Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

himw skrev 2015-12-02 18:40:03 följande:

Precis hemkommen från v 36 besöket från barnmorskan och den lilla bebisen har börjat fixera sig- hon kunde rucka lite men räknar med att den skulle vara fixerad till nästa besök nästa vecka :)

Alla prover såg bra ut och nästa gång ska vi skriva in förlossningsbrevet i journalen, det blir så himla verkligt!

Tog även ett blodprov då jag är RH negativ- har inte riktigt haft koll på det där men tydligen tar de blodprov på min bebis navelsträng när den fötts för att se om vi behöver någon spruta efter förlossningen. Borde även bli blodgivare då jag har en så ovanlig grupp men måste försöka komma över detta med nålskräcken först :)

De blodproverna tog jag inför kub. De kan numera fastställa bebisens blodgrupp redan då vad jag har förstått.

Vid min förra förlossning valde vi att donera stamcellerna från navelsträngen. Kommer gör det även denna gången om möjligheten finns.

Hade även sprickskyddet som de gjorde en studie på sist när jag var där. Hoppas innerligt att man kan få det även denna gången
  • Eleonor01
    himw skrev 2015-12-02 19:16:46 följande:
    Inför KUB:en tog vi också massa blodprov- det var efter det som jag fick svarpå att jag inte utvecklat några- ja vad är det? Det kan ju blir att kroppen stöter bort barnet- något med immunsystemet kanske? Känner att jag borde veta mer om det men har bara nöjt mig med BM allt det bra ut :)

Vad var det för sprickskydd?
    Ok

www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1679582

Ska se om jag hittar själva länken till studien. Det var mellan Lund å Helsingborgs sjukhus
  • Eleonor01

Hittar inte det... Det är ett plastskydd som bm sätter på plats precis i utdriviningsskedet. Det blir en förstärkning av hennes fingrar så hon kan göra annat m den andra handen typ. Gör ont som fan när det ska sättas in å jag ångrade mig just då men inte efteråt. 2 stygn efter en raketsnabb förlossning

• Eleonor01
    haannah skrev 2015-12-03 06:44:08 följande:
    Jag frågade specifikt om det när jag var på aurorasamtal förra veckan, hur epiduralen satt sig. Och enligt barnmorskan så sätter den sig över just mage/bäcken och benen ska inte bli bedövade/påverkade. Jag sa till BM att det var en av anledningarna till att jag tvekade att prova Eda, om benen blir "förlamade", tyckte det kändes så obehagligt i tanken, men enligt BM så ska alltså inte det hända utan den ska sätta sig runt bäcken/mage/rygg-området! :) men det kanske är olika? Jag vet inte alls. Jag tycker det känns obehagligt om benen skulle bli obrukbara, hehe.
    Beror inte det på hur de sätter den? Vid kejsarsnitt sätts den väl så den går ner i benen? Eller har jag fel?

Jag är super sprut rädd å har en mega blodfobi. Bad tom bm att torka sv mitt barn innan jag fick upp honom på bröstet för att inte svimma eller kräka på honom ha ha ha ha

Födde liggandes på sidan för jag hann inte runt. Stod först Mot ryggstödet på knä så det blev som det blev men jag tyckte det funkade bra för mig iaf.

På rygg hade jag aldrig klarat. Min man masserade mitt ryggslut hela tiden för att underlätta värkarna så det hade aldrig funkat. På sidan blir bra denna gången med iaf :)
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 07:24:57 följande:

Vilket var det man kan kräka av, epidural eller lustgas?

Lustgasens effekt försvinner efter typ 2-3 andetag utan gasen så den tvivlar jag på att man kräker av. Fast visst kan msn bli illamående av den
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-12-03 07:53:50 följande:

P

amalie79 skrev 2015-12-03 07:40:19 följande:

Lustgas... Min syster fick sitt andra barn för 2 1/2 år sedan, hon hade använt lustgas enbart vid första ( det var ju den som gick från noll känningar till bebis på 5 timmar) och gjorde samma med andra. På slutet så tappade hon greppet om verkligheten, fick känslor av overklighet, att hon inte var med, ena stunden stod hennes man bredvid, sen var han bara borta, trodde hon. Började må skumt. Antagligen för att värkarna kom så tätt så hon hann aldrig " komma ner" från lustgasen emellan liksom:) så hon la ifrån sig den för man vill ju gärna vara med mentalt när ens barn kommer liksom.

