Inlägg från: Kixpix |Visa alla inlägg
  • Kixpix

BF Januari 2016 :)

Någon som vill gissa på vår bebis? Jag begriper inte ens var denna körtel sitter! Haha :)

• Kixpix
    Flizz skrev 2015-07-22 19:28:12 följande:

Måste bara klaga av mig!

Har en nerv som ligger i kläm i min skinka vilket gör att det stålar i hela benet och tåras i ögonen av smärta och när som helst kan benet vika sig. Det blir värre och värre ju längre dagarna går och på kvällarna har jag svårt att vända mig i sängen.

Hade dessa problem förra graviditeten också men då kom det först i v.25 och de sista 3 månaderna var jag sjukskriven. Gick på akupunktur 1 gång i veckan vilket gjorde att jag i alla fall kunde gå 3 dagar per vecka (övriga 4 dagar fick benet släpas fram).

Nu kommer det stora problemet, 1 september flyttar sambon till England för jobb vilket innebär att jag blir själv med dottern, hon är snart 3 men älskar att bli buren oc jag klarar inte ens de nu, Jag undrar verkligen hur jag ska klara kommande månaderna...

Dessutom är risken väldigt stor att han missar förlossningen. Positiva är i alla fall att barnmorskan jag pratade med idag kunde lova att vi skulle få tid för RUL innan han åker så då missar han de inte som han gjorde förra gången :)

Usch, låter inte alls kul. Det är ju ischias du har. Sök på tänja sätesmuskeln så hittar du bra övningar som kan lindra lite.
  • Kixpix
    amalie79 skrev 2015-07-22 20:32:20 följande:
    Ja och sök hjälp! Enveten får man vara ibland för de är så snabba med att avfärda allt som "normalt" när man är gravid men man ska inte stå ut, finns lindring att få!

Mig hjälpte det att ta del av min kollegas stretchingprogram hon fått för sin ischias samt att sambon kan lite idrottsmassage. Sitta på pilatesboll framför tv på kvällarna hjälpte också!

Nu var jag inte gravid när jag fick ischiasvärk så kanske inte just de sakerna passar för dig. Men se till att få komma till naprapat eller kiropraktor eller nån annan som är bra på ryggen, man ska inte bara " stå ut" för att man är gravid, vissa saker kan faktiskt åtgärdas eller åtminstone lindras!
    Sant!
    Jag har också problem med ischias, inte för tillfället men innan, när jag inte var gravid.
    Gick till en kiropraktor och det hjälpte kanon.

Håller med, stå inte ut utan sök hjälp!
  • Kixpix
    himw skrev 2015-07-23 21:10:53 följande:

Är i vecka 17 nu och tror att jag kände första fladdret i magen igår- men är inte säker, längtar efter att kunna känna ordentligt! :)

Det här med järntillskott- ska man alltid börja med det i vecka 20 eller ska man be om att få ta prover för att kolla järnvärden innan?

Har ingen tid hos BM förrän i september nämligen och tycker det står olika på nätet?

Hur har ni gjort?

Har tagit alla prover hos bm vid inskrivning. Hon sa att ser allt bra ut behöver man inte ta tabletter förrän de sista veckorna, bara för att fylla på depåerna :)
  • Kixpix

Innan idag testade jag att klappa lite på magen. Då kittlade det till precis som om jag var kissnödig, alltså för en väldigt väldigt kort stund.
    Klappar jag igen på magen så kittlar det till, precis ovanför blygdbenet. Kan det vara bebis jag känner? Går in i v 16 på måndag. :)

• Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-07-24 00:07:20 följande:
    Jaha nej någon sådan ska jag inte ha utan jag hoppas bara att de godkänner det moderskapsintyg jag skickat in nu även om det var före RUL, så att de kan skicka ut det pappret där min chef ska fylla i vad tjänar och hur länge jag jobbat hos dem. Eftersom jag ska flytta blir det jättemeckigt om han inte kan fylla i dem innan flytten för då måste jag be någon annan gå med pappren till honom och sedan skicka in. Behövs min egen underskrift också på det pappret eller är det bara chefen som skriver på?
    Är det inte bättre du ringer FK? :) de brukar kunna svara på alla frågor man har :)
  • Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-07-24 00:29:50 följande:
    Försökte ringa idag men hade inte tid att sitta i telefonkö så därför tänkte jag att någon som fått barn tidigare kanske vet för de har ju skickat in precis samma papper. Har försökt leta på FK:s hemsida men där stod bara vart det skulle skickas. Har frågat FK här på FL under "fråga experten" och får se om de svarar. Jag har tyvärr inte hört lika gott om FK:s telefontjänst utan tvärtom hört att de svar folk fått på telefon sedan inte gällt, så jag vet inte. Jag väntar och ser tills jag varit på RUL och om jag fortfarande inte fått blanketten då så går jag in på något av FK:s kontor med mitt nya moderskapsintyg och ser om jag kan få inkomstblanketterna i handen.
    Okej, det var ju trist! Jag har dock bara varit i kontakt med FK gällande sjukskrivning, men där har det aldrig varit några problem! Hoppas du får rätt på det :) håller tummarna !
  • Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-07-24 11:28:00 följande:
    Jag fick svar från Fråga experten nu och de skrev att det gick bra även med ett tidigare moderskapsintyg, man behövde inte vänta till efter RUL. De trodde att det skulle ta en vecka för mig att få blanketterna hemskickade, så då hinner nog min chef skriva på dem. Så det låter ju bra, hoppas det stämmer. Nu vet ni andra det ifall någon mer skulle behöva påskynda föräldrapenningsprocessen smile1.gif .

