Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

hsh skrev 2015-07-08 14:29:19 följande:

Ahh, vad komplicerat. Jag har kvar CSN att ta ut, då skyddas sgi:n eller?

Ja precis, men ska du vara tjänstledig heltid från ditt jobb för att plugga då? För om du ska fortsätta jobba i samma utsträckning som tidigare behöver du ju inte ta ut CSN. Om du ska vara tjänstledig på deltid behöver du bara ta ut CSN för den omfattningen som du är tjänstledig, t ex 50%.

Dock undrar jag, du skrev ju att du ville plugga för att göra klart några kurser, är detta delkurser inom kurser som du redan fått CSN för? För om det är "rester" från redan påbörjade kurser kan du troligen inte få mer CSN och då skyddas inte din SGI om du inte fortsätter jobba i samma omfattning som tidigare. Så tänk på det.
  • Seven Costanza

Dvs även om man har CSN-veckor kvar att ta ut så får man inte ta ut igen för samma kur, om man redan fått CSN för den kursen tidigare men inte gjort klart den.

• Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-07-08 15:57:40 följande:

Aha, vad spännande. Önskar er verkligen all lycka till med flytten och att det går bra när ni kommit dit. Vad skönt om både din och hans mamma kan komma och hälsa på er och avlasta dig lite. Dem vill ju säkert träffa lilla barnbarnet med ju

Vad skönt att din bm kan hjälpa dig med journal och sådär med. Allt kommer säkert gå jättebra, ni verkar ha bra koll

Ja, det blir första barnbarnet för bådas föräldrar så de ser också verkligen fram emot det! Tack så mycket för lyckönskningarna, vi fick våra visum idag så nu ska vi äntligen boka flyg och boende
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-07-08 17:28:59 följande:

Nu går det knappt att dölja magen längre, känns roligt samtidigt som det är lite jobbigt då det fortfarande är tidigt tycker jag. Fick väldigt "diskreta" blickar idag när jag hämtade minsta sonen hos en kompis. Lite jobbigt när man verkligen ser hur dem försöker titta diskret men inte säger ngt. Kan knappt dölja med vida kläder man ser nästan ändå att det är en "konstig" mage där under.

Haha jag är med om samma sak... Var på möhippa i lördags och hade egentligen kunnat tänka mig att berätta att jag var gravid för vi håller det inte hemligt nu efter bra KUB, men samtidigt ville jag inte stjäla uppmärksamhet från bruden. Så jag tänkte att om någon säger något som gör att jag kan nämna det på ett smidigt sätt så säger jag det, men det gjorde de inte sä det blev inte rätt läge. Kanske att de spekulerade när jag gick på toa, men ingen sa något. Träffar samma folk igen i helgen så då säger jag nog det .
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-07-08 17:49:57 följande:

Jag insåg just att jag påbörjade en kurs och avslutade den inte, så då blir det ju knepigt. Det är kurser i min yrkesutbildning. Så näähä, det gick nog inte. Får väl försöka ta upp det senare..

Men ska du jobba mindre i höst för att du vill plugga? För om du ska jobba lika mycket som tidigare fastän du pluggar så kan du göra det utan att det påverkar din SGI. Det är först om man jobbar mindre än tidigare men inte tar ut CSN som SGI:n påverkas om man inte kan styrka att man studerar inom eget yrkesområde.
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-07-08 18:45:32 följande:

Samma här. Var på kalas i lördags och fick konstiga blickar men ingen sa något. Min syster som vet sa att det är egentligen inte min mage tittar på, eftersom det syns fruktansvärt tydligt i ansiktet att jag är gravid och ansiktet kan jag inte direkt dölja ;)

Hm, hur syns det i ansiktet? Jag har inte själv märkt något...
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-07-08 21:34:25 följande:

Jag vet heller inte hur det syns i ansiktet för sådant kan jag inte se. Men alla kvinnor/tjejer på kalaset (två släkte) sa "hej hej" titta mig i ögonen då, sen en snabb blick mot magen sen vände de på klacken. ALLA kvinnor/tjejer på kalaset gjorde detta men ingen sa något :) haha. Sen när alla hade kört var enbart jag och min sambo kvar till sist och då sa min syster att man ser det väldigt tydligt i ansiktet. Så ja, många kan se att en kvinna är gravid. Till och med när kvinnan som är gravid inte ens själv vet om det. :)

Aha, men var det kvinnor som har barn? För inga av mina vänner har barn så de kanske inte direkt letar efter eller känner igen den där gravid-glowen man tydligen ska ha. Vet inte om jag har den dock, tycker jag ser ut som vanligt .
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-07-08 22:22:31 följande:

Faktiskt så har alla dessa kvinnor barn, jag var den enda på stället som inte har barn än.

Men många kvinnor har den förmågan att se sådant. Min syster säger att hon ser sånt direkt. Lite läskigt är det allt :)

Ja absolut läskigt! Jag tror att flera av mina vänner undrat ifall jag är gravid eller bara blivit fläskig, men alla är för väluppfostrade för att fråga . Har gått upp en del men har ingen egentlig kula om jag står ordentligt, utan bara om jag degar ihop lite...
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-07-09 08:38:02 följande:

Har bara hänt då det varit riktigt varmt och jag inte har druckit vatten! Nu hann jag jobba inte ens två timmar, åt bara två clementiner till frukost men jag skulle jobba så kort tid så jag tänkte att jag klarar mig tills jag kommer hem. När jag är på väg att lämna jobbet så börjar jag må riktigt illa, det börjar flimra för ögonen och jag sjunker ihop ute i regnet. Fick hjälp att dricka vatten och blev klar i huvudet ganska snart efter det.. Hann bli riktigt rädd :/

Usch, obehagligt! Jag har inte märkt av något sådant men jag äter alltid ordentlig frukost annars blir jag jättehungrig. Men det är lätt nu i början att man tror att man kan skippa frukosten etc om man kunnat göra det tidigare, men så märker man att de ändå är skillnad när man är gravid. Jag märkte det när jag skulle cykla en längre sträcka, fick ropa efter min man att sakta ner för jag blev helt flåsig och kände mig matt...
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-07-09 08:48:00 följande:

Usch ja, nu startar jag väl världens rabalder här om att jag ska vara glad som erbjuds KUB, men för mig och min man är det det värsta beslut vi ställts inför. Min man var tveksam om han verkligen ville veta risken så därför valde vi att inte ta reda på risken idag utan fundera lite till. Det var iallafall bara en liten krabat där inne som sprattlade för fullt.

Aha, så man kan höra av sig sedan om man vill veta risken? Men berättade de allt annat utom själv siffran, såsom om organ och nackspalt såg bra ut, eller konstaterades det bara att där var ett levande foster? Vi som fick betala själva ville ju veta allt hon kunde berätta, men det hade vi ju å andra sidan tagit ställning till i och med att det var därför vi valde att göra testet.

I andra landsting där man får det gratis verkar det vanligt att kvinna/paret gör KUB bara för att det är en chans att få se fostret, men vissa av dem har jag läst här på fl att de sedan blir chockade över dåligt resultat för de hade liksom bara tänkt på ultraljudet. Så det är väl bättre att göra som ni gjort och i så fall efterfråga svaret senare, än att inte känna sig förberedd på svaret.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)