Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

annahs1985 skrev 2015-05-27 10:04:16 följande:
    Om jag kommer i håg rätt angående sista mensen så bf dan efter dig.. alltså 9/1 bor i långås. Har du skrivit in dig än på mvc?
    Jag ska på hälsosamtal på måndag, kommer väl vara i v.9 då. Då då? Bodde du här när du fick ditt första barn också eller har ni flyttat sedan dess? Jag har bett att få Margareta eftersom jag tyckte hon var så bra sist :)
  • Hame
    annahs1985 skrev 2015-05-27 10:32:05 följande:
    Hur gick det på hälsosamtalet annahs? 

Jag har svårt att komma igång på mornarna :( Mår småilla och känner mig yr, men har en tvååring som skall upp och göras i ordning för dagis så det är inte mycket annat att göra än att bita ihop. 
  • Hame
    annahs1985 skrev 2015-05-28 14:06:16 följande:
    Det gick fint! Var inte så mycket man inte redan visste :) blir inskrivning 29 juni. Men ska på tidigt ultraljud nu på måndag. Ska bli spännande att se så det är en liten rackare där. Har inte vågat glädjas för mycket än på grund av tidigare missfall och brist på grav tecken. Enda jag kan känna är väll att jag mår aningens illa på morgonen. Å andra sidan hade jag inga direkta graviditets tecken med förra heller. Mådde som en prinsessa hela graviditeten. (Peppar peppar)

Har du funderat något på att göra kub eller så? Gjorde du det med din förra? Har ju nyligen flyttat från Stockholm, där ingick det om man ville oavsett ålder. Blev så förvånad att det inte överhuvudtaget görs i hela Halland.
    Vart gör du ultraljudet, på mvc? Vill kanske också göra det, hade varit skönt att få se att där faktiskt finns en bebis men känner mig lite krånglig om jag ber om det.. 

Vi gjorde inte kub förra gången. Funderar fortfarande på om jag ska göra det nu eller inte.. Ska du? Hur är det nu, man måste åka till Göteborg och det kostar typ 1000 Ska höra lite om det idag på hälsosamtalet :) 
  • Hame

God morgon allihopa! 8+4 idag, trött men mår jättebra i övrigt :)

Lite synd att aktiviteten avtagit men samtidigt gör det ju att det blir lättare att lära känna varandra.

Alla ni som gör VUL, görs det pga av oro eller tidigare komplikationer? Jag gjorde inte det förra gången, minns inte att det överhuvudtaget nämndes.

• Hame
    annahs1985 skrev 2015-06-01 10:18:54 följande:
    Ja jag gör det på MVC. Om du inte har tänkt att göra kub kan det ju vara skönt att göra ett innan det vanliga ultraljudet :) dom verkade inte alls tycka det var konstigt att jag ville, inga motfrågor eller diskussion. Fick tid på en gång. Ja kub:et kostar nog till och med nästan 2000 men jag kommer göra det igen. Hoppas allt går fint på hälsosamtalet i dag! Ha en fin dag ?
    Allt gick bra med hälsosamtalet! Så glad att jag fick Maggi igen :) Jag är spruträdd men hon är liksom inkörd på hur jag vill göra så det funkar bra med henne nu. Hon kommer ha semester när jag ska på inskrivning så hon tog proverna nu istället, så slipper "vikarien" sticka mig. Hon räknade det till bf 4/1, hoppas hoppas verkligen bebisen föds i januari och inte december :)

Jag lutar åt att göra kub nu. Gissar att Göteborg är närmst, vart ska du åka? Hur funkar det med blodprovet, ska du åka dit två gånger? Eller kan man ta blodprovet på vårdcentralen och be dem skicka det dit?
  • Hame
    lanylena skrev 2015-06-02 08:29:37 följande:
    Hej, förlåt om jag hoppar in i ert samtal.
    Jag gjorde KUB på Barnmorskegruppen förra gången, och tyckte det var proffsigt och bra bemötande där.
    ingen fara! Bor du i Göteborg? åkte du dit två gånger? Känns lite onödigt men samtidigt vill jag gärna gå igenom provresultaten på plats, och isf måste man fixa blodprovet i förväg. Om jag förstått det rätt.. :)
  • Hame
    FrökenC skrev 2015-06-03 06:45:20 följande:

Tycker det är märkligt hur olika landsting jobbar eller har jag fel? Många här som varit på vul tidigt... Jag blir inte inskriven förrän vecka 11 här. Tycker det är lite sent?

Det är verkligen märkligt! I Halland som jag bor i görs inga KUB-test oavsett ålder. Jag har fått tid till inskrivning i v.14, så ännu senare :) Har ansökt om tid för kub i Göteborg nu, men får betala 1900 kr själv. Det får svida över, jag vill testa så då får det bli så.

Något annat konstigt tycker jag är att barn i tex Halland bara får gå 15 timmar på dagis om föräldern är föräldraledig, medans det är 30 timmar i Stockholm. Det är ingen lite skillnad direkt.. 
  • Hame
    hsh skrev 2015-06-03 08:41:48 följande:
    Det här med kub, enlighten me. Gör man det om man har nåt i släkten man vill undvika att föra vidare eller gör man bara det i allmän oro? Finns väl nån risk med kub också om jag förstått det rätt?
    Det kan vara något i släkten, hög ålder vilket ökar risken eller bara allmän oro vilket det är för mig. Det finns ingen risker med kub, det är ett blodprov och ett ultraljud. Om de kommer fram till att det är förhöjd risk och man vill ha ett definitivt besked kan man göra fostervattenprov och det innebär en liten risk. 
  • Hame

Med första barnet funderade vi på KUB men avstod eftersom man inte får definitivt besked och jag kände mig säker på att jag inte skulle göra fostervattenprov pga risken (om än liten).

Pga en massa olika anledningar har vi haft två väldigt tuffa första år med vår son, och har väntat längre med syskon än det var tänkt ifrån början pga det. Nu känner jag mig säker på att vi inte skulle orka "dåliga överraskningar" och att jag vill minimera risken för det.

Om vi får ett dåligt besked får vi en chans att fundera och förbereda oss på det. Så klart finns en liten risk att man får bra siffror på KUB men att det ändå finns något, eller att något annat händer pga av komplikationer med graviditet eller förlossning. Då har vi ändå gjort så gott vi kunnat för att få reda på det i förväg, allt kan man så klart inte styra.

• Hame
    hsh skrev 2015-06-03 10:27:36 följande:

Vad gör ni tjejer för att orka med vardagen, för övrigt? Några tips? / En väldigt trött en

Jag försöker småäta lite, även om det säkert inte är bara av andra själ. Tar en timma på mig att ta en banan eller ett knäckebröd. Hjälper både mot tröttheten och illamåendet tycker jag!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)