• min hemlighet

prinsbröllop - sista chansen

Ja nu är inbjudningarna till Carl Philips bröllop ute och jag fick ingen (konstigt va Tungan ute). Men man kan ju inte låta bli att bli lite sentimental, så mycket romantik i luften! Och kläderna! Älska alla vackra klänningar Hjärta Själv skulle jag klätt mig i en riktigt bakelseklänning om jag blivit bjuden, vad skulle ni ha haft? och vad tror ni brudparet har på sig?

• Svar på tråden prinsbröllop - sista chansen
  • Anonym (Abbie)

Sofia är ju en linslus. Hon gillar att synas så det är ju perfekt för henne att bröllopet TV-sänds.

• Anonym (Abbie)
    Anonym (*) skrev 2015-04-21 22:25:57 följande:
    Du har nog missat seden om brudöverlämning.

Som hörs på namnet, så är det bruden som överlämnas, inte brudgummen.

Angående prinsens klädsel, så gäller följande om det är ett eftermiddagsbröllop:
    Brudgummen har högtidsdräkt, d v s frack, uniform eller folkdräkt i festversion.

Och varför skulle Sofia inte ha en lika fin klänning som Madde eller Viktoria?

Och naturligtvis får hon bära diadem.
    Kungahusets argument för den anglosaxiska brudöverlämningen var att markera just att han som kung godkänner den folklige mannen. Alltså borde nu Silvia (eller om det nödvändigtvis måste vara den regerande monarken) leda fram Carl Philip för att visa att kungahuset godkänner den folkliga Sofia.
  • Anonym (Noir)
    annzah skrev 2015-04-22 09:02:44 följande:
    Man behöver väl inte ha något särskilt tillstånd för att fadern ska få "överlämna" bruden i Svenska Kyrkan? Har jag väldigt svårt att tro, det finns inte mycket som kräver särskilda tillstånd i Svenska Kyrkan. 
    Jo brudöverlämning är borttaget. Sågs som en kvarleva från när kvinnan hade förmyndare, vanligtvis hennes far. Minns inte vilket år det avskaffades, får googla.
  • sextiotalist
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-22 09:07:32 följande:
    Jo brudöverlämning är borttaget. Sågs som en kvarleva från när kvinnan hade förmyndare, vanligtvis hennes far. Minns inte vilket år det avskaffades, får googla.
    Brudöverlämning har inte ens funnits i Sverige, så det har aldrig avskaffats.
  • sextiotalist
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-22 09:07:32 följande:
    Det skulle i så fall vara 1686 då kyrkliga vigslar infördes
  • Anonym (Noir)
    sextiotalist skrev 2015-04-22 09:14:55 följande:

Brudöverlämning har inte ens funnits i Sverige, så det har aldrig avskaffats.

Jodå, min far överlämnade mig.
  • sextiotalist
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-22 09:16:41 följande:
    Jodå, min far överlämnade mig.
    Men inte som tradition. Att du gjorde ett val är en sak. Du frågade när brudöverlämningen togs bort, jag svarade att det inte funnits någon brudöverlämning, men jag glömde lägga till, att det är en ny sak i Sverige, som är influerat av den anglosaxiska traditionen.

När kungen gifte sig, så gick brudparet upp själva, ingen brudöverlämning där inte.
  • sextiotalist
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-22 08:51:35 följande:
    Jo, hovet har särskilt tillstånd för brudöverlämning, det är inte längre legio i Svenska kyrkan att göra så.

I och med att Sofia blir kunglig så fort de avlagt äktenskapslöftena, hon blir prinsessan Sofia, så kommer säkert hennes klänning att ha kunglig glans. Ser verkligen fram emot det, är stark rojalist och vilket vackert par!
    Det har aldrig varit legio i Sverige, aldrig, det är en anglosaxisk tradition som vissa brudpar vill följa.
  • Anonym (Noir)
    sextiotalist skrev 2015-04-22 09:19:28 följande:

Men inte som tradition. Att du gjorde ett val är en sak. Du frågade när brudöverlämningen togs bort, jag svarade att det inte funnits någon brudöverlämning, men jag glömde lägga till, att det är en ny sak i Sverige, som är influerat av den anglosaxiska traditionen.

När kungen gifte sig, så gick brudparet upp själva, ingen brudöverlämning där inte.

Nej det var frivilligt. Men idag är det avskaffat i den meningen att Svenska kyrkan har uppdaterat sig och står för bägge könens lika värde, kvinnan har ingen förmyndare längre. Minns att det var ett himla rabalder om det när Caroline Krook var ärkebiskop när det togs bort att ens göra det frivilligt.
  • sextiotalist
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-22 09:23:32 följande:
    Nej det var frivilligt. Men idag är det avskaffat i den meningen att Svenska kyrkan har uppdaterat sig och står för bägge könens lika värde, kvinnan har ingen förmyndare längre. Minns att det var ett himla rabalder om det när Caroline Krook var ärkebiskop när det togs bort att ens göra det frivilligt.
    Än en gång, brudöverlämning är ny sak i Sverige, det har aldrig funnits inskriven i Svenska kyrkan och kan därmed inte ens avskaffas.
    Att man står för könens lika värde har inget med den anglosaxiska traditonen.
Svar på tråden prinsbröllop - sista chansen