Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-23 11:19:51 följande:

Du verkar så genuint go och omtänksam. Så härliga tankar gällande att inte behöva se tipp-topp ut när man är nyförlöst

Men nu blir jag alldeles generad. Tack! Ja jag tänker att man är ju tusan inte så fräsch då, lika bra att ungen vänjer sig från början.

Och om det där med hot och mutor och att känna sig hemsk... Min är ju inte ens fyra år än men jag kan verkligen känna igen mig. Jag tycker att mycket av det Petra Krantz Lindgren säger är så klockrent och även psykologerna som brukar vara inne på Nyhetsmorgon gillar jag (såg Jenny Klefbom på tv4 i morse), och det där radioprogrammet som gick på p4 förr... åh vad hette det... så jädra bra, med Malin Alfvén tror jag. Och Fem gånger mer kärlek har jag bara ögnat igenom men sett rekommenderad i många psykologsammanhang så den tror jag starkt på. Jag hinner inte läsa allt jag vill men jag tror stenhårt på good enough, och att visa barnen att jag också kan ha fel och är beredd att jobba på det. Det är så mycket viktigare än att försöka vara perfekt från början. Eller ja missförstå mig rätt, klart man ska försöka göra så gott man bara kan, men inte förgås av dåligt samvete när man inte lyckas, för jag tror inte man KAN lyckas med att göra allt perfekt.
  • qatteriin

Min mamma har lagat min fina vinterkappa nu och jag inser vid första användningen att jag nog måste sy en extrafront snarast om jag vil kunna använda den de här månaderna, haha!

• qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-23 11:37:25 följande:

Tack, ni är så rara allesammans! Skönt också samtidigt med kvinnor som gjort det och man ser att de överlevt. Brukar prata med en mamma här som jag träffar via jobbet. Hon fick sitt tionde barn i våras. Brukar tänka på henne ibland, att så hemskt kan det ju inte vara för hon ser ju alltid så glad ut.

Ska fundera idag och se om jag ska ringa imorgon.

Jag är också rätt morbid och lever med tankar på döden rätt frekvent, folk brukar reagera lite konstigt ibland, hehe. Alltså jag tänker att livet och döden hänger ihop och vet att vi aldrig vet när den kommer. Men just inför förlossning så kan det bli så hämmande om rädslan blir för stor och då kan det vara skönt att prata igenom det, även om det kan vara svårt att ta med en utomstående.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-23 11:49:22 följande:

Ja, det var lite dit jag ville komma i morse. För sambons skull med, för det var inte lätt för honom heller när jag bröt ihop hemma efter förlossningsfilmen ( har inte ont av att se andra gå igenom det, skulle klara att vara med på någon annans förlossning) och grät och hulkade att jag inte kan göra det där. Det var därför han ville gå med idag och försöka hjälpa mig att prata om det.

Jag förstår det! Riktigt illa att bm inte kunde möta dig i dina tankar, när tillochmed din sambo var med. Jag tycker det är rätt invaliderande att säga som hon gjorde, även om hon säkert menade väl. Ja, för de allra flesta känns det värt det sen och antagligen för dig med, men det kan hon ju faktiskt inte veta, och dina tankar och känslor om det SKA tas på allvar och inte viftas bort. Och din sambos känslor ska också tas på allvar!!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-23 13:35:10 följande:

Jag brukade läsa en hel del av Jesper juul när barnen var mindre och när jag tänker tillbaka på det så hade man på ngt sätt en bättre relation med barnen på den tiden med. Och det verkar som hon Petra har lite samma tänk som honom. Funderar på att skaffa hennes bok om barns självkänsla och läsa den. Vår äldsta är verkligen en känslig person och det krävs en helt annan dialog med honom och fokus än med den yngsta. Du har så rätt i allt du skriver, tror också det är väldigt viktigt att man visar barnen att man också kan görs fel ibland och att man står för det. Hade lovat äldsta sonen att vara med honom i skolan en stund idag men har inte sovit mer än 2 timmar inatt så jag kände att jag inte riktigt orkade det, men jag förklarade för honom varför och berättade att jag förstår att han verkligen blir ledsen och besviken att jag inte klarade det idag och efter det så sa han inget mer om det, det kändes som han förstod.

