Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-23 20:34:55 följande:

Det är klart, en liten del av bebin tar upp hela skärmen hoppas lite på att dem kan säga

kön till mig också. Bm på rul sa ju att det var en flicka så har ju ställt in mig på det så det hade varit roligt att kunna få det bekräftat. Jösses tänk om dem skulle säga att det inte är en flicka, skulle ju bli en jättechock.

Mysigt att få använda sonens kläder igen, det är ju så roligt när för man har ju ändå lite minnen till vissa plagg å sådär

Jag känner detsamma, om könet, men jag har inget tul att hoppas på. Gaaaaah! Haha! Eftersom vi gjorde 3d-ul med sonen i v 28 så kunde vi ju vara helt säkra, jag känner mig inte alls lika trygg med det nu men jag tror verkligen det är en tjej eftersom hon sa det på rul... men man vet ju aldrig...
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-23 20:49:43 följande:

Usch, kan nog inte ens sätta mig in i er situation med flytt och så, och det är klart att hemma blir där man känner att man har sitt. Verkligen jobbig situation för er.

Allting hamnar i ett annat läge och man ser verkligen saker ur en annan synvinkel när man sätts under alla prövningar som en längre tids arb.löshet innebär.

Skönt att ni haft stort stöd av dina föräldrar så man inte står helt ensam. Hoppas verkligen att du kan finna nån ro och kan skapa en bra tillvaro där ni bor nu och att din man kan hitta ngt också.

Tack! Ja hade vi inte haft min familj här så hade vi nog kämpat på några år till innan vi flyttade, men nu blev det som det blev... får hoppas nån av ungarna väljer Göteborg som ställe att flytta till sen när de blir stora så man får anledning att åka dit mer.
    WiMe06 skrev 2015-11-23 20:57:11 följande:

Jag trodde verkligen på det efter rul att det är en liten tjej, men nu är det så länge sedan man var på rul och sista veckorna har jag liksom fått en oro i kroppen där jag hela tiden tänker att Gud, tänk om det faktiskt inte är en liten flicka. Jag var helt inställd på en pojke till innan rul men nu känner jag bara en konstig oro. Könet spelar ju såklart ingen roll men nu är man ju lite inställd på att det är en flicka så jag är nog mest orolig över hur min egen reaktion skulle bli om det är en pojk. Nu har jag ju köpt rosa :-O

Ja samma här! Och jag som ser mig som så genusmedveten blir så arg på mig själv att det alls ska spela nån roll, haha! Men jag vill så gärna ha namnet färdigt så jag har nåt konkret att fokuseta på, jag har köpt massor med rosa men det är delvis för att väga upp de väldigt pojkiga kläder vi har kvar från sonen. Så det blir mer blandat. Men namnet... Med sonen var det livsviktigt för mig för att våga hoppas på att det skulle komma en riktig liten person, nu känns det så ofattbart att vi skulle ha sån tur igen ändå så namnet är sekundärt. Men ändå... Hade vi haft möjlighet att gå på ett privat ul så tror jag faktiskt vi hade gjort det men det finns inte här i stan.
  • qatteriin
    CarolinaH skrev 2015-11-23 22:49:14 följande:

Var på vanlig kontroll hos BM i dag. Tog upp att jag haft väldigt ont i högra revbenen ett bra tag nu och att jag upplever att jag får svårt att andas. Och att jag sedan i torsdags svimmat tre gånger av att jag inte får luft.

Det blev en väldans fart på henne. Extra prover togs, hon diskuterade fram och tillbaka med läkaren. Det slutade med att jag ska åka till förlossningen i morgon. Och minsta lilla känning ska jag åka in akut.

Fick inte veta alls vad som kommer att ske i morgon. Kan inte riktigt låta bli att bli väldigt nervös och lite orolig. Är bara i 33+1 just nu. Bf 9/1. Hoppas på att bebisen får stanna så länge som möjligt i alla fall.

