Inlägg från: mitthemligajag |Visa alla inlägg
  • mitthemligajag

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-08-28 08:04:51 följande:
    Tänkte på en sådan typ åkpåse där man spänner bältet i ett hål liksom men som du säger med värmen, det blir ju väldigt varmt i en bil och sen med overall på det. Kanske bättre att satsa på en liten mjuk jacka och filt istället.
    Vi hade maxi cosi åkpåse som satt fast i maxi cosin heela hösten vintern ich halva våren, hon hade alltid en fleece jacka bara! I vagnen hade vi också en hp åkpåse så där hade hon knappt heller overall, enda gången var om vi skulle vara utomhus på ngt och vi visste att vi kunde behöva ta upp henne! Annars har den där fleecen använts dagligen! Hade samma från strl 50 till 68 haha, köpte på mig varenda strl
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-08-28 11:44:04 följande:
    Tyckte ni det var smidigt med en sån? En sån går ju att knäppa upp när man sitter i bilen.

Vi kommer inte använda overall i vagnen heller, har köpt den vita stickade jag visade här för ett tag sedan och det är isåfall den vi kommer ha på bebisen i vagnen. Den är ju inte tjock på ngt sätt utan är ju ett vanligt klädesplagg.
    Åkpåsen menar du? Ja den var super! Ville knappt ta ur den ur baby skyddet till våren eftersom den gjorde skyddet så himla mysigt haha. Så enkel när man skulle ut från bilen och tvärtom och man hare en sovande bebis, då lade vi bara in armarna och drog upp hela åkpåsen och la över en filt vid halsen så slapp vi ens dra på henne en fleece som vi sen skulle knöla av och väcka henne. Perfekt, bland de bästa köpet
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-08-28 12:05:43 följande:
    Nix, många jag kikat på har bara 3, ett spänne mellan benen och sen över båda axlarna. Vet att brio och maxi cosi har 3. Nu har jag inte gjort nån jättegrundlig research så hittar väl fler stolar som har fem. Vill ha ett smidigt babyskydd som inte är så klumpigt och brett då tanken är att vi ska ha det i mitten bak mellan två bältesstolar. Hyrde acta graco när lillebror var bebis men det var det värsta babyskydd jag nånsin varit med om. Tungt, klumpigt, han satt jättedåligt i det och näe skulle aldrig falla mig in att ha ett sånt igen. Nån som har tips?
    Vi har maxi cosi cabrio fix! Är super nöjd, sitter mjukt och skönt och den är lättare än dom andra flesta. Nu när vi ska byta till bilbarnstol har vi läst om be safes och de enda alternativet för oss om vi inte haft maxi cosi babyskydd hade varit be safe, känns så tryggt och säkert!
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-08-29 14:07:10 följande:
    Med bilbarnstol har vi haft maxi cosi mobi och be safe izi kid och vi var sååå nöjda med dem. Så kan absolut rekommendera be safe, har be safe izi up nu på barnens bältesstolar och tycker dem är outstanding även där.
    Ska ta en kik på maxi cosis babyskydd framöver.
    Åh va kul att höra! Vi vill gärna ha en izi kid som nästa, så galet dyrt med be safe bara! Men de är de värt då vi åker ganska mkt bil, viktigt att sitta både säkert och framför allt skönt!
  • mitthemligajag
    Hame skrev 2015-08-31 14:17:04 följande:

Jag har kanske en annorlunda ungen men med vårt första barn behövde vi verkligen mycket prylar Tungan ute Babysitter hade vi tre stycken, fast så har vi stort hus också. Två av dem fick vi av vänner som tur var. Var han inte i bärselen var han i sittern. Babynest använde vi jättemycket på natten främst och från tre månader spjälsängen. Leksaker behövde vi från ca 1 månad, det hade kanske gått lika bra med grejer vi redan hade i huset men med leksaker vet man ju att de är säkra utan smådelar osv. 

Det enda onödiga jag kan komma på var nog bäddset med täcke till vagnen, men det använde han senare i spjälsängen. Kudden använder han fortfarande när han sover på dagis. Jag använde aldrig parasollet till vagnen men min sambo använde det en del.

Liggdelen till vagnen trivdes han aldrig i men det skulle jag ju inte rekommendera att någon avstod ifrån att köpa haha Flört Däremot kan jag tipsa om att fokusera mer på sittdelen än liggdelen när ni köper vagn. Det blir ju lätt tvärt om eftersom de använder liggdelen i början, men tänk på att det bara är de första månaderna. Sittdelen använder man däremot i flera år!

