Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-11-23 11:31:33 följande:
    Alltså- det är inte så makabert som det låter måste jag väl ändå säga. Jag växte upp med döden på det vis att jag är uppfostrad på en kyrkogård, av två kyrkogårdsarbetare, jag har jobbat där själv, precis som halva släkten. Jag läser dödsannonserna först i morgontidningen, och har skrivit sådana brev redan innan, min mamma och jag var båda ensamstående och tyckte det var viktigt att den andre inte skulle behöva fatta beslut om det värsta skedde.

Jag är ganska morbid rent allmänt och tycker att döden är en del av livet. Lite värre nu dock.
    Ok får jag tolkade din text som att du mår riktigt dåligt!!! Men du måste verkligen försöks hitta någon som lyssnar på dig så du får den hjälpen du behöver kring din rädsla
  • Eleonor01
    MeEmmA skrev 2015-11-23 17:37:06 följande:

Har varit på ul idag och det gick jättebra! Moderkakan har flyttat sig en bit från öppningen, bebis huvud ligger nedåt, viktuppskattning på ca 2,2kg och bra mängd fostervatten. Fick dock en liten chock, eller rolig överraskning... Jag var helt säker på flicka, men nej, det visade sig att det fanns en pung :) roligt, eftersom att min minsta på ett också är pojk... Mindre kul för min dotter så vi har beslutat att inget säga om det förrän bebis kommer hem eftersom att hon gärna vill ha en lillasyster.

Va skönt att höra å grattis till en pojke :))
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-24 14:37:47 följande:
    Shit har inte ens tänkt på att packa grejer ännu, eller ens vad man ska ha med, jag har liksom andra saker att bearbeta just nu.
    Men förstår att du som fött för tidigt innan vill vara bättre förberedd än så!
    Ja säkert kan du åka hem tidigare än så om allt är väl, vet att mina bonusars mamma födde på morgonen och sen var hon hemma på eftermiddagen när barnen slutade skolan typ. Då var det ändå 8 år sedan hon födde sist så det var ju nästan som att börja om igen.
    Hos oss är 6 h obligatoriskt efter förlossning. Har inte tänkt stanna längre än så. Så Jah ska inte packa för mycket. Ombyte babyskydd å kläder till lily. Spricker mina planer så har vi 20 min hem :)
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-25 08:17:31 följande:

Jag vet att det är sent ute för många men detta med babyskydd, bilbarnstol osv... vi har varit inne på att hyra, även om det blir dyrare så måste man ju inte ut med hela summan på en gång då... är ju lite samma som att jag har en tandvårdsförsäkring, för att jag ska slippa betala när jag lagar typ.

Men IF,som verkar vara det bolag som har (är det någon som vet om något annat, jag vet att NTF hyr ut babyskydd men vi tänker en paketlösning) har inte brio babyskydd- vilket sambon gärna vill ha. Så nu pratar vi om att köpa Brio Primo. Jag tycker inte det är så himla viktigt att kunna klicka fast babyskyddet på vagnen. Dels för att de jag haft som vet det blir lata och lämnar liggdelen hemma, använder det mesta tiden och det ska väl inte vara så bra för bebis rygg? Sedan kommer ju inte bilen vara hemma på dagarna utom de dagar jag säger att jag vill ha den. Sen när sambon är hemma så är den hemma hela tiden för jag cyklar till jobbet.

Samt att jag är vis av min systers erfarenhet, får man en baby som hennes flicka så är babyskyddet ändå urväxt till våren kommer och det fanns inte en chans att orka bära henne i det någon längre stund ens i april. Hon var en megababy på över tio kilo vid typ 4-5 månader. över 4 när hon föddes. Med tanke på föräldraledigheten så vill man INTE ha en utgift på 3-4000 redan efter ett par månader...
    Å andra sidan, min väninna använde sitt i 11 månader, hon hade en minibaby. Då hinner man ju spara pengarna lite lättare. Men detta VET man ju inte innan!
    Ni som har barn, vad är era erfarenheter, hur länge använde ni babyskyddet? Hur har/hade/ska ni göra?

Sambon kan inte tänka sig begagnat, vilket det ju iof kan vara om man hyr också men det kanske han inte riktigt fattat. De kan ju aldrig kolla vid återlämnandet om stolen varit i en krock eller ej. Jag skulle kunna tänka mig, tänker att man ser väl lite vad det är för folk om man åker och tittar på stolen.

Som utbildad trafiklärare kan jag endast säga tulla icke på säkerheten! Köp nytt eller av vänner ni känner mycket väl. Det kan få förödande konsekvenser. De man hyr rekommenderar jag absolut inte. De kan vara tappade i golv å ner för trappor.

Tyvärr så kostar det att ha barn men det är något man måste räkna med. När ditt barn kan sitta själv å har en vikt på minst 9 kg så byter man. Vi byte vid 6 månader. Den stolen har vi än idag när han är 4.5 år vilket gör att total summan på dessa åren blir inte så mycket.
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-11-25 09:36:31 följande:
    Jag tror vi använde babyskyddet i ett halvår, hade en unge som låg mitt på normalkurvan i vikt och längd. Man ska ju byta typ när de kan sitta själva, det kunde inte han när vi bytte men vi bytte till en bilstol som var från 0 kg så det gick ändå. Man ska ju ändå byta så snart man kan egentligen eftersom bilstol 2 är säkrare än babyskydd.