Okej ja jag vet inte om vissa verkligen spyr av lustgas. Har hört att vissa spytt någon gång under förlossningen, men det behöver ju inte bero på någon specifik bedövning. Hon på förlossningskursen sa nog "nauseous" förresten, och det behöver ju inte betyda att man faktiskt spyr utan det kan också vara att man bara känner sig illamående.

Gud, är det bara jag som känner att jag hela tiden tror att nu har jag koll på detta och sedan blir jag tydligen varse att jag förstått fel? Jag är inte direkt orolig men det är väl ändå själve fan att jag som är normalbegåvad och allmänbildad ska ha så svårt att greppa hur detta med förlossningsskedet faktiskt kommer gå till... Inte för att jag lagt evigheter på att sätta mig in i det men jag har ju ändå läst en del och gått två kurser på totalt tio timmar. Jag fattar ju att det ändå kan gå precis hur som helst men i alla fall, känner mig så trög på något sätt. Är det detta som kallas gravidhjärna eller?
    Eftersom jag har sån blodfobi som jsg har så läste jsg nästintill ingenting förra gången. Jsg frågade min bm om det hindrade de på förlossningen om jag inte kände till något. Hon blev paff å sa nej. Va bra sa Jag då följer jag min kropp å lyssnar på bm där. Sagt å gjort så blev det är det funkade kalas. Man kan aldrig veta hur det ska kännas eller vara. Bäst att lyssna på sin kropp. Jag visste att när jag tror jag ska dö då är det nästan klart ha ha ha det räckte för mig iaf :))

Fast jag e ju lite tokig också ;)
  • Eleonor01
    mitthemligajag skrev 2015-12-04 20:54:45 följande:

Hur är de med de här med sammandragningar egentligen, har haft regelbundna SM heela dagen, inte smärtsamma! Nu sitter jag blixt stilla i soffan och ändå kommer dom med mellan 7-9 minuters mellanrum... Kan dom påverka tappen trotts att dom inte gör ont?

Ja det kan de göra. Inget konstigt alls i slutet. Jag hade nog dock konsulterat förlossningen beroende på hur långt du har kvar. För mig låter det som om bebisen smyger ner i förlossningskanalen men ring fl och prata m dem.

Kramar Å lycka till
  • Eleonor01
    mitthemligajag skrev 2015-12-04 21:09:31 följande:
    Vecka 35, 34+0 imorgon! Hoppas innerligt lillebror stannar kvar till januari, känns inte så... Hade inte alls så här med med första barnet, känns obehagligt
    Min gjorde likadant fösta gången helgen innan allt startade. Då borrade han ner sig i förlossningskanalen. Hade såna sammandragningar å även flera timmar långa smärtor. Har du ringt fl?
  • Eleonor01
    mitthemligajag skrev 2015-12-04 21:09:31 följande:
    Vecka 35, 34+0 imorgon! Hoppas innerligt lillebror stannar kvar till januari, känns inte så... Hade inte alls så här med med första barnet, känns obehagligt
    Hur har det gått för dig????
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-12-05 18:03:02 följande:

Ok, men då prövar vi väl lite onda sammandragningar då... :-P Inte smärtsamma, så långt skulle jag inte gå, men tillräckligt värkande för att jag ska minnas känslan från förlossningen. Ändå har jag tagit det lugnt idag efter turen till Ikea, har legat på soffan hos mina föräldrar medans sonen lekt med dem. Men nu är det hemmasoffan, alvedon och värmekudde som gäller. Hoppas verkligen det går över. Jag som hade såna planer för i morgon, känns mest som jag kommer behöva vila då. Eller kan kontrollfreaket klara att ligga i soffan och dirigera man och barn till att få upp julgranen...?

Mitt drog också igång nu.... Ont satan men smärtan släpper inte. Har suttit i i över en timme å benen nästan domnar. Känner så väl igen denna känslan.... 5 st 4 åringar på julbak å pyssel imorgon så att klä granen låter som en dröm just nu ;))
Svar på tråden BF Januari 2016 :)