Oj vad läskigt! Har ingen aning om vad det kan vara, vad dumt att de inte förklarade närmre! Håller tummarna för att allt går bra!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-24 06:02:53 följande:

Ja, men precis, eller så ligger möjligheten där framför er en dag igen. Kommer ni dela mkt på f-ledigheten nu med andra barnet?

Jag ser mig inte heller som den personen som skulle bry mig så, men det är konstigt vad man kan fundera och få en massa tankar. Men det kanske beror på att en graviditet och förlossning är väl sådana situationer i livet man inte kan kontrollera på ngt sätt egentligen, men kan man få reda på könet innan finns det ju en möjlighet att på ngt sätt kanske få lite kontroll, man kan t.ex. Fundera ut namn och sådär och få planera för sin lilla efterlängtade bebis.

Jag vet inte hur vi ska göra med föräldraledigheten och det plågar mig lite... Jag vill ju gärna helamma och ha möjlighet att amma så länge det behövs när vi kör matintroduktion som vi gjorde med Axel, men samtidigt är det ju mer ekonomiskt om jag börjar jobba tidigt och maken är hemma. Men så länge han inte har fast jobb så känns det som att han måste jobba så mycket som han får chansen, för att skapa bättre möjligheter att få fast. Så vi får se hur vi gör, jag har sagt att jag blir hemma ett år till chefen men hon blir bara glad om jag kommer tillbaka tidigare. Deltid skulle ju kunna vara en möjlighet. Men det stör mig att inte bara kunna fokusera på bebisens och familjens behov och önskemål i det här fallet!

Ja det är nog så, just okontrollerbarheten som spelar in. Haha sen skulle jag vilja göra som med sonen, hans första body hade ju hans namn tryckt frampå och det går ju inte om vi inte vet namn!
  • qatteriin

Jösses vilken fart det varit här idag, jag hinner inte med!

Ser att ni diskuterar fädernas engagemang. Min man var väldigt engagerad de första graviditeterna och var med på alla mvc-besök och ul vid de graviditeter jag hade i Sverige, fram till och med Axel. Eller möjligtvis missade han nåt rutinbesök men generellt så var han med, och var mycket engagerad i graviditeterna. Det var ju så mycket osäkerhet för oss efter första missfallet (och såklart värre ändå efter de kommande) och han sörjde som jag. Nu den här graviditeten och den innan som slutade i mf har han inte varit med till mvc, vet inte varför egentligen men det känns så mycket som rutin och jag har inte känt att jag behövt det, men på ultraljuden har han varit med. Jag skäms faktiskt lite för att jag inte frågar honom om han vill med! Han tar hand om så mycket här hemma istället och är omtänksam, sen är det tidvis uppenbart att han inte förstår riktigt hur ont jag har och hur lite jag klarar av, men det är ju svårt att förstå för nån annan och när jag väntade Axel så hade jag ju inte ett barn att passa samtidigt som jag hade ont...

När vi fick Axel fick vi själva kontakta bvc och säga att han var född, så kom de hem när han var en vecka och vägde och så. Här där vi bor nu får min mvc-bm besked från sjukhuset dels när bebis är född och dels när vi blir utskrivna. Sen ringer hon mig/maken och om det behövs så kommer hon hem (eller vi dit) för att se så allt är ok och väga bebis, sen rapporterar hon över till bvc som fortsätter följa upp. Bra system tycker jag så man slipper ta den biten själv när man har fullt upp med ny bebis!

Jag packar nog väldigt lite i bb-väskan, räknar med att bli hemskickad tidigt och om inte så får maken åka och hämta grejer som kan behövas. Tar inte med babynest eller amningskudde eller nåt sånt, amningskudden hade varit skönt att ha sist men nu känns det som jag har mer koll så jag klarar mig nog utan om vi får stanna på bb.