Jag har ju inte berättat för chefen än, tänkte mejla direkt efter RUL om allt ser bra ut och meddela att jag är gravid och att när jag kommer in för att ha överlämning med min vikarie skulle jag behöva få FK:s blanketter ifyllda. Tror att det kan vara bra att mejla i förväg så att chefen inte blir helt tagen på sängen av min tjocka mage. Vet ju inte riktigt vad det är de ska fylla i heller dvs om det är några uppgifter de behöver tid för att kolla upp.

Hur tror ni andra att era chefer kommer reagera? En del har ju redan berättat, tog de det bra? Jag hoppas att min chef inte blir sur - det är ju dock inte detta jag sagt att jag ska göra under min tjänstledighet men det passar bra för mig och det var ett sätt för mig att få behålla jobbet så man är ju sig själv närmast. De flesta är ju föräldralediga minst en gång så jag hoppas att de kommer tycka att det är vettigt att jag får en föräldraledighet avklarad under tiden jag ändå är tjänstledig.
    Vad skönt att du fick svar fort! Då kan du ju ta det lite lugnt i alla fall!

Får jag fråga varför du och många andra är rädda för att berätta för chefen? Är det för att ni inte ha en tillsvidaretjänst?

Jag berätta för min chef väldigt tidigt för det var en sak som behövde fixas och då var tvungen att avslöja det då. Arbetar som pool inom hemtjänsten så ingen risk att hon behöver ersätta mig :) chefen blev dock eld och lågor och blev jätteglad. Hon har ju barn själv!

Det är kanske alltid mer oroligt att berätta för en manlig chef än en kvinnlig chef?
  • Kixpix
    Seven Costanza skrev 2015-07-24 22:29:09 följande:
    Ja förhoppningsvis löser det sig smidigt! Nej jag har en tillsvidaretjänst, har varit där i några år nu. Varför jag tycker är nervöst att berätta är som jag skrev att jag ju redan fått beviljad tjänstledighet eftersom jag ska följa med min man till USA, men den tjänstledigheten fick jag ju fixa till genom att söka studier för det kan de inte neka. De var alltså inte så positiva till att bevilja tjänstledighet främst därför att det kunde bara svårt att hitta vikarie och de sa på ett ganska osmidigt sätt att det vore enklare för dem att rekrytera någon till en fast tjänst än till ett vikariat (underförstått: det vore bättre om du sa upp dig). De blev alltså lite sura när jag blev tipsad om att söka studier för jag behöver ju inte studera mer för min tjänst och hade inte valt att studera om det inte var för att jag behövde göra det för att får behålla mitt jobb genom att söka tjänstledighet för studier.

Nu har de hittat en vikarie så de är förhoppningsvis mer positiva men pga föräldraledighet kommer jag ju inte genomföra de tre terminers studier som jag sagt att jag skulle göra och som skulle göra mig behörig i ytterligare ett ämne. Sa alltså detta eftersom det var min plan för att då behålla mitt jobb samt att det verkade som der vettigaste om jag inte blev gravid. Men nu när jag blev gravid kommer jag ju bara göra klart höstterminen för som föräldraledig har jag ju ingen skyldighet att studera för stt få vara tjänstledig. Det jag är rädd för är alltså att de ska tycka att jag "lurat" mig till att få tjänstledighet och att de blir sura för att jag inte kommer studera klart alla tre terminerna. De kan ju inte säga upp mig eller något sådant men det är ju risk för dålig stämning och att kanske bli sämre behandlad när kag kommer tillbaka. Och ja, min chef är man i övre medelåldern... Förstår du varför jag tycker att det känns lite olustigt?
    Då förstår jag att det känns lustigt/jobbigt att berätta när det inge blev som dem/du tänkt sig.
    Om du nu inte skulle få ett barn till i USA, ska du gå tillbaka till jobbet då eller du får vara ledig utan betalt?

(Ursäkta mitt korta svar:)
  • Kixpix
    amalie79 skrev 2015-07-25 09:10:56 följande:
    Drar mig lite för det för min nuvarande chef är en 70-årig man av typen " kära vän" och är rädd att han kommer envisas med att " det där ska du inte göra nu kära du" och ha en känsla av att han kommer ta ifrån mig rätten att själv avgöra vad jag klarar av. Och det enda jag inte vill göra efter semestern är egentligen bära vitvaror och gå in i kemsanerade lokaler ( vägglöss) för det får man inte enligt Anticimex.

Sen känner jag honom inte så väl och han kommer inte vara min chef efter september, då kommer min vanliga chef tillbaks och hon har känt mig i tio år och vet hur jag funkar.
    Tror du att du kan dölja det tills dess att din gamla chef är tillbaka eller du behöver berätta för gammelfarfar? :D
Svar på tråden BF Januari 2016 :)