Inlägg från: Kixpix |Visa alla inlägg
  • Kixpix

BF Januari 2016 :)

Jag går in i vecka 14 idag (13+0). Jag har en väldigt tydlig mage, så tydligt att arbetskollegorna idag skämtade om att där är 2 där inne! Dock inte helt omöjligt då vi har tvillingar både på min och sambons sida.

Ang livmodern, jag tror jag känner den?! Men vet inte riktigt vad jag ska känna efter. Men trycker jag där urinblåsan sitter så trycks det liksom inte på blåsan, så tror att jag har hittat rätt :)

Imorgon ska vi göra kub, lite spännande och lite läskigt, med tanke på vad man får för sannolikhet. Får ju dock också svar då om där är en eller två ;)

• Kixpix
    Krocki1 skrev 2015-07-14 17:41:33 följande:

Har någon lyssnat på bebisens hjärta än? Jag ska lyssna imorgon första gången, är så nojjig att man inte ska höra något för då kommer jag ju bli super orolig. 

Ja, jag har gjort det. Det gjorde jag hos min BM med en slags "mikrofon". Det gör de också för de vill skriva in hur många slag i minuten bebisens hjärta slår.

Vi fick höra hjärtljuden idag igen på KUB :)
    Det tog lite tid att höra hjärtljuden hos BM men idag på ultraljudet förstod vi varför, moderkakan låg framför och långt ner!
  • Kixpix

Gjorde KUB idag. Så mysigt! Häftigt för min sambo som aldrig sett det innan. (Jag har varit med min syster). Blev inte framflyttad någonting, än.
    Fick dock boka en ny tid för RUL, ska göra det i v20 (19+2). Hon sa att det var mycket bättre att göra det lite senare eftersom jag gjorde KUB. När RUL är lite senare har de lättare för att titta närmare på hjärtat osv.

• Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-07-14 17:43:39 följande:
    Nej, när brukar man göra det? Mitt nästa besök är RUL - får man lyssna då eller?
    Ja, man lyssnar på bebisens hjärtljud på ett ultraljud. Annars brukar man få lyssna vid inskrivningen.
  • Kixpix
    Krocki1 skrev 2015-07-14 18:03:36 följande:
    Jag vet inte när man brukar göra det, tror inte man gör det vid rul.
    Kixpix skrev 2015-07-14 17:57:51 följande:Ja, jag har gjort det. Det gjorde jag hos min BM med en slags "mikrofon". Det gör de också för de vill skriva in hur många slag i minuten bebisens hjärta slår.

Vi fick höra hjärtljuden idag igen på KUB :)
    Det tog lite tid att höra hjärtljuden hos BM men idag på ultraljudet förstod vi varför, moderkakan låg framför och långt ner!

Vilken vecka är du i? Jag vet inte riktigt hur min moderkaka ligger men bebis låg rätt långt in på kubet så hoppas verkligen att de får in hjärtslag för annars blir det nog gynakuten. 
    Jag är i vecka 14 (13+1). Man brukar göra KUB i denna veckan.
    Jaså, fick de inte fram hjärtljud på ditt KUB?
  • Kixpix
    Krocki1 skrev 2015-07-14 18:33:43 följande:
    När de lyssnade inte på det då. Brukar man göra det?
    Oj! Vi fick lyssna på hjärtljuden idag på KUB. Ca 160 slag i minuten. Väldigt noggrant alltihop, vi fick se det lilla livet i ca 30 min :)
  • Kixpix
    Ananas skrev 2015-07-14 18:35:49 följande:

Hos oss lyssnar de inte på hjärtat förrän på besöket hos BM vecka 25.

Det var sent. Här får man lyssna på hjärtljuden på varje besök man har hos BM.
    På den MVC jag går på är det standard att få lyssna vid inskrivningen.
  • Kixpix
    amalie79 skrev 2015-07-14 19:52:05 följande:
    Har aldrig hört det däremot visade både bm på mvc och bm på kub hjärtat och man såg det slå
    Oj, det var konstigt. Skiljer sig kanske från län till län? Jag tillhör region Skåne.
  • Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-07-14 20:42:31 följande:
    Får man fråga vilken mottagning du går på? Konstigt att det skiljer sig så inom region Skåne. Fast jag bryr mig som sagt inte egentligen ifall JAG får lyssna, bara BM konstaterar att det är normal hjärtaktivitet.
    Jag går på familjens hus i Hässleholm. KUB gjordes på CSK.
    Att lyssna på hjärtljuden vid inskrivningen är inget jag bad om, det är för att BM ska konstatera att allt är normalt, likadant vid kub. Det var inte många sekunder vi fick lyssna, men det kontrollerades i alla fall.

Vilken mottagning går du på?
  • Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-07-14 21:14:03 följande:
    Ok. Vid min inskrivning hade jag redan gjort ett VUL på en annan mottagning eftersom min klinik (Capio i Lund) inte hade några lediga tider för VUL, men vare sig där eller på mitt KUB på Mama Mia i Malmö fick vi lyssna på hjärtljuden. Naturligtvis fattar jag väl att BM ska lyssna på hjärtat för att konstatera att allt är normalt men det förutsätter jag att hon gjorde även om VI inte fick lyssna.
    Jo, det förstår jag att du fattar. :)
    Men vid min inskrivning sa bara bm "nu ska vi lyssna på hjärtat, men jag kan inte garanterat att vi hör något, då det kan vara svårt att hitta rätt". Idag på KUB sa hon som gjorde det "och nu ska vi lyssna på hjärtat" sen mätte hon och hade sig och sen sa hon 160 slag i minuten. Sen vet jag inte om det var för de hade en alldeles ny maskin? Den maskinen hon använde på mig är en maskin som gör ultraljud i 3D. Min sambo sa direkt när vi kom in "oj det här såg väldigt tekniskt ut". Haha.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)