• min hemlighet

prinsbröllop - sista chansen

Ja nu är inbjudningarna till Carl Philips bröllop ute och jag fick ingen (konstigt va Tungan ute). Men man kan ju inte låta bli att bli lite sentimental, så mycket romantik i luften! Och kläderna! Älska alla vackra klänningar Hjärta Själv skulle jag klätt mig i en riktigt bakelseklänning om jag blivit bjuden, vad skulle ni ha haft? och vad tror ni brudparet har på sig?

• Svar på tråden prinsbröllop - sista chansen
  • Anonym (Abbie)
    Anonym (Abbie) skrev 2015-04-22 13:45:30 följande:
    Ja, det är det tillståndet man behöver. Om prästen säger nej bryter han/hon mot kyrkohandboken. Om prästen säger nej kan man i så fall välja borgelig vigsel. Då får man göra precis som man vill.
    Jag menar om präster säger ja, då bryter denne mot vad som beslutats och som finns i kyrkohandboken.
  • Anonym (..)

Ska väl bli kul att se gästernas kläder osv. I övrigt ser jag detta som det mest oromantiska kändisbröllop någonsin. Ingen av dem har direkt stil Prinsen ser nedgången ut, och alla bilder som florerar på bruden skrevandes är tyvärr det enda man tänker på när man ser henne Drömmer

• Anonym (Abbie)
    Anonym (..) skrev 2015-04-22 14:11:19 följande:

Ska väl bli kul att se gästernas kläder osv. I övrigt ser jag detta som det mest oromantiska kändisbröllop någonsin. Ingen av dem har direkt stil Prinsen ser nedgången ut, och alla bilder som florerar på bruden skrevandes är tyvärr det enda man tänker på när man ser henne Drömmer

Kan skriva under på det. Det känns inte så kungligt elegant detta bröllop.
  • sextiotalist
    Anonym (Abbie) skrev 2015-04-22 14:23:50 följande:
    Jag tycker prinsen ser riktigt bra ut och Sofia är vacker, så visst kommer de bli ett vackert par och även elegant.

Prinsen är ursnygg i sitt skägg.
  • Anonym (..)
    Anonym (Abbie) skrev 2015-04-22 14:23:50 följande:
    Exakt!
    sextiotalist skrev 2015-04-22 14:28:06 följande:
    Jag tycker prinsen ser riktigt bra ut och Sofia är vacker, så visst kommer de bli ett vackert par och även elegant.

Prinsen är ursnygg i sitt skägg.
    Smaken är är delad, jag tycker han gått ned sig rejält. Vad gäller Sofia, kanske du bara sluppit se vad andra av oss sett..så slipper du ha det på näthinnan ;)

• Anonym (f d brud)
    Anonym (Abbie) skrev 2015-04-22 13:45:30 följande:
    Ja, det är det tillståndet man behöver. Om prästen säger nej bryter han/hon mot kyrkohandboken. Om prästen säger nej kan man i så fall välja borgelig vigsel. Då får man göra precis som man vill.
    Anonym (Abbie) skrev 2015-04-22 13:47:15 följande:
    Jag menar om präster säger ja, då bryter denne mot vad som beslutats och som finns i kyrkohandboken.
    Det är inget särskilt tillstånd så som uttrycktes att just kungahuset fått och heller inget automatiskt brott mot kyrkohandboken utan precis som flera andra delar av ceremonierna en bedömningsfråga för den enskilda prästen i samspråk med brudparet i detta fallet. Samma sak om brudgummen vill gå in med sin dotter eller om bruden vill gå  med sin tärna eller vilken variant man nu önskar. Om prästen i samtal med brudparet har anledning att tro att de inte ser sig som jämlika och att valet av intåg bygger på det ska han/hon neka,medans andra omständigheter kan vara helt okej att "släppa igenom".

Citat Svenska Kyrkan: "I Den svenska kyrkohandboken finns utöver själva gudstjänstordningarna (ordningen på de olika momenten, de böner och liknande som används) också anvisningar om hur vissa moment ska genomföras. För vigseln gäller det till exempel när brudparet ska vända sig mot varandra och när de ska vara vända mot prästen, när de ska knäfalla etc. Det finns dock ingen anvisning om hur intåget i kyrkan ska göras. Därmed blir frågan om bruden ska kunna överlämnas av pappan en bedömningsfråga för prästen som gudstjänstansvarig. "
  • Anonym (åååh)

åååh jag ser så fram emot att se detta på TV :D Alla vackra klänningar Hjärta Sofia kommer vara vacker som en dag!

• Gudasänd

.
    Vackert med brudöverlämning! Solig

• Anonym (Abbie)
    Gudasänd skrev 2015-05-05 12:23:47 följande:

.
    Vackert med brudöverlämning! Solig

Det är klart att du tycker det med tanke på att du helst ser att alla kvinnor är hemmafruar.
  • Anonym (Bruttan)

Ja nu är Sofia Hellkvist överlämnad till Carl-Philip. Ordning och reda. Klart att hon måste ledas in i kyrkan av sitt överhuvud så att hennes nya överhuvud tar över. Är det inte det som är symboliken med brudöverlämning?

Svar på tråden prinsbröllop - sista chansen