Sen tror jag att mkt som händer i familjen runt omkring spelar in. Vi har haft ganska tuffa år bakom oss som påverkat både mig och min man väldigt mkt och det har säkert gjort att vi tappat bort oss själva som par och som föräldrar lite på vägen. Men mkt har vänt nu och vi är på väg tillbaka och jag hoppas att det ska påverka barnen positivt också.

Många säger att deras tredje barn band ihop familjen på något speciellt sätt och jag hoppas att denna lilla krabat kan göra samma sak med vår familj. Låter som vi skaffar barn för att binda ihop familjen men så är det ju inte. Det som är så härligt är att pojkarna längtar verkligen lika mkt som jag och min man och dem är så intresserade av att veta och undrar mkt hela tiden. Så det känns oerhört bra att de inte ser det som ngn som ska konkurrera med dom. Sen förstår jag att det givetvis kommer bli tufft för dem äldre barnen också ibland.

Jag har försökt läsa Juuls Ditt kompetenta barn men jag har aldrig lyckats få till det! Annars har han nog mycket bra att säga och jag tror som du att Petra KL har mycket samma tänk. Jag tror den självkänslaboken är jättebra! Vi hade fantastiska föreläsare i utvecklingspsykologi på psykologutbildningen och även om många klasskompisar sa att de var glada att de redan fått sina barn (eftersom de läste om allt man kunde göra fel) så känner jag tvärtom att det är en skön grund att stå på eftersom jag i mycket känner att det sällan är helt kört. Jag får vara glad att jag har den grunden, eftersom jag typ aldrig orkar/hinner läsa nåt numera!

Skönt att ni är på väg tillbaka! Jag hoppas det inte krävs ett tredje barn för oss för det blir det inget, haha. Jag tror också det spelar in, ingen människa är en ö osv, omgivningen är jätteviktig. Tråkigt att ni haft det tufft, jag hoppas verkligen att trean blir "njutningsbarnet" för er! Min man är långtidsarbetslös, eller ja han har jobb i perioder men har inte haft nåt fast sen den ekonomiska krisen 2009 när han var den siste som fick gå från företaget han jobbade på, och det sliter på honom förstås - och på mig som försörjare, eftersom jag måste jobba heltid fast jag kanske egentligen hade velat gå ner i tid och vara med sonen. Småsaker egentligen, men det gör nåt med relationen när det blir så ojämnställt och man inte kan ta de beslut man vill utan måste rätta sig efter vad man behöver. Vi är väldigt genusmedvetna men det tär nog på oss mer än vi tror (och vill) att det antagligen alltid kommer vara jag som är den som drar in mest pengar, även om vi båda skulle jobba heltid.
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2015-11-23 17:37:06 följande:

Har varit på ul idag och det gick jättebra! Moderkakan har flyttat sig en bit från öppningen, bebis huvud ligger nedåt, viktuppskattning på ca 2,2kg och bra mängd fostervatten. Fick dock en liten chock, eller rolig överraskning... Jag var helt säker på flicka, men nej, det visade sig att det fanns en pung :) roligt, eftersom att min minsta på ett också är pojk... Mindre kul för min dotter så vi har beslutat att inget säga om det förrän bebis kommer hem eftersom att hon gärna vill ha en lillasyster.

Härligt att höra!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-23 17:39:26 följande:

Tack, precis så känns det. Jag förstod inte i förväg hur utsatt jag skulle känna mig. Min man är största optimisten på jorden också så han känner sig väldigt tafatt i att jag upplever detta som så jobbigt för han är typ aldrig ledsen. Det som försvårat extra mycket för mig är att jag ju inte har några kollegor men heller inte är ledig eftersom jag pluggar heltid på distans, så det är något slags konstigt mellanläge där jag faktiskt inte haft så myclet ledig tid för att hitta vänner som jag trodde. Men jag hoppas hoppas hoppas hitta folk när jag väl fått sonen för då ska jag "bara" vara föräldraledig. Men det ÄR svårt att hitta vänner, hade nog haft liknande som du om jag flyttat inom Sverige också. Går du på någon gravidgrupp/föräldragrupp? Där tänker jag mig att du kan hitta nya vänner. Eller starta en tråd här på fl och efterlys andra som ska vara föräldralediga i samma område som du, så hade jag gjort om jag varit i Sverige .