• qatteriin
    MeEmmA skrev 2015-11-24 18:52:22 följande:

Hade det bara varit jag och sambon hemma så hade jag valt åka hem tidigt. Men med tre barn, varav det minsta är så litet att han inte kommer att förstå så tror jag att jag gör bäst i att försöka ta hand om bebis och vila denna gången på BB. Främsta orsaken är att sist kom farmor och hela den tjocka familjen och satt helt oförståendes i flera timmar hemma hos oss samma dag han föddes och framförallt svärmor förstår inte mig om jag säger nej. Jag vill undvika den situationen igen, tänker bara låta mina barn komma förbi på sjukhuset. Det värsta är bara att farmor även jobbar på sjukhuset, men förhoppningsvis får hon inte komma in på avdelningen. Hade det bara gällt en snabbtitt så hade det kanske gått bra, men hon är mer än så och skulle jag be henne gå för att få vara själv så skulle hon på en gång göra värsta scenen, tycka synd om sig själv och förstora upp allt som bara den. Hon kan börja gråta om jag säger att jag inte hinner prata med henne på telefon bara för att hon tar allt så personligt :) så får se hur hon reagerar när jag drar mig undan denna gången... Lite nervöst, men nu tänker jag prioritera mig själv och barnet!

Åh herregud! I det läget hade jag typ tiggt att få stanna på bb en vecka! Bra av dig att välja att prioritera dig och bebis, det är helt rätt! Jag som tycker jag kan ha jobbig svärfamilj, de är ju som lamm i jämförelse. :-P

Vi kommer ju ha sonen och mina föräldrar hemma när vi är på förlossningen men mina föräldrar kommer ju lämna oss ifred när vi kommer hem. Svärisarna bor 45 mil bort så de kommer definitivt inte utan att bli inbjudna. Nu har dessutom min svärmor en strålbehandling att genomgå (efter bröstcanceroperation) resten av året och en bit in på nyåret så jag hoppas hon mår bra nog att komma och hälsa på sen när bebis är ute. :-/
  • qatteriin
    CarolinaH skrev 2015-11-24 23:17:48 följande:

Jodå det gick bra. De misstänkte först havandeskapsförgiftning.

Blev kopplad till CTG i 30 min. Somnade nästan av de harmoniska hjärtljuden. Här läkaren jag träffade läste igenom min journal och fick höra hur bebis låg på tillväxt UL förra veckan fick hon nästan en chock över att jag inte åkt in akut. Vid rul i v18 låg bebis nästan på tvären. Det visade sig att den legat kvar så sedan dess och typ "fastnat" allt eftersom den växt. Och nu pressat och kämpat för att vända sig. Därav den extrema smärtan och andnöd. Men nu har den vänt sig i kronbjudning så fint så. Det bekräftades även med ett UL i dag. Så nu kan jag åter igen andas och förhoppningsvis få sova ordentligt.

De hälsade mig en trevlig jul och välkommen åter efter nyår.

Åh vad skönt att höra!! Vilken pärs! Vad skönt att bebis ligger rätt nu och att du förhoppningsvis får må bättre!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-25 08:17:31 följande:

Jag vet att det är sent ute för många men detta med babyskydd, bilbarnstol osv... vi har varit inne på att hyra, även om det blir dyrare så måste man ju inte ut med hela summan på en gång då... är ju lite samma som att jag har en tandvårdsförsäkring, för att jag ska slippa betala när jag lagar typ.

Men IF,som verkar vara det bolag som har (är det någon som vet om något annat, jag vet att NTF hyr ut babyskydd men vi tänker en paketlösning) har inte brio babyskydd- vilket sambon gärna vill ha. Så nu pratar vi om att köpa Brio Primo. Jag tycker inte det är så himla viktigt att kunna klicka fast babyskyddet på vagnen. Dels för att de jag haft som vet det blir lata och lämnar liggdelen hemma, använder det mesta tiden och det ska väl inte vara så bra för bebis rygg? Sedan kommer ju inte bilen vara hemma på dagarna utom de dagar jag säger att jag vill ha den. Sen när sambon är hemma så är den hemma hela tiden för jag cyklar till jobbet.

