• Anonym (.....)

    Varför har du bara ett barn?

    Hej!

    Som rubriken. Gäller alltså er som bara har ett barn och bara kommer skaffa ett, inte ni som troligast kommer skaffa fler i framtiden.

  • Svar på tråden Varför har du bara ett barn?
  • Tribute

    Jag är gravid med min och min sambos första barn. Jag är ett av två syskon och för min del får det här gärna vara vårat enda barn. Min sambo är ensambarn och drömmer om flera barn.

    Jag har visserligen alltid tyckt att det är viktigt med syskon och min sambo bekräftar det till viss del, utan att gå in närmare på det så har han vissa typiska ensambarnsbeteenden som inte är positiva. Dock så var min uppväxt inte helt lycklig med ett syskon som har diagnoser och som både behövde mitt stöd och dessutom tog nästan all uppmärksamhet och energi av våra föräldrar.

    Dessutom så har den här graviditeten varit 23 veckors helvete med ständigt illamående, tidig foglossning och jag har överlag mått skitdåligt. Dessutom har jag stor risk för missfall och jag är inte säker på att jag vågar utmana ödet igen. Jag känner mig för tillfället inte manad att uppleva det här igen. Men så får man tydligen inte känna, har jag märkt. Jag är dessutom rädd för att mitt syskons diagnoser ska gå i arv.

    Så jag förstår de som väljer att bara skaffa ett barn. Det kan nog både vara positivt och negativt för barnen. Framför allt så måste det vara allas egna val, alla kan inte få två barn och det måste vara fruktansvärt att andra hela tiden lägger sig i det faktumet att man bara har ett.

  • Anonym (???)
    Teresiat skrev 2015-04-23 09:55:32 följande:

    Här kommer ett annat perspektiv (hoppas det är ok).. När jag vakade över min döende far så insåg jag hur otroligt viktigt det är med syskon. Jag hade aldrig överlevt smärtan att se min pappa försvinna utan mitt syskon. Vi två var i limbo tillsammans. Och då var/är vi inte speciellt nära egentligen. Nu efter min fars bortgång så hjälps vi åt med alla hundratals praktiska saker som måste lösas och hanteras. Syskon är ovärdeliga! Kan nästan tycka det är lite ego att välja bort syskon (pag. Tex hängpattar och sovmorgon) fast man har möjligheten och förutsättningarna för ett syskon..


    Bara för att man är syskon betyder det inte att man har en vän för livet eller ett stöd när det är kris. Syskon är människor man råkar ha blodsband med, men det finns ingen lag som säger att man måste älska och stötta varann bara för att man är syskon.

    Jag har sett otaliga exempel på hur dåliga syskonrelationer kan göra sorg eller svårigheter värre än det behövt istället för att hjälpa och stötta. Precis som jag sett syskonrelationer som varit nära och välfungerande.

    Själv är jag ensambarn, bägge mina föräldrar har gått bort i sjukdom med bara ett par års mellanrum. Men jag har en livspartner och vänner som valt mig istället för att bara råka vara födda av samma föräldrar, och de har stöttat mig genom sorgen.

    Det är lätt att peka finger och döma andra. Bara för att något är bra för dig betyder det inte att det är bra för alla andra. Bara för att man inte förstår varför andra väljer som de gör innebär det inte att deras val är sämre, bara att de gjort sina val på grund av andra erfarenheter än en själv.
  • Anonym (.....)
    Mrs Green skrev 2015-04-22 21:46:52 följande:
    För att jag tyckte tre missfall räckte, jag var trött på att vara gravid (utan resultat) och ville inte ha passerat 40 när jag fick fler barn, så då slutade vi försöka. Och jag saknar inte att ha fler nu.
    Beklagar dina missfall. Skönt att du trivs med ett barn i alla fall.
  • Anonym (.....)
    Zarch skrev 2015-04-23 07:18:13 följande:
    Vill bara ha ett barn av en enkel anledning, egna dåliga erfarenheter från barndomen där man var en klunga av barn därhemma. Eftersom man drog nitlotten och var äldst så fick man ju så tacksamt "hjälpa till" och ta hand om sina yngre syskon. Är än idag allergisk mot dagisgruppsfamiljer där man får vara tacksam att slippa tinnitus innan femårsåldern.

