• Carro1981

Hur länge kan man vara mammaledig utan anställning?

Hej!

Jag blev uppsagd från mitt jobb när jag var gravid. Min sista anställningsdag var 1 juni 2014, började ta ut mammadagar 2 juni och 26 juni föddes min son. Har hört att man har rätt att vara helt föräldraledig tills barnet är 18 månader men också att det är max 18 månader man får vara hemma. Vad gäller? Tittar man på försäkringskassans hemsida finns ju bara regler för dem som har en anställning. Har även mailat dem och frågat men får då också svar på vad som gäller när man har en arbetsgivare. Blir galen! Någon här som varit mammaledig innan arbetslöshet?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur länge kan man vara mammaledig utan anställning?
  • Jw83

Du kan gå hemma resten av livet om du vill :) Men vill du ha a-kassa sen så måste du ju uppfylla en del krav. Men hemma kan du gå resten av livet, ingen bestämmer att du måste jobba om du inte går på bidrag och sånt.

Jag har fast heltidsanställning men ska vara föräldraledig längre än 18månader.

• Alexi

Du kan ju vara hemma heka livet. Men din SGI försvinner så fort du slutar ta ut minst fem fpdagar i veckan tex. Din pension blir ju kass utan jobb. Osv.

Svar på tråden Hur länge kan man vara mammaledig utan anställning?