Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-19 19:20:59 följande:

Sitter och funderar över det här med förlossningsbrev. Vet inte riktigt vad jag ska skriva i det. Vad är viktigt att ta med och inte?

Har två barn innan men minns ingenting av mina förlossningsbrev.

Jag tror jag har en fil nånstans på nån hårddisk med mitt förra förlossningsbrev, om jag har tur. Så kan jag klippa och klistra. De vill gärna att man skriver här så då gör jag ju gärna det. Jag ska skriva hur jag tänker kring smärtlindring, och kanske lite om tidigare erfarenheter och vad som utifrån det känns viktigt den här gången. Och så ska jag skriva att jag om möjligt vill ta emot bebis själv. En kompis gjorde det nu när hon födde härom veckan och det verkade så häftigt! Iofs hennes tredje barn och hon har snabba förlossningar så hon var väl inte så slut. Men om det går så skulle jag vilja göra det. Och sen kke lite halvsjälvklarheter som perinealskydd och sen avnavling och sånt.

Vad som är viktigt att ta med är väl om man tänkt på nåt särskilt som är väldigt viktigt för en att förmedla som kan vara svårt att komma ihåg att säga. Förra gången skrev jag om mina erfarenheter vid missfallen och min rädsla för att smärtan skulle bli laddat med så negativa känslor, vilket jag även tror att den blev, min enda erfarenhet var ju att värkar aldrig slutade i nåt gott. Och hur viktigt det var att min man fick ta plats i processen. Det är kanske självklart för dem men för mig var det viktigt att poängtera hur viktig han är för att få mig att känna mig trygg.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-19 22:01:28 följande:

Jag har inga problem med någon enstaka student, typ en blivande bm. Har hört att de ofta har mer tid att vara hos en, om det betyder att man kan få lite mer uppmärksamhet så ok.

Ska skriva om smärtlindring, att jag gärna vill ha lustgas och epidural. Att jag är rädd och inte har något behov av att klara mig utan smärtlindring för att vara duktig eller modig. Att jag tycker det är obehagligt att bli stucken men klarar det, och att jag också har kräkfobi och inte kan kräkas hur illa jag än mår( har inte kräkts sedan 2002) och för personalens skull att det har hänt att jag har gripit tag i tex tandläkaren... *Skäms*

Jag vill i den mån det går veta vad de gör med mig och varför, innan de gör det ( skillnad såklart om det är akut)

Är det något mer man borde ha med?

Jag tycker det låter som vettiga punkter! Och vi hade en barnmorskestudent (hon är nog färdig nu, hon hette Eva) och det var UNDERBART. Det var bara de fyra sista timmarna typ efter skiftbyte men hon var med oss hela tiden och hon var så jäkla bra! Många studenter skulle jag inte vilja ha, men en barnmorskestudent får gärna vara med. Haha när jag föddes stog det sju läkarkandidater och tittade på för att det tydligen var en mönsterförlossning, men där är nog min mamma mycket coolare än jag!
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-11-19 22:47:10 följande:

Med risk för att verka hel blåst nu, men är rs en slags influensa? Skyddar man sitt barn mot rs också om man vaccinerar sig? Eller är influensa "enbart" influensa liksom hehe

Nä influensa är bara influensan, rs får man leva med skräcken för... Det är ju en vanlig förkylning egentligen men som slår ovanligt hårt första gången man får den.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-20 06:39:39 följande:

Hur vanligt är det att spädbarn får RS? Det är ngt som oroar mig en hel del iom att dem stora går i skolan och sådär kan man ju inte riktigt undvika folk helt. Jag förstår ju att man inte behöver springa på typ maxi och Ikea men en del ställen kanske man ändå måste besöka. Hur tänker ni? När vågar man gå ut med sin lilla bebis?

Just rs har jag ingen statistik på men jag vet att det är många av mina marsmammakompisars småttingar som blivit rätt dåliga av det, tror dock ingen krävde inläggning på sjukhus men många som fick åka och inhalera och en del som fått förkylningsastma efter det. Förra året höll rs-säsongen tydligen på till juni (!!!) eftersom det var såpass kallt så länge, helt vansinnigt ju. Axel var mycket förkyld första året men aldrig så vi behövde söka sjukhus för det, han har ju helt säkert haft det men han, eller vi, lär ju dra hem det igen... Jag tänker att jag lär undvika stora folksamlingar första månaden typ, mina kompisar råder mig att undvika öppna förskolan tills rs-säsongen är slut men tusan om jag pallar det med en vild fyraåring att underhålla liksom... Men vi får se när bebis är ute. Jag tycker den biten är jättesvår, och det går ju inte att hålla sig undan folk på samma sätt nu som när första var liten.
  • qatteriin

Gosedjur, snutte och sånt där skippar vi. Sonen har aldrig valt nåt övergångsobjekt och vi lär säkert få sånt som presenter ändå, men det är inget viktigt för mig. Tydligen är det mer ovanligt att barn som ammas minst 1,5 år tar en snutte/övergångsobjekt så om det går som planerat så lär inte lillasyster heller vara så intresserad.

• qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-20 07:27:20 följande:

Det där med öppna förskolan handlar nog mycket om att folk måste lära sig att respektera reglerna och inte komma dit med sjuka barn! Precis som i vanliga förskolan:)

Vet att min kompis som hade en flicka som var lite extra känslig var väldigt irriterad, folk dök upp med både ungar som kräkts och hade ögoninflammation så hon gick aldrig dit igen.

Ja det är ju det stora problemet, och om man ska döma utifrån i vilket skick ungarna i området kommer till förskolan så har många av föräldrarna inget vett i skallen... Suck.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-20 07:48:01 följande:

Längtar tills tråden består av frågor som "det känns så här.... E det på gång?" :)) igår å inatt har töser borrat ner sug i bäckenet. Känner liksom igen känslan. Många tror å vet fortfarande inte att jag är gravid. Magen e inte så stor dom sagt å ännu mindre nu när hon sjunkit ner.... Klara nog julskyltningen utan att skylta med det ;)

V 32 imorgon. Inte lång tid kvar nu :))

Jag med, men jag tycker det känns så märkligt att vi snart är där!! När jag väntade sonen var det flera stycken i den tråden som fick i vecka 30-34 och där är vi ju redan, herregud! Skönt med liten mage, min är också rätt behändig, men den är allt i vägen när man ska hjälpa sonen med ytterkläderna...
  • qatteriin

Jag var hos bm idag och allt såg perfekt ut, magen växer som den ska, alla värden är jättefina, hade det inte varit för foglossningen så hade det här varit en mönstergraviditet! Och - wohoo!! - bebis ligger med huvudet nedåt - just nu i alla fall - även om hon även ligger lite på sniskan med ryggen på vänster sida buken och rumpan under höger revben - precis där jag får så ont ibland - och benen utåt höger så det sparkar helt i sidan emellanåt. Som en liten falukorv, haha! Men hon ligger iaf inte helt på tvären, och även om hon fortfarande kan snurra runt precis som hon känner för i några veckor till enligt bm, så känns det iaf bra att veta hur hon ligger nu. Vi bokade in tider för resten av året och nu är det kontroll varannan vecka, jag KAN inte förstå att det redan gått så långt i graviditeten!

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-20 09:47:03 följande:

Ja, men precis, har en lättviktjacka som börjar bli lite svårknäppt, men en tjock tröja under och sen sjal så funkar det min didriksons kan jag knäppa än så länge men det är alldeles för varm just nu känner jag.

På tal om varm jag svettas rätt mkt ibland. Har aldrig gjort innan och jag kan liksom känna svettdoft från mig själv vilket jag aldrig haft problem med innan. Skitjobbigt. Nån mer som har det så?

Jaaaaa jag är jättevarm och svettas jämt!! Kan inte minnas att det var så sist. På nätterna är det inte kul, jag sover alltid i pyjamas men jag måste byta minst varje natt för att den blir genomblöt, svettas massor på dagarna med. Lite praktiskt just nu iofs när vi fått snö och minusgrader och min vinterkappa är på lagning hos min mamma, hehe. Tror inte den kommer gå att stänga så länge till men jag funderar på att sy en extra front att knäppa fast (den stängs med knappar) så att jag kan ha den som bärjacka sen.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-20 09:51:10 följande:

Ja det är skönt att veta att man är på den "säkra" sidan om man säger så. Säker kan mam ju aldrig vara men det är lite lugnare att kunna tänka att kommer den nu så klarar den sig, förutsatt att allt är normalt förstås.

Jag tror andra tror att min mage är mer i vägen än vad jag tycker. I tisdags klättrade jag upp på en stege och klädde ett ljusträd utan problem så för min del går det rätt bra. :)

Aaah jag önskar jag kunde klättra på saker!! Det är mest när jag böjer mig som magen är i vägen - och så har jag börjat gå in i saker, stänga dörrar på den och så. Haha!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)