Jag är så vansinnigt imponerad av er flytt över huvud taget, det största jag gjort är att flytta till Norge och då veckopendlade jag bara, bodde med min bästa vän där borta och jobbade tillsammans med henne också! Jag hade aldrig vågat, men det säger jag nu, vissa chanser kan man ju inte missa det förstår jag ju.

Jag förstår att det blir tajt när du ju faktiskt har heltidssysselsättning och samtidigt inte har en sån som ger nya kontakter på plats. Men snart är det föräldraledighet och då blir det säkert enklare som du säger! Det är så knepigt att hitta nya vänner i vuxen ålder. Eftersom jag är omföderska så har jag ingen föräldragrupp, och jag är lite ambivalent till att efterlysa folk på nätet på grund av mitt jobb, jag bor ändå i en ganska liten stad och risken finns att träffa på patienter/tidigare patienter. Den risken finns alltid och oftast löser det sig när det händer men lite obekvämt kan det bli. Därför har jag förhoppningar om öppna förskolan för jag har hört mycket gott om den vi har i området, men jag vågar ju inte gå dit när bebis är alldeles för liten...

Jag tror att jag haft svårt att orka skapa ett socialt nätverk här eftersom jag dels jobbat heltid sen dagen efter vi flyttade hit, och dels har jag min familj och släkt här vilket inte gör det lika akut. Då har jag liksom råd att vara bekväm och inte ta tag i det. Men jag märker nu när jag är halvtidssjukskriven att jag faktiskt har ett större behov att vara social än jag trodde, så jag tror att jag kommer ta itu med det mer efter nyår.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-23 19:09:27 följande:

Nej, känner heller aldrig att jag har tid att läsa längre. Tiden läggs på så mkt annat istället. Men idag har varit en riktigt bra dag med barnen sedan vi kom hem, lite småtjafs men det tillhör väl syskonkärleken vi har bakat lussekatter och dem har varit så duktiga och hjälpt till (med allt utom disken då, haha)

Det låter som den situationen vi har haft här hemma, så jag förstår verkligen hur ni kan känna. Det är en enorm frustation man känner emellanåt. Mannen har varit arb.lös en längre tid sedan det jobbet han var på las ned. Ingen rolig situation alls och det har gjort att min man mått väldigt dåligt. Sen har jag haft mitt jobb som uska inom demensvården och det har också varit turbulent med mkt mer kvällar och delade turer och sådär och barnen har hatat mitt jobb och gråtit över alla kvällar och helger det sista året. Jag har ju inte trivts heller sista året men kämpat på just för ekonomins skull. Vi började prata om ett tredje barn för säkert 3 år sedan så det är väldigt efterlängtat och jag hoppas att föräldraledigheten ska ge mig möjlighet att ta mig vidare sen till ngt nytt och lite reflektion och eftertanke.

Haha den där syskonkärleken fasar jag för. Men vad mysigt att baka lussekatter ihop! Haha disken får man ju stå ut med, sonen vill gärna hjälpa till med den än så länge men eeeeh det blir ju inte rent direkt, haha! Så när han väl börjar fatta hur det ska göras ordentligt så blir det väl lagom att han tröttnar!

Ja fy f-n vad tufft det kan vara... och det kan inte vara lätt med ditt oregelbundna jobb ovanpå då. Vi har ju iaf haft helgerna tillsammans, förutom de gånger han haft helgjobb då men då får man ju bita ihop och vara glad att han fått nåt. Min karl har gått två YH-utbildningar sen den där jäkla krisen men ingen av dem har lett till jobb, måste vara så jäkla frustrerande. Lättare för mig med en universitetsutbildning som just i den här delen av landet iaf innebär lätt att få jobb (så var det inte i Gbg och det var därför vi flyttade, även om jag fortfarande efter 2,5 år saknar stan så det gör ont). Jag hoppas verkligen du kan hitta nya vägar under föräldraledigheten, känns som ett bra utrymme för nystarter på så många vis!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-23 19:55:01 följande:

Haha, näe, det är något visst med den. Även om dem såklart har sina Goa stunder också, är dem borta hos farmor eller farfar är dem väääldigt måna om varandra. Ja, disken har dem gett upp här hemma för länge sen, men dem hjälper mer än gärna till att laga mat.

