inte så roligt att ni inte kunnat ha det på länge.

Vill tipsa om sidan lycka.se som jag själv upptäckte här om dagen och som verkligen gav mig några aha upplevelser kring hur man skapar en bättre relation till sin partner.

• Lindsey Egot the only one
    tjejanonym skrev 2015-04-19 14:11:10 följande:

Tack för ditt svar.
    Jo jag kände likadant men det känns ändå ganska egoistiskt att tänka så.

Jag har också funderat på varför just jag är den som blir "bortplockad". Sambon säger att han typ "måste" åka för att han var en av dom som kom på iden att åka utomlands i sommar. Den andra som "kom på iden" tillsammans med min sambo kan inte åka den veckan jag har semester.  

Helt ärligt hur gamla är ni? Låter som om ni är omogna tonåringar som lever efter vad kompisarna gör. Nu vet du iaf att era kompisar går före dig.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (a) skrev 2015-04-19 16:31:46 följande:

Fast studerar man och inte har en inkomst så kan man inte åka på resor under ett års tid. Det borde både vännerna och sambon förstå. Eller så är de korkade som inte kan sätta sig in i någon studerandes liv.
  • Anonym (a)

Varför planerade ni inte er sommar innan du lovade chefen att du skulle jobba hela sommaren? Din sambo kanske tycker att du låter jobbet gå före honom.

• tjejanonym
    Anonym (a) skrev 2015-04-19 18:15:03 följande:

Varför planerade ni inte er sommar innan du lovade chefen att du skulle jobba hela sommaren? Din sambo kanske tycker att du låter jobbet gå före honom.

Sommaren planerade vi väl lite grann, fast det var mer snack om att typ åka iväg över dagen eller över en helg.
    Utomlandsresan kom till tals för ca 2-3 veckor sedan, men min sambo och vår kompis hade nog pratat om det tidigare än så utan att jag visste det.
    Min chef ville veta hur jag kunde jobba redan i februari. 

Jag och sambon snackade om att jag skulle ta en vecka ledigt, men eftersom han har semester i princip hela sommaren så spelade det Då ingen större roll vilken vecka det blev. 

• tjejanonym
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-19 18:08:45 följande:
    Helt ärligt hur gamla är ni? Låter som om ni är omogna tonåringar som lever efter vad kompisarna gör. Nu vet du iaf att era kompisar går före dig.
    Haha vi är närmare 30 än 20 båda två :)
  • Anonym (a)
    tjejanonym skrev 2015-04-19 18:32:07 följande:

Sommaren planerade vi väl lite grann, fast det var mer snack om att typ åka iväg över dagen eller över en helg.

Utomlandsresan kom till tals för ca 2-3 veckor sedan, men min sambo och vår kompis hade nog pratat om det tidigare än så utan att jag visste det.

Min chef ville veta hur jag kunde jobba redan i februari. 

Jag och sambon snackade om att jag skulle ta en vecka ledigt, men eftersom han har semester i princip hela sommaren så spelade det Då ingen större roll vilken vecka det blev. 

Så redan i februari kunde ni ha bokat in er utlandsresa, men det gjorde ni inte. Så när du nu föreslår en utlandsresa, EFTER att kompisresan blev aktuell, så är det ju som om du snarare vill tvinga din pojkvän att välja, än att du verkligen vill åka på resa själv.
Svar på tråden Han reser hellre med sina vänner?