Inlägg från: kindofnothing |Visa alla inlägg
  • kindofnothing

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-11-07 00:50:26 följande:

Någon som har som ilningar i underlivet? Började få det för någon dag sedan. Gör inte jätteont men känns obehagligt. Vad är det? Har också ont mitt i magen ibland, runt navelområdet.

Jag har som en punkt 1-2 cm in från ljumsken, från den ilar det varje steg jag tar eller lyfter benet. Är det nåt sånt du menar?

Är det någon annan som vet vad det kan va annars? Ska till bm på ons så får fråga då kanske, blir bara värre sen det kom i torsdags :(
  • kindofnothing
    Seven Costanza skrev 2015-11-09 16:45:47 följande:

Nej, mitt är inuti vaginan. Om din BM har något bra svar på din fråga får du gärna berätta här sedan, det låter kanske som ischias.

Aha där har det bara ilat till nån enstaka gång. Jag återkommer med vad hon säger.
  • kindofnothing

Vilka fina saker ni syr! Själv överlåter jag allt syande till svärmor :)

BM hänvisade till vårdcentralen om ljumsken/området där inte blir bättre. Hon pratade lite om ljumskbråck. Jag berättade att en kollega haft så av foglossning o då sa hon att det kan det också vara.

Men jag fick större huvudbry o är jätteorolig nu. SF-måttet var 24 cm den 11/10. Nu va det 26 cm vilket hon tyckte va för lite (v. 29+6). Fick tid om en vecka för en ny mätning. Har gått från mittkurvan till nästan den nedre... så vae nog inte måttet i sig som oroade utan att det planat ut lite.

Vad tror ni? Nån som vart med om samma?

• kindofnothing
    Krocki1 skrev 2015-11-11 19:49:17 följande:

Jag har så oxå, är inte det foglossning?

Jo men det kanske det är. Visste inte att det kunde sitta där bara men en kollega sa att hon också haft liknande.
  • kindofnothing
    Eleonor01 skrev 2015-11-11 12:09:31 följande:

Jag har exakt samma mått! Jag var Dock på tul för en vecka sedan. Om jag o te hade varit det hade min bm skickat mig på ett ul. Tösen i magen är alldeles lagom trots måtten i mitt fall iaf så var inte orolig. Det räcker att hon ligger neråt så ökar inte SF så mycket. SF är inget bra sätt att hålla koll tyvärr

Tack alla för era svar! Får försöka att inte oroa mig.

Eleonor01, fick du tul för måtten eller av någon annan anledning?
  • kindofnothing

Hade ommätning av magen i onsdags i v. 30+6, samma sf-mått som veckan innan (26). Hade fattat det som att man då skulle få göra tul men de vill ha tre mätningar (bor i Göteborg) med samma sf-mått innan tul så ny mätning på onsdag. Så länge den fortsätter vara vild så ska det vara lugnt men lite jobbigt att man inte bara kan få göra ett tul..

Dessutom så är foglossningen riktigt jobbig. Mitt mellan bena som strålar mot vänsterbenet o nu även bak i ländryggen. Ibland ilar det som från magen ner i snippan o även bak utåt i ryggen, känns som pyret kmr åt en nerv. Är det också foglossning eller bökar den åt nånting tror ni?

• kindofnothing
    WiMe06 skrev 2015-11-20 18:39:58 följande:

Vad konstigt att dem vill ha tre mättningar, jag har alltid hört 2 och sen ska man få tul.

När gör dem nästa mättning då?

Ja så hade jag också förstått det. Nästa onsdag. Är det fortfarande 26 då är jag under den undre kurvan, känns inte så uppfriskande.
  • kindofnothing
    qatteriin skrev 2015-11-20 17:48:48 följande:

Låter mer som den kommer åt nånting tycker jag men jag är ingen expert. :) Jag får också såna där ilningar ner i snippan och då tänker jag att ongen pillar på nåt, dock får jag inte ut i ryggen. Vad trist att de inte bara kan ge dig ett tul!! Det är så viktigt att kunna få känna sig lugn tycker jag, märkligt att inte vården tycker detsamma. Framförallt är det så märkligt att de inte kan sätta upp gemensamma riktlinjer i hela Sverige...

Är sån härlig mix av allt möjöigt man får som gravid...

Ja, barnmorskan ringde och dubbelkollade med Östra (stora sjukhuset) men var tvärt nej så länge fosterrörelserna var normala.
  • kindofnothing
    qatteriin skrev 2015-11-25 09:36:31 följande:

Jag tror vi använde babyskyddet i ett halvår, hade en unge som låg mitt på normalkurvan i vikt och längd. Man ska ju byta typ när de kan sitta själva, det kunde inte han när vi bytte men vi bytte till en bilstol som var från 0 kg så det gick ändå. Man ska ju ändå byta så snart man kan egentligen eftersom bilstol 2 är säkrare än babyskydd.

Nu lånade vi syrrans babyskydd och det fick de ju tillbaka, som allt annat haha, eftersom de fick nästa unge när Axel var 10 månader. Men vi har köpt ett begagnat av en arbetskamrat till mig, ett med bas för 400:- så det känns som ett kap! Jag är lite mesig så jag hade nog inte vågat köpa av nån som jag inte känner, även om jag generellt litar på folk. Tror vi hade försökt hyra babyskydd om vi inte hittat nåt nu. Bilstolen därefter har man ju i så många år så det känns lätt värt det att köpa, tror vi betalade 2000 för den vi har nu (en Britax hi-way) och den har vi ju haft i tre år. Nu är ju sonen fortfarande så liten så han kommer fortsätta åka bakåtvänd även efter att bebis behövt byta stol, annars hade det ju vart smidigt att låta bebis ärva den stolen men han ska sitta bakåt så länge det bara går.

När Axel var liten kunde jag tycka att det verkade så smidigt att ha ett babyskydd man kunde sätta på vagnen, dels för att vi ibland tog bilen till köpcentrum där man inte skulle gå så länge och då kunde det ha vart smidigt, men även för att jag inte kunde bära sonen i babyskyddet pga foglossningen och att jag fick "amningsreumatism" (nåt som inte finns enligt vården men jag hade det allt!), och då kunde det ha varit skönt att kunna köra upp ungen till lägenheten från garaget, det var en bit. Nu blev det ett Akta Graco den här gången och det är hopplöst att hitta adapter till för våra vagnar så vi får klara oss utan den funktionen, men det ska nog gå bra ändå.

Får man plats med babyskyddet i liggdelen? Tänker om man har liggdelen på vagnen kanske man kan ställa babyskyddet däri om bebisen sover?
  • kindofnothing
    qatteriin skrev 2015-11-25 10:20:33 följande:

Vi köpte från Babyproffsen faktiskt, men man får passa på när de har erbjudanden! Man vet ju att dagen kommer när man behöver den där stolen så man måste ju inte stressköpa utan kan vänta på rabatter. Men jollyroom gillar jag med och ännu bättre när man bor i Gbg och kan åka till lagershopen och klämma och känna.

Åååh vilket tips var ligger lagershopen?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)