• min hemlighet

prinsbröllop - sista chansen

Ja nu är inbjudningarna till Carl Philips bröllop ute och jag fick ingen (konstigt va Tungan ute). Men man kan ju inte låta bli att bli lite sentimental, så mycket romantik i luften! Och kläderna! Älska alla vackra klänningar Hjärta Själv skulle jag klätt mig i en riktigt bakelseklänning om jag blivit bjuden, vad skulle ni ha haft? och vad tror ni brudparet har på sig?

• Svar på tråden prinsbröllop - sista chansen
  • Anonym (Abbie)
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-22 09:16:41 följande:
    Jodå, min far överlämnade mig.
    Det har aldrig funnits i svenska kyrkans  bröllopsritual. Sen att folk gjort det ändå är en annan sak.
  • Anonym (Abbie)
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-22 09:23:32 följande:
    Nej det var frivilligt. Men idag är det avskaffat i den meningen att Svenska kyrkan har uppdaterat sig och står för bägge könens lika värde, kvinnan har ingen förmyndare längre. Minns att det var ett himla rabalder om det när Caroline Krook var ärkebiskop när det togs bort att ens göra det frivilligt.
    Eftersom svenska kyrkans ritual alltid har varit att brudparet går in tillsammans har de stått för könens lika värde. Det har varit viktigt att visa att båda har samma betydelse och att båda ingår äktenskap frivilligt.
  • Anonym (f d brud)

Nej det behövs inget särskilt tillstånd för att bruden ska gå in med sin pappa eller att man ö h t går in på annat sätt än brud och brudgum tillsammans. Det enda som krävs är att prästen inte vägrar så att säga.

• Donum
    sextiotalist skrev 2015-04-22 09:16:08 följande:

Det skulle i så fall vara 1686 då kyrkliga vigslar infördes

Ibland glimrar du verkligen till! (eller, rätt ofta)
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • sextiotalist
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-22 11:52:44 följande:

m.svenskakyrkan.se/

Ja och inget motsäger det jag och andra skriver, brudöverlämning har aldrig varit någon tradition inom den svenska kyrkan, därmed aldrig avskaffats. Det är den anglosasistka kyrkan som har haft det (från en förmyndare till en annan)
  • Anonym (Noir)
    Anonym (f d brud) skrev 2015-04-22 11:54:18 följande:

Nej det behövs inget särskilt tillstånd för att bruden ska gå in med sin pappa eller att man ö h t går in på annat sätt än brud och brudgum tillsammans. Det enda som krävs är att prästen inte vägrar så att säga.

Precis så. Förr var det nästan kutym att fadern brudöverlämnade i de övre samhällsklasserna. Men idag har fler och fler präster börjat vägra det.
  • sextiotalist
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-22 12:16:10 följande:
    Precis så. Förr var det nästan kutym att fadern brudöverlämnade i de övre samhällsklasserna. Men idag har fler och fler präster börjat vägra det.
    Nja, det stämmer inte riktigt, jag har vänner i övre medeklassen och nej, ingen brudöverlämning där.
    Kungen och Drottning Silvia gick tillsammans upp (ja, drottningens pappa levde då) om de inte är övre medelklassen, tom överklassen, så vilka är det då?

• Donum
    Anonym (Noir) skrev 2015-04-22 12:16:10 följande:

Det är tvärtom. Fler präster har börjat godkänna det (för att inte stöta sig med brudparet? ), men överlämning är inget som kyrkan någonsin har förordat. Bakgrunden till det är bl a att man inte kan hållas ansvarig för löften som givits av annat än fri vilja.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Abbie)
    Anonym (f d brud) skrev 2015-04-22 11:54:18 följande:

Ja, det är det tillståndet man behöver. Om prästen säger nej bryter han/hon mot kyrkohandboken. Om prästen säger nej kan man i så fall välja borgelig vigsel. Då får man göra precis som man vill.
Svar på tråden prinsbröllop - sista chansen