Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-11-25 13:13:39 följande:

[quote=76044054][quote-nick]minahjärtan0609 skrev 2015-11-25 10:06:05 följande:[/quote-nick]Detta vågar jag knappt erkänna för jag vet att man ska sitta på bilkudde så länge det går. Men om vi ska få plats i bilen så kommer det bli så att 9 åringen sitter i mitten bak utan kudde, rätt på sätet. 6 åringen på bilkudde på ena sidan och bebis på andra.[/quote

Ingen fara :) våra har också slutat. Nioåringen slutade för ett litet tag sen, och elvaåringen har inte suttit på kudde på flera år, han är ganska överviktig och var för tung redan som åttaåring, fick inte plats på kudden med baken heller.

Fasen, vi har tänkt tanken att alla bilstolar kanske inte får plats där bak, men vi har inte vart ute och mätt... år 9 åring är en rätt liten kille så i vill att han ska ha bälteskudde ett tag till. Måste ut och mäta... I värsta fall så får nån av killarna sitta på extra sätena som man fäller upp ur bagageutrymmet, men då blir det väldigt trångt med vagnen.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-25 13:14:28 följande:

[quote=76044402][quote-nick]kindofnothing skrev 2015-11-25 11:59:00 följande:[/quote-nick]Åååh vilket tips var ligger lagershopen?[/

Ååh? Undrar jag med

Tror det är denna adress:

Tagenevägen 58 Hisings Kärra

Hittade iaf den som hämta själv adress när man beställer på nätet.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-25 13:25:27 följande:

[quote=76044685][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-11-25 13:18:25 följande:[/quote-nick]Fasen, vi har tänkt tanken att alla bilstolar kanske inte får plats där bak, men vi har inte vart ute och mätt... år 9 åring är en rätt liten kille så i vill att han ska ha bälteskudde ett tag till. Måste ut och mäta... I värsta fall så får nån av killarna sitta på extra sätena som man fäller upp ur bagageutrymmet, men då blir det väldigt trångt med vagnen.[/

Har ni en sjusitsig bil?

Vi hade nog övervägt större bil om vi haft killarna mer, men det är ju bara vv och de åker ju inte ens bil till och från skolan. Känns onödigt dyrt för vår del.

Ja, vi har precis köpt en ny (dock begagnad). Jag ville gärna ha en 7 sitsig, då jag gärna vill att barnen ska kunna ta med kompisar. Annars är ju bilen alltid full... Den bilen vi köpte är verkligen supersmidig, de extra säterna tar ingen extra plats nerfällda och vagnen med liggdel går in om bara ett extra säte är uppfällt. Förstår att ni inte springer och köper en 7 sitsig bil om killarna knappt åker i bilen och som det låter på dig, knappt du heller.

Om vår gamla bil inte hade vart en skrothög så hade vi nog bara köpt en takbox och lärt oss att packa smart när man ska iväg på längre turer.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-25 13:22:12 följande:

[quote=76044422][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-11-25 12:04:27 följande:[/quote-nick]men du kommer inte tappa bebisen, jag förstår dock känslan. Jag fick ju min kompis nyfödda bebis i famnen ca 1 min efter hon var född och fick trava med barnläkaren ner till neotalen med henne. Jag var såååå rädd att jag skulle tappa eller snubbla. Har ni något BB som har platsgaranti för partnern hos er? Kanske ska du välja det? Föreläsaren på förlossningsutbildningen sa iaf att föda i jan/feb var de bästa månaderna man kan föda för då är det färre som föder, kanske en liten tröst iaf.[/

Som jag förstår det finns det två ställen. Man vet egentligen inte vilket förrän man ringer in. Pappan får stanna i mån av plats och de prioriterar förstföderskor. Har hört mycket om hur lite hjälp man får när man är ensam kvar, men som du säger så är det förhoppningsvis lågsäsong i födandet!

