BF Januari 2016 :)
amalie79 skrev 2015-12-03 09:23:34 följande:
Ja alltså, jag vet inte om just min kollega sagt så om jag varit stor som ett hus och gått upp 30 kilo. Jo, hon hade nog kommenterat det då med. De flesta andra säger att magen är stor men att det annars inte syns att jag är gravid- även de som inte säger saker bara för att vara snälla... Hade en annan kollega ett tag som inte hade någon taktkänsla alls. Hon gick fram till en annan tjej på företaget första gången hon träffade henne och sa rätt ut: varför är du så tjock för, är du med barn?
Hon var alltså inte gravid alls, såg helt paff ut men fann sig och svarade nej, jag är bara tjock.
Så vissa saknar totalt social kompetens.
Det är inte okej att förolämpa, kränka eller säga saker som sårar andra människor. Det svåra är ju att alla människor har ju egna referensramar för vad de uppfattar som kränkande. Referensramarna ändras beroende på vilken relation man har jargong man använder och tid och rum.
Och sen har vi de människorna som inte alls är med på banan när det kommer till social kompetens, egentligen borde man ju pedagogiskt berätta för dem som om de vore ett barn att jag blir ledsen när du säger så där till mig. Men allt för ofta skuldbelägger man sig själv (jag är ju tjock så då måste jag tåla att höra sanningen) istället för att lägga tillbaks skulden på den som utförde kränkningen.