• tjejanonym

Han reser hellre med sina vänner?

Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 8år. De fyra senaste åren har vi bara rest bort en gång tillsammans och då var en gemensam kompis till oss med.

Min sambo har i ca ett års tid tjatat på mig om att bara han och jag måste resa utomlands snart eftersom det var så länge sen senast. Men eftersom jag har pluggat och bara jobbat som vikarie så har det inte riktigt passat för min del. 

Nu började det snackas om i vårt kompisgäng att vi alla ska åka utomlands i sommar. Eftersom jag är vikarie så lyckades jag bara ta semester i en vecka, men den veckan kunde inte alla i kompisgänget vilket betyder att jag får stanna hemma.

Då började jag snacka med sambon om att han och jag kanske kan passa på att åka någonstans den veckan vi är lediga tillsammans.
    Då svarar sambon "men jag kommer inte ha råd att åka utomlands två gånger". Och när jag frågar hur han helst vill göra så säger han att han gärna åker med kompisgänget. 

Under de fyra senaste åren (om man bortser från resan jag skrev om ovan) har jag varit på EN weekendresa med en kompis.
    Min sambo har dock varit i Tyskland och i Danmark, han har åkt skidor utomlands två gånger och han har även åkt på "roadtrip" i Sverige flera gånger och fiskat mm. Dessa resor har han gjort med enbart sina vänner.

Han har varit utomlands med jobbet två gånger också och det är ju kanske inte lika väsentligt men i alla fall.  

Att han har åkt iväg utan mig har aldrig varit något problem. Jag har nästan varit den mest "chillade" flickvännen om man jämför med hans polares tjejer som har blivit jättenojiga och velat hänga med trots att det varit grabbresor osv... Men nu blev jag faktiskt riktigt förbannad, eller ledsen.. eller jag vet inte, jag fick en stor klump i magen i alla fall.

Jag vill verkligen inte vara den som säger åt sin pojkvän att han inte får åka, men samtidigt vill jag inte bara va tyst om det här för det sårade verkligen mig jättemycket och jag kan inte släppa det.
    Jag är så rädd att han ska tro att jag försöker kontrollera honom eller nåt. 

Så nu till mina frågor, överreagerar jag? Ska jag ta upp det med honom och hur i så fall?  Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Han reser hellre med sina vänner?
  • Anonym (Håller med ts)

Om du bara har en vecka ledigt i sommar och ni aldrig varit på en gemensam resa på tu man hand så borde du verkligen prioriteras. Du skall prioriteras ändå eftersom relationen måste gå före kompisarna. Kompisresan är den som kan väntas med när du också kan följa med. Viktigast är att vårda relationen till dig eftersom vänner brukar finnas kvar år efter år. Tycker att du har haft extremt bra tålamod som ingen annan skulle ha. Att hans polares tjejer blivit nojiga och följt med på deras grabbresor kan jag förstå. Ditt tålamod har nått en gräns och du har all rätt att känna dig ledsen. Om din pojkvän är rädd att gänget inte finns kvar om han prioriterar dig så är de inga riktiga vänner. Du bör nog ta dig en funderare över hur din relation till din pojkvän ser ut.

• tjejanonym
    Anonym (a) skrev 2015-04-19 19:06:00 följande:
    Så redan i februari kunde ni ha bokat in er utlandsresa, men det gjorde ni inte. Så när du nu föreslår en utlandsresa, EFTER att kompisresan blev aktuell, så är det ju som om du snarare vill tvinga din pojkvän att välja, än att du verkligen vill åka på resa själv.
    Jag hade inte en tanke på att han ville åka utomlands i sommar för vi har alltid snackat om att det är "onödigt" att åka på solsemester när det är sommar i Sverige. Men Nu vet jag ju att han vill det.

Det låter kanske som att jag vill tvinga honom att åka med mig (vilket jag absolut inte vill, hur kul är det att åka med någon som man tvingat med liksom?).
    Jag tänkte mer att man kunde passa på nu när jag faktiskt fick en vecka ledigt i sommar. Och eftersom det inte gick att åka med kompisgänget den veckan jag kunde så tänkte jag att han kanske ville åka med bara mig som han hade snackat om tidigare. 
  • Anonym (Håller med ts)
    tjejanonym skrev 2015-04-19 19:25:24 följande:
    Jag hade inte en tanke på att han ville åka utomlands i sommar för vi har alltid snackat om att det är "onödigt" att åka på solsemester när det är sommar i Sverige. Men Nu vet jag ju att han vill det.