Nu lånade vi syrrans babyskydd och det fick de ju tillbaka, som allt annat haha, eftersom de fick nästa unge när Axel var 10 månader. Men vi har köpt ett begagnat av en arbetskamrat till mig, ett med bas för 400:- så det känns som ett kap! Jag är lite mesig så jag hade nog inte vågat köpa av nån som jag inte känner, även om jag generellt litar på folk. Tror vi hade försökt hyra babyskydd om vi inte hittat nåt nu. Bilstolen därefter har man ju i så många år så det känns lätt värt det att köpa, tror vi betalade 2000 för den vi har nu (en Britax hi-way) och den har vi ju haft i tre år. Nu är ju sonen fortfarande så liten så han kommer fortsätta åka bakåtvänd även efter att bebis behövt byta stol, annars hade det ju vart smidigt att låta bebis ärva den stolen men han ska sitta bakåt så länge det bara går.

När Axel var liten kunde jag tycka att det verkade så smidigt att ha ett babyskydd man kunde sätta på vagnen, dels för att vi ibland tog bilen till köpcentrum där man inte skulle gå så länge och då kunde det ha vart smidigt, men även för att jag inte kunde bära sonen i babyskyddet pga foglossningen och att jag fick "amningsreumatism" (nåt som inte finns enligt vården men jag hade det allt!), och då kunde det ha varit skönt att kunna köra upp ungen till lägenheten från garaget, det var en bit. Nu blev det ett Akta Graco den här gången och det är hopplöst att hitta adapter till för våra vagnar så vi får klara oss utan den funktionen, men det ska nog gå bra ändå.
    Vilken vagn har ni? Jag har en adapter som passar gracon från förra gången
  • Eleonor01

Tul idag å tösen minskar... - 9% förra gången å -16% denna så nytt tul om två veckor igen... Jag är inte alls orolig. Alla organ å dylikt funkar som det ska så om hon föds mindre gör absolut inget. 8 veckor kvar.... Må tiden gå fort till jul å sedan stanna en stund :)

• Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-11-25 10:54:23 följande:
    Vi har en Emmaljunga Citycross och så en Bugaboo Bee3 (som vi väl inte kommer använda förrän framemot sommaren som tidigast). Har förstått att det finns en adapter till Bb Donkey men det blir det inte för oss. Var har du hittat din? Det är ffa att vi har Emmaljunga som ställer till det för oss har jag förstått men också att gracon inte var så adaptervänlig...
    Jag hade ett teutonia Tario babyskydd å teutonia vagn förra gången. Den ska vara kompatibel m gracos skydd för det e samma tillverkare. Kolla gärna m vagn försäljare å om det passar sp skickar jag gärna det till dig.
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-11-25 10:54:23 följande:
    Vi har en Emmaljunga Citycross och så en Bugaboo Bee3 (som vi väl inte kommer använda förrän framemot sommaren som tidigast). Har förstått att det finns en adapter till Bb Donkey men det blir det inte för oss. Var har du hittat din? Det är ffa att vi har Emmaljunga som ställer till det för oss har jag förstått men också att gracon inte var så adaptervänlig...
    Var bor du?
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-11-25 11:06:34 följande:
    Ska kolla upp det, vad gullig du är! Jag bor i Örebro.
    Åh Örebro ;) bodde å pluggade där 2007-2008. Rosalies deli är något jag saknar fortfarande ha ha ha å massa hos människor
  • Eleonor01
    kindofnothing skrev 2015-11-25 12:04:50 följande:

Tredje ommätningen idag, sf är fortfarande 26 så får göra tul imon. Känns jättejobbigt just nu även om rörelserna o hjärtslagen inte tyder på något fel. Kan någon beskriva hur det går till? Min bm har ingen koll... ska INTE ha henne nästa barn!

De mäter bäckenet på barnet i genomskärning o huvudet. Även hur mycket fostervatten som finns. Mindre vatten ger också mindre SF mått. Tre mått sen får de en procent sats. Enda ner till -21% är ok. Om du avviker -15 eller mer så får du ett tul till efter två veckor. Absolut ingen fara!! Har gjort två å det blir ett till för mig för tösen är -16 % idag. Ett mindre barn behöver inte vara farligt. Alla får inte barn som väger 4000 g. Jag är själv kort å föddes liten så det går ju lite i arv. Min första vägde 3090g å allt tyder på att denna också blur något sådant fast hon ligger en bit under. Alla organ är där och fungerar väl så att hon är mindre är ingen fara:) mitt sf v 26 i v30 å nu 28 i vecka 32. Det ger mig medelvärde på SF men ändå är mitt barn mindre så SF måtten ska man absolut inte lita på :)) det är bara en finger visning som kan slå så fel. Lycka till
Svar på tråden BF Januari 2016 :)