WiMe06 skrev 2015-07-09 08:48:00 följande:
Usch ja, nu startar jag väl världens rabalder här om att jag ska vara glad som erbjuds KUB, men för mig och min man är det det värsta beslut vi ställts inför. Min man var tveksam om han verkligen ville veta risken så därför valde vi att inte ta reda på risken idag utan fundera lite till. Det var iallafall bara en liten krabat där inne som sprattlade för fullt.
Aha, så man kan höra av sig sedan om man vill veta risken? Men berättade de allt annat utom själv siffran, såsom om organ och nackspalt såg bra ut, eller konstaterades det bara att där var ett levande foster? Vi som fick betala själva ville ju veta allt hon kunde berätta, men det hade vi ju å andra sidan tagit ställning till i och med att det var därför vi valde att göra testet.
I andra landsting där man får det gratis verkar det vanligt att kvinna/paret gör KUB bara för att det är en chans att få se fostret, men vissa av dem har jag läst här på fl att de sedan blir chockade över dåligt resultat för de hade liksom bara tänkt på ultraljudet. Så det är väl bättre att göra som ni gjort och i så fall efterfråga svaret senare, än att inte känna sig förberedd på svaret.