Det låter kanske som att jag vill tvinga honom att åka med mig (vilket jag absolut inte vill, hur kul är det att åka med någon som man tvingat med liksom?).
    Jag tänkte mer att man kunde passa på nu när jag faktiskt fick en vecka ledigt i sommar. Och eftersom det inte gick att åka med kompisgänget den veckan jag kunde så tänkte jag att han kanske ville åka med bara mig som han hade snackat om tidigare. 
    Precis!
    Du borde verkligen prioriteras.
  • tjejanonym
    Anonym (Håller med ts) skrev 2015-04-19 19:22:30 följande:

Om du bara har en vecka ledigt i sommar och ni aldrig varit på en gemensam resa på tu man hand så borde du verkligen prioriteras. Du skall prioriteras ändå eftersom relationen måste gå före kompisarna. Kompisresan är den som kan väntas med när du också kan följa med. Viktigast är att vårda relationen till dig eftersom vänner brukar finnas kvar år efter år. Tycker att du har haft extremt bra tålamod som ingen annan skulle ha. Att hans polares tjejer blivit nojiga och följt med på deras grabbresor kan jag förstå. Ditt tålamod har nått en gräns och du har all rätt att känna dig ledsen. Om din pojkvän är rädd att gänget inte finns kvar om han prioriterar dig så är de inga riktiga vänner. Du bör nog ta dig en funderare över hur din relation till din pojkvän ser ut.

Tack för svar
    Lite så känner jag med, att jag kanske har haft ett ganska bra tålamod (eller vad man ska kalla det) om man jämför med de andra grabbarnas flickvänner. Och därför trodde jag faktiskt att han verkligen skulle vilja att åka med mig.

Men jag är ju som sagt rädd för att han ska tycka att jag är jobbig/kontrollerande om jag tar upp det med honom (vilket vissa här kanske tycker att jag är).
    Men jag blev faktiskt ledsen och det känns som att jag borde säga det till honom. 
  • Anonym (Reser med vänner)

Avföljer, jag får ont i magen av missunsamma människor.

• Anonym (Håller med ts)
    tjejanonym skrev 2015-04-19 19:41:43 följande:
    Tack för svar
    Lite så känner jag med, att jag kanske har haft ett ganska bra tålamod (eller vad man ska kalla det) om man jämför med de andra grabbarnas flickvänner. Och därför trodde jag faktiskt att han verkligen skulle vilja att åka med mig.

Men jag är ju som sagt rädd för att han ska tycka att jag är jobbig/kontrollerande om jag tar upp det med honom (vilket vissa här kanske tycker att jag är).
    Men jag blev faktiskt ledsen och det känns som att jag borde säga det till honom. 
    Jag tycker inte att du är kontrollerande utan du har nog varit för snäll.
    Detta har kanske bidragit till at din pojkvän tar dig för givet.
    Kan inte förstå att han väljer dem i stället för dig.
    Han borde värdera dig högre (han har ju haft 8 år på sig). Tycker att du bör ta ett snack med honom om hur han ser på dig och eran relation.
    Enda gången har rent legitimt kan prioritera bort dig är om han skulle haft barn eller om hans jobb krånglar till det.
  • arianne03

Kan du inte se om du kan byta med någon så du får rätt vecka, eller fråga chefen om du kan ta en vecka till, trots att du lovat, eftersom det kom upp en chans att resa som inte kommer tillbaka?

• Anonym (Reser med vänner)

Skulle min partner resonera som ts så vore han snart mitt ex.
    Låt människan få ha lite roligt med polarna!

• Anonym (ta upp det!)

Jag tycker absolut inte att du är missunnsam! Tvärtom tror jag att många skulle reagera på samma vis. Speciellt efter så många år ihop och det faktum att ni inte haft möjlighet till resor ihop på länge.Men jag tror inte att du kan utgå ifrån att din partner ens tänker på samma vis.

Tycker absolut att du ska ta upp det här. Tänk igenom ordentligt vad du vill säga (ungefär det du skrivit här antar jag?) och ta det lugnt och sakligt och säg sen att du känner att det borde vara ett gemensamt beslut att han följer med kompisarna, inte som nu när han på egen hand bestämt det och du blir ledsen för att du utgått från att ni ska resa på din lediga vecka. Låt honom sedan få fundera lite, han har säkert inte alls förstått att du känt såhär. Men jag tycker att det är självklart att man i en relation diskuterar sånt här, är man sambo så är man en familj och prioriterar varandra. Lycka till!

• Anonym (ta upp det!)
    Anonym (Reser med vänner) skrev 2015-04-21 15:48:53 följande:

Skulle min partner resonera som ts så vore han snart mitt ex.
    Låt människan få ha lite roligt med polarna!

Men har du ens läst inläggen? Ts skriver ju att partnern flera ggr gjort saker med sina kompisar! Men hon har EN vecka ledigt i sommar och då hade hon hoppats att de skulle göra nåt ihop, och pengarna finns inte att åka två ggr. De flesta av oss unnar våra partner att göra roliga saker ihop med sina polare, men ens sambo borde liksom gå i första hand. En partner som resonerar som du och bara driter i sin sambos känslor borde snart vara ett ex, så långt håller jag med...
Svar på tråden Han reser hellre med sina vänner?