    Ett blir bra, att risken är större att man uppfostrar en liten narcissist som inte lärt sig dela med sig kan väl vara en nackdel. Men tycker diskussionen om hur synd det är om ensambarn är löjlig, vill man tycka synd om barn (på riktigt) så koncentrera er på dom riktiga maskrosbarnen istället. Eller skänk en peng till barn i vissa delar av Afrika som svälter när ni ändå håller på, där kan man snacka "synd om".
    Jag har lite samma erfarenheter av stora familjer. Jag gillar inte riktigt att umgås med min familj. Vi är sex barn och de fyra äldsta har mellan fyra och nio barn var... Det är lite mycket ibland...
  • Anonym (.....)
    Anonym (Q) skrev 2015-04-23 07:36:01 följande:
    Ööh... För att vi vill. Såklart.
    Jag tänkte mer närmare argument...
  • Anonym (.....)
    Teresiat skrev 2015-04-23 09:55:32 följande:
    Här kommer ett annat perspektiv (hoppas det är ok).. När jag vakade över min döende far så insåg jag hur otroligt viktigt det är med syskon. Jag hade aldrig överlevt smärtan att se min pappa försvinna utan mitt syskon. Vi två var i limbo tillsammans. Och då var/är vi inte speciellt nära egentligen. Nu efter min fars bortgång så hjälps vi åt med alla hundratals praktiska saker som måste lösas och hanteras. Syskon är ovärdeliga! Kan nästan tycka det är lite ego att välja bort syskon (pag. Tex hängpattar och sovmorgon) fast man har möjligheten och förutsättningarna för ett syskon..
    Fel tråd du... Det är värre att skaffa ett barn man inte vill ha.
  • Anonym (.....)
    AngelOfHarlem skrev 2015-04-23 10:05:25 följande:
    Haha, "ego att välja bort syskon"! Det var det dummaste jag hört på länge.
  • Anonym (.....)
    Duckan skrev 2015-04-23 10:06:12 följande:
    Jag var inställd på bara ett barn och sen visade det sig att jag inte kunde få fler heller så det fanns inte ens ett val. Tror inte att det hade blivit två ändå dock för vi är inte den typiska barnfamiljen som viger vår vardag och vårat liv åt att bara vara föräldrar. Det måste finnas utrymme för annat också. Det känns som att det är lättare med ett barn än fler.
    Åh, vad jag känner igen mig!
  • tankfull
    Duckan skrev 2015-04-23 10:06:12 följande:

    Jag var inställd på bara ett barn och sen visade det sig att jag inte kunde få fler heller så det fanns inte ens ett val. Tror inte att det hade blivit två ändå dock för vi är inte den typiska barnfamiljen som viger vår vardag och vårat liv åt att bara vara föräldrar. Det måste finnas utrymme för annat också. Det känns som att det är lättare med ett barn än fler.


    Jag har bara ett barn eftersom jag började sent på grund av dålig hälsa och sen separerade barnets pappa och jag - men jag tycker nog inte alltid det är lättare med ett barn än flera. Min dotter är så rastlös och sällskapssjuk och ibland blir jag stressad av att inte kunna ge henne tillräckligt mycket sällskap och stimulans. Om man har syskon som kommer överens och har utbyte av varandra kan det nog vara enklare ibland. Men barn är så himla olika! En del är jättebra på att sysselsätta sig själva och väldigt lugna, och en del syskon bråkar ju hela tiden. Min dotter hade velat ha en lillasyster (inte bror!) men hon får köpa läget.
    Hon kan få en dvärghamster istället....
    Nej, men allvarligt talat, det är som det är och finns fördelar och nackdelar med allt här i livet.
  • Anonym (Inte mitt val)

    För att det inte blir mer än väntan, längtan och sen missfall och sedan tillbaka till väntan och längtan.

Svar på tråden Varför har du bara ett barn?