Samt att jag är vis av min systers erfarenhet, får man en baby som hennes flicka så är babyskyddet ändå urväxt till våren kommer och det fanns inte en chans att orka bära henne i det någon längre stund ens i april. Hon var en megababy på över tio kilo vid typ 4-5 månader. över 4 när hon föddes. Med tanke på föräldraledigheten så vill man INTE ha en utgift på 3-4000 redan efter ett par månader...

Å andra sidan, min väninna använde sitt i 11 månader, hon hade en minibaby. Då hinner man ju spara pengarna lite lättare. Men detta VET man ju inte innan!

Ni som har barn, vad är era erfarenheter, hur länge använde ni babyskyddet? Hur har/hade/ska ni göra?

Sambon kan inte tänka sig begagnat, vilket det ju iof kan vara om man hyr också men det kanske han inte riktigt fattat. De kan ju aldrig kolla vid återlämnandet om stolen varit i en krock eller ej. Jag skulle kunna tänka mig, tänker att man ser väl lite vad det är för folk om man åker och tittar på stolen.

Jag tror vi använde babyskyddet i ett halvår, hade en unge som låg mitt på normalkurvan i vikt och längd. Man ska ju byta typ när de kan sitta själva, det kunde inte han när vi bytte men vi bytte till en bilstol som var från 0 kg så det gick ändå. Man ska ju ändå byta så snart man kan egentligen eftersom bilstol 2 är säkrare än babyskydd.

Nu lånade vi syrrans babyskydd och det fick de ju tillbaka, som allt annat haha, eftersom de fick nästa unge när Axel var 10 månader. Men vi har köpt ett begagnat av en arbetskamrat till mig, ett med bas för 400:- så det känns som ett kap! Jag är lite mesig så jag hade nog inte vågat köpa av nån som jag inte känner, även om jag generellt litar på folk. Tror vi hade försökt hyra babyskydd om vi inte hittat nåt nu. Bilstolen därefter har man ju i så många år så det känns lätt värt det att köpa, tror vi betalade 2000 för den vi har nu (en Britax hi-way) och den har vi ju haft i tre år. Nu är ju sonen fortfarande så liten så han kommer fortsätta åka bakåtvänd även efter att bebis behövt byta stol, annars hade det ju vart smidigt att låta bebis ärva den stolen men han ska sitta bakåt så länge det bara går.

När Axel var liten kunde jag tycka att det verkade så smidigt att ha ett babyskydd man kunde sätta på vagnen, dels för att vi ibland tog bilen till köpcentrum där man inte skulle gå så länge och då kunde det ha vart smidigt, men även för att jag inte kunde bära sonen i babyskyddet pga foglossningen och att jag fick "amningsreumatism" (nåt som inte finns enligt vården men jag hade det allt!), och då kunde det ha varit skönt att kunna köra upp ungen till lägenheten från garaget, det var en bit. Nu blev det ett Akta Graco den här gången och det är hopplöst att hitta adapter till för våra vagnar så vi får klara oss utan den funktionen, men det ska nog gå bra ändå.
  • qatteriin
    kindofnothing skrev 2015-11-25 10:02:50 följande:

Får man plats med babyskyddet i liggdelen? Tänker om man har liggdelen på vagnen kanske man kan ställa babyskyddet däri om bebisen sover?

Beror nog på vagntyp och babyskydd. Vi har iofs ganska stor liggdel på vår Emmaljunga men det är ju det där att släpa med vagnen också... enbart chassit är ju mycket enklare att lyfta i och ur bilen (vi har ingen kombi) än om man har liggdelen på. Men jag har förstått att en del gör så och att det har funkat för dem.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-25 10:09:27 följande:

Håll koll på jollyroom de har erbjudanden lite då och då. Även Nids4kids kan ha bra erbjudanden. Man måste ju inte köpa det dyraste på babyproffsen.

Vi köpte från Babyproffsen faktiskt, men man får passa på när de har erbjudanden! Man vet ju att dagen kommer när man behöver den där stolen så man måste ju inte stressköpa utan kan vänta på rabatter. Men jollyroom gillar jag med och ännu bättre när man bor i Gbg och kan åka till lagershopen och klämma och känna.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)