Nej jag vet. Jag är ju inte bebisnovis, alla mina vänner och min syster har ju redan fått och min bror är mycket yngre ön mig. Jag kan byta blöjor och blanda ersättning, har flaskmatat och sövt mina syskonbarn och allt det där. Men ändå, någon annans unge kan man ju lämna tillbaks.

Vad menar du? är det inte 365 dagars öppet köp på ungen?!!! hahaah. Jag förstår dig. Jag tror som sagt att man tänker lite annorlunda när man har erfarenhet av bonusar boende med en så mkt som du och jag har. Då har man liksom upplevt det värsta med att ha barn utan att få det allra bästa. Och vissa helger är det verkligen fruktansvärt skönt när de åker till sin mamma. Bebis kommer ju inte åka någonstans (så klart man kan fixa barnvakt, men det är inte så att man lämnar bort barnet varannan vecka till någon annan). Man kan inte heller skylla dålig uppfostran på någon annan...

Kom upp till Stockholm och föd barn, här får som sagt partnern alltid stanna kvar, vet inte något BB här som skickar hem pappan.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-25 15:11:15 följande:
    Konstigt att det är så olika i storstäder, vi bor ju i Göteborg.
    Du har helt rätt i det du säger. Det ÄR skönt när de åker till sin mamma och jag har ju sagt ifrån från början att jag är INTE någon allmän barnvän- jag sa till sambon från början att jag ska försöka, men jag är inte sådan att jag generellt gillar alla barn, precis som jag inte gillar alla vuxna. Vissa av mina vänners barn älskar jag, som min bästa väninnas dotter som har Downs syndrom, eller min systerdotter som är en karbonkopia av mig själv som barn- tänker att där vill jag vara med, för fortsätter hon vara som mig så kommer hon behöva mig- min syster är underbar på alla sätt men inte så bra på att tänka utanför boxen om man säger så :D

Jag och min sambo är väl ganska överens om hur vi ska uppfostra barnet för jag har väl varit ganska ärlig med att jag inte håller med om allt vad gäller killarnas uppfostran. De är fina, men har uppfostrats som små prinsar som alltid fått gå först. De har fått prata rätt ut, utan att ta hänsyn till om någon annan håller på att säga något, alla har släppt allt för att tillgodose deras även mer orimliga krav- typ "farmor, ha en macka klar till mig när jag kommer för jag är hungrig!!", de har blivit serverade först på kalas, fått äta hur mycket de vill, osv. Sambon likadant.

Där jag kommer från låter man andra prata till punkt, man ber snällt om en smörgås, och man låter gästerna/födelsedagsbarnet ta först.
    Det är små saker, bara menat som exempel, men irritationsmoment om man inte tycker lika om dem!
    Jag förstår precis vad du menar. I och med att vi har killarna nästan jämt så har jag rätt mycket påverkan på deras uppfostran även fast det är deras pappa som har det allra sista ordet (han har ensam vårdnad). Jag kan inte låta bli att lägga mig i vissa saker som för min egen del hade vart mkt mindre smärtfria om jag bara blundade för. Till skillnad från äldsta så är yngsta på väg mot övervikt enligt bvc och jag kan inte låta det fortgå även om jag ibland måste kriga om det. För mig handlar det om en ren kärlekshandling långsiktigt att inte tillåta honom att sätta i sig vad som helst. Jag tror dock det handlar om att jag har kämpat mot övervikt i hela mitt liv med sambon kunnat äta precis vad som helst fram tills han var 30 typ och alltid haft ett 6-pack på magen. Nu måste han träna en del för att hålla samma form men han har fortfarande extremt bra förbränning. 