Oj, det måste ju vara en fruktansvärd frustration för er om han läst två utbildningar och ändå inte fått ngt. Det är jobbigt när man måste flytta och man inte riktigt kan finna ro, vi har sluppit flytt men det har varit under diskussion många ggr. Hoppas att din man hittar ngt snart, det är en hemsk situation att vara arb.lös så länge för det påverkar ju ens personlighet väldigt mkt också. Jobbigt för dig att känna pressen med att du måste jobba heltid. Jag kunde ju aldrig få heltid utan jobbade 85% men med oregelbundna arb.tider så kan det kännas som man jobbar heltid ändå. Var ni tvungna att flytta långt?

Ja jag hoppas ungarna får glädje av varandra, jag och min syrra har samma åldersskillnad och vi är inte direkt nära och har aldrig varit, men det hänger nog lite på personlighet också i det fallet.

Vi flyttade 30 mil ungefär, hade aldrig tänkt flytta "hem" igen men sökte ett jobb här på vinst och förlust eftersom mamma hela tiden skickade annonser, hehe. Och fick jobbet direkt. Flera hundra sökande per tjänst i Gbg mot max 10 här, jag hade inte förstått att skillnaden var så stor. Så när jag fick det var det ju bara att packa och flytta kände vi, jag hade sökt i sammanlagt 1,5 år i Gbg innan och maken sökte också då. Men det var ändå ett tufft beslut att ta. Jag vet att det var rätt, och jag är så glad att sonen får ha mormor och morfar så nära när jag ser deras relation, och ack sånt stöd vi haft och har av dem! Men MITT hem är fortfarande Göteborg, där har jag mina vänner, där känner jag gatorna och torgen och har bott nästan hela mitt vuxna liv. Det är på den nivån, fortfarande, att jag har svårt att åka och hälsa på, för det gör så ont. Men så länge jag tänker på det viset så blir det svårt att skapa ett riktigt liv här så jag jobbar på att släppa det och gå vidare. Men det vore bra mycket lättare om maken också hade en fast punkt här i ett jobb, då skulle jag kunna se framtiden på ett annat sätt.

Ack så vemodigt det blev! Men min poäng är väl att tusan så jobbigt det kan vara med otryggheten som kommer med arbetslöshet, även om jag själv inte varit drabbad så långa perioder. Nånting som inte borde ha så stor betydelse, det där "materiella", har ju verkligen det när det finns en så stor osäkerhet.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-23 19:59:02 följande:

Tack alla som skrivit till mig, så snälla ni är. Jag känner mig inte alls särskilt tuff eller modig just nu utan snarare att det kanske var en dålig idé alltihop med flytten, men det känns nog bättre när bebisen har kommit och det gått några veckor så man kan börja ge sig ut på mammagrupp etc. Jag har i alla fall gjort klart för min man att jag anser att jag har gjort en STOR uppoffring för att främja hans karriär och att jag förväntar mig att få ordentlig cred för det och att han ska ställa upp för mig i motsvarande omfattning i framtiden. Han förstår ju men har som sagt jättesvårt att hantera mina känslor för vi har alltid haft det så "lätt" både i relationen och var för sig, så han har inte behövt handskas så mycket med sådant som varit jobbigt.

Nu har jag skypat med min bästis, hon väntar på besked om ledighet men troligen kommer hon den 23/12 och stannar till nyårsdagen. Vågar inte riktigt jubla förrän jag vet säkert att hon kommer, men det känns bättre nu. Längtar så efter henne .

Åh, jag håller alla tummar för att hon får ledigt!! Verkligen!

Och ja det är allt BÄST att han ger dig rejält med cred! Det är ingen lätt grej! Jag tror också det blir lättare när bebisen är ute, det är så många osäkra faktorer du har att hantera nu och det är så svårt att föreställa sig hur det ska bli sen, eller ja det var det för mig. Sen när bebis var ute så var allting på nåt vis så självklart, även om det såklart var läskigt också. Men då var han där, och så var det med det.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)