Vi köpte allt eftersom, men för oss var baby dottern helt onödig, 1000 spänn rakt i sjön och likaså bärselen! Jag tycker man ska vänta och se vad man får för barn! Vi fick ett kolik barn som skrek mest hela tiden och hon har inte nöjds förens hon fick ligga upp och ner på pappas arm. Däremot när hon blev äldre så älskade hon hoppgunga och allt som rör sig. Men jag kan tycka de är värt att vänta och se hur sitt barn än ist för att kasta pengar i sjön :) våran dotter har tex täcken också, hon får panik när något tungt ligger över henne och vill bara ha pyjamas och tunna filtar hehe! Vi använde gymmet helt galet mkt, där var hon nöjd längre stunder! Skötbord var också för oss helt onödigt första tiden då vi bytte på en sån där framtagbar uppblåsbar madrass i sängen på natten och där hon var med ett underlägg på dagen! Tyckte de var så obehagligt att lägga henne där uppe! De är ju mest bekvämligheten, vi har haft den ekonomin att vi kunnat köpa allt, men de mesta förutom gym och, vagn, leksaker, babyskydd och hoppgunga första 6 mån har faktiskt varit onödigt haha. Så de är verkligen olika!
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-08-31 13:03:22 följande:

Jag fattar inte vad som händer, har knappt haft något illamående under hela graviditeten men nu har det hänt flera ggr på morgonen när barnen ska till skolan att jag kräks från ingenstans!

Jag har mitt nästa bm-besök den 1/10, men jag funderar på om jag kanske ska ringa för att boka in en tid och titta på mina värden. Finns det något att göra för att må bättre så gör jag vad som helst.

Har kommit underfund med vad jag har för cravings denna gången, sushi!! Skulle kunna vräka i mig hur mycket som helst. Dock är jag mest sugen på den med lax och även om det sägs att den ska vara ok att äta så vill inte min sambo att jag gör det vilket jag såklart måste respektera eftersom att det är hans barn också.

Haha va kul! Åt de igår för jag fick megasug efter sushi
  • mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-08-31 16:26:01 följande:
    Min sambo sa att amningskudde är ett måste:) han använde det mkt till sina barn utan att amma förstås, men även när han gav flaska. Sedan vet jag att min syster använde den runt ryggen på sina när de satt själva men fortfarande var lite "tippiga"
    Ja den använde jag faktiskt väldigt mycket första månaderna innan hon blev för stor :)
  • mitthemligajag
    himw skrev 2015-08-31 18:32:14 följande:

Babysitter- när kan man börja använda en sådan? Måste de inte vara rätt stabila med nacke och så?

Nervös förstaföräldergråga: Vart har man bebisen när man inte ammar- har man en bärsjal eller bär runt på bebisen eller måste de ha nån form av stimulans även de första månaderna?

Jag tänker mig att vi kommer använda babynestet som min kompis sytt till oss och ha bebisen i soffan så man kan läsa, kolla på film eller vika tvätt osv i början, med förutsättning att det är ett lugnt barn såklart :)

Hur var det för er?

Och detta med sushi- jag är galet sugen på det men har inte vågat äta något- vad beställer ni som äter det? Vi har ett jättebra sushiställe men hur vet man vilken fisk som är ok? Detta med bara avacado känns så tråkigt!

Dottern hatade babysittern haha men hon ville alltid liksom "vara med" och vara precis där vi var. Skulle nog säga att från ca 2-3 månader behöver dom lite mer stimulans. Där börjar dom nog ofta bli lite bekväma och förstå lite mer. Men samtidigt får man inte stimulera för mkt heller, barnmorskan rekommenderade babygym men att ta bort alla hängande leksaker i det. Och redan från födsel rekommenderas nackträning och de är till stor fördel att bebisen ligger mkt på mage osv. Vi köpte tex en liten spegel så låg hon insett gym på mage och kollade på sig själv haha. Nä men gym gym gym, bästa grejen tyckte vi! Där lärde hon sig att greppa första saken, träna nacken och varje morgon hade vi liten sång stund när hon låg där och jag åt frukost på golvet bredvid henne! Super bra
  • mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-08-31 18:33:06 följande:

Det där är så olika. Syrran använde babysitter jättemycket till första som var kolugn.

Tvåan kunde hon inte lämna där en sekund för hon slängde sig framlänges och flög nära på iväg.

Ang vagn, det där med duovagn, använder man den även sedan? Vet flera av mina vänner som sagt att sittdelen snabbt blivit klumpig och så har man sålt av vagnen och köpt sulky typ brio spin ganska snart.

Vet också många som gjort sig av med dom eller köpt till en vanlig. Vi köpte en donkey så vi kan dra ihop den under dagarna. Men min dotter är bara 15 månader när lillebror kommer så vi har inte så mkt val till bara en enkel vagn!

Men tror inte de är så kul att shoppa runt med en bred duo när egentligen inte behöver
  • mitthemligajag
    dinin skrev 2015-09-01 10:02:05 följande:

Imorse var jag hos barnmorskan för att jag varit så extremt trött, haft huvudvärk varje dag och kräkningarna tillbaka. Trots att jag tagit Niferex sen v 15 hade mitt järnvärde sjunkit ytterligare till 98! Så nu blir det dubbel dos ett par veckor för att se om det hjälper. Någon annan som haft samma problem och kan berätta hur det gick? Verkar som att min kropp inte vill ta upp järnet, eller så tar bebisen allt. 

Jag fick också äta dubbel dos och inte ens de hjälpte så tillslut så slutade jag äta alla tabletter som jag blev så förstoppad av och så åt jag massor av järnrik mat ist. Plockade bort all potatis och pasta pch åt broccoli osv! Gjorde susen och så var de problemet borta
Svar på tråden BF Januari 2016 :)