De är ju just de där små sakerna som blir viktiga, och som jag tror att man som förälder själv blir hemmablind för, och som man sen inte orkar ta tag i. Fy fasen vad jag kan få onda ögat ibland när jag tycker barnen är bortskämda eller oförskämda, men jag antar att det har att göra med att jag indirekt kritiserar min sambo.
  • mirakelspektakel
    FrökenBlå skrev 2015-11-25 21:12:29 följande:

Vi har oxå köpt ett begagnat babyskydd från acta graco från några vänner vi litar på. Tycker som er att det känns stort och tungt, men till mitt följde det med ett spädbarnsinlägg iallafall. Jag kommer dock inte bära babyskyddet några längre sträckor, utan isåfall sätta det i en kundvagn eller liknande om bäbis sover, annars blir det vagn, sjal eller sele istället. Min rygg havererade förra gången då jag bar mkt i babyskyddet samt använde en babybjörnsele, så det tänker jag låta bli denna gången! ;)

Har en ganska krävande dotter här hemma, trots eller utvecklingsfas gissar jag. Hon är även i en fas där hon eg behöver sova en stund på dagen för att inte bryta ihop på eftermiddagen, samtidigt som det tar 1-2 timmar att lägga henne på kvällen om hon har sovit på dagen. Läste innan att ni rekommenderade Jesper juul, finns det några andra böcker om sådana här perioder i barnens liv?

Denna bok är som sagt fantastisk:

www.bokus.com/bok/9789127088702/fem-ganger-mer-karlek-forskning-och-praktiska-rad-for-ett-fungerande-familjeliv-en-bok-till-foraldrar-med-barn-mellan-2-och-12-ar/&gclid=Cj0KEQiA1dWyBRDqiJye6LjkhfIBEiQAw06ITqJ7cHRV6LZETFbWneAs1o98hNRTFTfdQKsfOGdv2WwaAijK8P8HAQ
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-11-25 21:22:00 följande:

Börjar ni andra också känna att bebisens storlek påverkar andningen? Idag har jag mest suttit ned framför datorn så jag har ibte ansträngt mig, men ändå känt mig lite illamående och haft svårt att andas samt att det är en dov smärta i magen runt navelområdet. Jag är i v 34.

Jag har haft typ som molande mensvärk den senaste veckan och illamåendet har jag ju konstant så... Vet du om han ligger högt eller långt ner? Kanske han börjar fixera sig?
  • mirakelspektakel

Jag har precis sökt om föräldraledighet hos fk (ja det kanske var i senaste laget?) Är det någon som vet hur man gör om man går över tiden? Nu är jag ju med största sannolikhet sjukskriven fram tills det är dags att föda och då antar jag att jag måste ta ut dagar om bebis bestämmer sig att stanna inne i magen 14 dagar till? Tar man ut föräldradagar även om man jobbar och går över tiden?

• mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-26 09:51:06 följande:

Varit på tul nu och det är en liten bebis vi väntar. Ska tillbaka om två veckor och mäta igen. Bebis låg väldigt långt ner så hon hade svårt att se och mäta huvudet. Normalt fostervatten. Procentmässigt låg bebis på -24. Så vi får se hur det ser ut om två veckor. Blodtrycket låg bra.
    Ska till bm nu vid 10.30 också, så får vi se om SF-måttet vuxit ngt.

Såg allt annat bra ut? -24 låter väldigt mkt? Hur låg dina andra barn när ni gjorde TUL? Är du okej? oroad? massa kramar till er!
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-26 11:13:09 följande:

Hur ofta känner ni bebisen röra sig? Jag blir jättenojjig nu efter alla mättningar och man bara får höra att det viktigaste är att du känner bebisen röra sig. Men hur ofta ska man känna den liksom. Jag känner av bebisen ett par ggr om dagen, men måste det vara hårda rörelser hela tiden eller är det ok om dem varierar lite?

När jag var på förlossningsutbildningen, då då (känner mig som hon i saltkråkan som pratar om sin gata i staaan) sa föreläsaren att man skulle känna bebis ca 14 gr/dygnet. Om du blir orolig och börjar noja så kan du testa detta: Blanda ett enormt glas med saft (ej light-produkter) hälft koncentrat hälften vatten. Fyll upp glaset med massa is så att det blir riktigt iskallt. Drick snabbt. Buffa på magen. Det ska tydligen bli en jäkla fart på bebis.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)