• tjejanonym

Han reser hellre med sina vänner?

Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 8år. De fyra senaste åren har vi bara rest bort en gång tillsammans och då var en gemensam kompis till oss med.

Min sambo har i ca ett års tid tjatat på mig om att bara han och jag måste resa utomlands snart eftersom det var så länge sen senast. Men eftersom jag har pluggat och bara jobbat som vikarie så har det inte riktigt passat för min del. 

Nu började det snackas om i vårt kompisgäng att vi alla ska åka utomlands i sommar. Eftersom jag är vikarie så lyckades jag bara ta semester i en vecka, men den veckan kunde inte alla i kompisgänget vilket betyder att jag får stanna hemma.

Då började jag snacka med sambon om att han och jag kanske kan passa på att åka någonstans den veckan vi är lediga tillsammans.
    Då svarar sambon "men jag kommer inte ha råd att åka utomlands två gånger". Och när jag frågar hur han helst vill göra så säger han att han gärna åker med kompisgänget. 

Under de fyra senaste åren (om man bortser från resan jag skrev om ovan) har jag varit på EN weekendresa med en kompis.
    Min sambo har dock varit i Tyskland och i Danmark, han har åkt skidor utomlands två gånger och han har även åkt på "roadtrip" i Sverige flera gånger och fiskat mm. Dessa resor har han gjort med enbart sina vänner.

Han har varit utomlands med jobbet två gånger också och det är ju kanske inte lika väsentligt men i alla fall.  

Att han har åkt iväg utan mig har aldrig varit något problem. Jag har nästan varit den mest "chillade" flickvännen om man jämför med hans polares tjejer som har blivit jättenojiga och velat hänga med trots att det varit grabbresor osv... Men nu blev jag faktiskt riktigt förbannad, eller ledsen.. eller jag vet inte, jag fick en stor klump i magen i alla fall.

Jag vill verkligen inte vara den som säger åt sin pojkvän att han inte får åka, men samtidigt vill jag inte bara va tyst om det här för det sårade verkligen mig jättemycket och jag kan inte släppa det.
    Jag är så rädd att han ska tro att jag försöker kontrollera honom eller nåt. 

Så nu till mina frågor, överreagerar jag? Ska jag ta upp det med honom och hur i så fall?  Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Han reser hellre med sina vänner?
  • Anonym (Reser med vänner)
    Anonym (ta upp det!) skrev 2015-04-21 20:15:39 följande:
    Men har du ens läst inläggen? Ts skriver ju att partnern flera ggr gjort saker med sina kompisar! Men hon har EN vecka ledigt i sommar och då hade hon hoppats att de skulle göra nåt ihop, och pengarna finns inte att åka två ggr. De flesta av oss unnar våra partner att göra roliga saker ihop med sina polare, men ens sambo borde liksom gå i första hand. En partner som resonerar som du och bara driter i sin sambos känslor borde snart vara ett ex, så långt håller jag med...
    Ett, ja jag har läst.
    Två, detsamma.

Min partner och jag har för övrigt inte sådana tramsbekymmer.
    Han går inte före mina vänner men inte heller efter, same same men olika villkor.

Fast jag gissar att vi är en del år äldre än er och har livserfarenheter och inte tjafsar om småsaker.
  • Anonym (O)

TS, du är varken missunnsam eller kontrollerande. Många skulle precis som du bli ledsna om ens partner hellre reser med kompisar på semestern. Folk är olika! En del par lever i öppna förhållanden medan andra (de flesta) betraktar trohet som norm. Jag skulle göra slut med en partner som väljer bort mig på semestern, inget snack. Och det beror inte på att det "fel" utan för att det inte passar mig. Jag vill ha ett förhållande där man tillbringar semestern ihop.

• Anonym (Reser med vänner)
    Anonym (O) skrev 2015-04-21 20:43:16 följande:

TS, du är varken missunnsam eller kontrollerande. Många skulle precis som du bli ledsna om ens partner hellre reser med kompisar på semestern. Folk är olika! En del par lever i öppna förhållanden medan andra (de flesta) betraktar trohet som norm. Jag skulle göra slut med en partner som väljer bort mig på semestern, inget snack. Och det beror inte på att det "fel" utan för att det inte passar mig. Jag vill ha ett förhållande där man tillbringar semestern ihop.

Man är inte otrogen för att man reser med sina vänner.
  • Anonym (O)
    Anonym (Reser med vänner) skrev 2015-04-21 20:44:50 följande:
    Man är inte otrogen för att man reser med sina vänner.
    Det var exempel på att folk tycker så olika. Det som är självklart rätt för någon (t ex sexuell trohet) skulle vara en tvångströja för andra. Därför ska man fixera sig vid rätt och fel utan fråga sig vad man själv behöver.
  • Venne

Varför inte bara boka en ny resa till vintern då du har fast inkomst och har samlat ihop semesterdagar?

• Anonym (Håller med ts)
    Anonym (Reser med vänner) skrev 2015-04-21 15:48:53 följande:

Skulle min partner resonera som ts så vore han snart mitt ex.
    Låt människan få ha lite roligt med polarna!

Mitt ex resonerade som ts pojkvän gör nu.
    Dvs att han prioriterar bort henne hela tiden, år ut och år in.
    Jag tröttnade på att bli bortprioriterad och vi gled längre och längre ifrån varandra. Insåg efter flera år att vi inte alls gjort något gemensamt samt att det endast var jag om jobbade på att vi skulle göra någonting tillsammans. Att vi skulle ha semester samtidigt var inte alls självklart för honom. Han är mitt ex idag på grund av detta. Nu har jag träffat en man som uppskattar mig bättre.
  • Anonym (Håller med ts)
    Venne skrev 2015-04-21 20:50:34 följande:

Varför inte bara boka en ny resa till vintern då du har fast inkomst och har samlat ihop semesterdagar?

Eller varför inte resa med ts nu när hon endast har en vecka och sedan åker ts, hennes pojkvän och hela kompisgänget nästa år på en gemensam resa?
  • Anonym (Håller med ts)

Tycker att det är fördjävligt att han lämnar sin flickvän (ts) ensam och väljer polarna framför henne. Han lever ungkarlsliv fast han har flickvän. Tror ts tröttnar på honom snart och får upp ögonen för någon som har vett att sätta henne först. Hoppas ts gör det när han åker iväg.
    Skulle vilja se minen på ts pojkvän när han kommer hem från resan och ts träffat en ny. Sedan åker ts och den nya på resa nästa år på tu man hand. Hihi!

• Venne
    Anonym (Håller med ts) skrev 2015-04-21 21:20:27 följande:
    Eller varför inte resa med ts nu när hon endast har en vecka och sedan åker ts, hennes pojkvän och hela kompisgänget nästa år på en gemensam resa?
    För att det är en aning svårare att styra över en hel grupp människors semester än sin och sambons. För att hon är välkommen men inte har varken pengar eller ledigt denna gången. För att det bara handlar om några månader tills hon har både pengar och semesterdagar. För att hennes kille är den som styrt upp semestern med vännerna och väldigt gärna då vill med på den.
  • Anonym (Håller med ts)

Hade varit en annan sak om ts och pojkvännen rest tillsammans förut på tu man hand och om de inte kunde ha semester samtidigt. Då hade det varit accepterat att han åker med ett kompisgäng. Men nu har de inte alls rest tillsammans bara de två under 8 år. De har semester samtidigt och ts har bara en ynka vecka.
    Demon
    Tycker synd om ts och jag blir enormt provocerad av hennes pojkväns val.

Svar på tråden Han reser hellre med sina vänner?