Inlägg från: kindofnothing |Visa alla inlägg
  • kindofnothing

BF Januari 2016 :)

Tredje ommätningen idag, sf är fortfarande 26 så får göra tul imon. Känns jättejobbigt just nu även om rörelserna o hjärtslagen inte tyder på något fel. Kan någon beskriva hur det går till? Min bm har ingen koll... ska INTE ha henne nästa barn!

• kindofnothing
    Eleonor01 skrev 2015-11-25 12:46:46 följande:

De mäter bäckenet på barnet i genomskärning o huvudet. Även hur mycket fostervatten som finns. Mindre vatten ger också mindre SF mått. Tre mått sen får de en procent sats. Enda ner till -21% är ok. Om du avviker -15 eller mer så får du ett tul till efter två veckor. Absolut ingen fara!! Har gjort två å det blir ett till för mig för tösen är -16 % idag. Ett mindre barn behöver inte vara farligt. Alla får inte barn som väger 4000 g. Jag är själv kort å föddes liten så det går ju lite i arv. Min första vägde 3090g å allt tyder på att denna också blur något sådant fast hon ligger en bit under. Alla organ är där och fungerar väl så att hon är mindre är ingen fara:) mitt sf v 26 i v30 å nu 28 i vecka 32. Det ger mig medelvärde på SF men ändå är mitt barn mindre så SF måtten ska man absolut inte lita på :)) det är bara en finger visning som kan slå så fel. Lycka till

Tack för lugnande svar. Är det vanligt ultraljud? Sambon hade hört att tul görs vaginalt.

Skönt att du är så lugn med att din är lite liten. Känns bra att veta att allt kan se bra ut även om de är små :)
  • kindofnothing
    Eleonor01 skrev 2015-11-25 16:59:30 följande:

Det är ett vanligt ultraljud över magen. Vaginalt görs endast när fostret är så litet att det ej gått ovan Bäcknet. De kan inte hellre göra sina mätningar genom vaginalt som de behöver vid ett tul. Berätta gärna hur det hår imorgon. Vi sitter i samma båt du å jag än så länge. Men glöm inte att SF måttet säger inte lika mycket som ett ultraljud!!! Det behöver inte vata så att bebisen är för liten eller får för lite näring. Vilken vecka e du i??

Då är det iaf nåt positivt att det är på magem. Får tänka att det ska bli kul att se liten iaf.

Nä sf-måttet säger väl inte så mkt egentligen men var 24 cm i v 25. Nu är det 26 cm så har bara vuxit två cm sen dess. Går in i vecka 33 imon (alltså 32+6 på mätningen idag)
  • kindofnothing

Tack för er goa pepp sen mätningen. TUL idag o allt såg bra ut. -5% vilket tydligen är helt ok, är så lättad!

Lider med dig WeMe06 o förstår verkligen din oro. Jag hade försökt tänka att läkarna vill barnets bästa. Hade de varit riktigt oroliga hade de inte släppt dig. Ang fosterrörelser sa läkaren vi hade att vi kan vårat barn bäst så huruvida de är normala är nästan bara vi som kan säga. Vissa barn är väldigt lugna, andra brötar mest hela tiden. Kram på dig o hoppa hen växer på sig.

• kindofnothing

Så kul att gå in när helgen kommer och läsa igenom alla inlägg (hinner sällan på vatdagarna).

Vilka fina magar ni ALLA har :D Tycker det är häftigt att se att det verkligen kan vara olika.

Hoppas ni som har sammandragningar ändå får ha pyrena i magen till januari o att det bara är livmodern som jobbar.

Intressant med samlivet (längesen ni skrev om det men måste inflika)... jag tror att sambon har lite svårt för alla förändringar med stor mage o svullen fiffi (vem har hittat på det för övrigt?! Eller så är det bara jag som har det. Inte ont men allt är som mer svullet).. iaf är jag mer sugen än han men sällan energi att ta tag i det. Blir ju knappt en gång i veckan vilket känns sådär.

När jag läser om er som gått hem börjar jag undra hur jag tänker som planerat jobba till 15/1 när jag har bf 20/1.. kan ju iofs ta semester om jag inte orkar med slutet på jobbet men jag är nog lite "snål" mot mig själv.. mest för att jag inte har en aning vad jag skulle göra hemma i en månads tid (om man går två veckor före bf o sen får gå över två veckor).

Har även fått en TENS-apparat o stödbälte för fogen. Har nästan bara ont i den främre. Någon som vet hur plattorna ska fästas för bäst lindring?

Lååångt inlägg, ber om ursäkt. Trevlig lördag goa ni!

• kindofnothing
    mitthemligajag skrev 2015-12-05 22:01:28 följande:

Oj en gång i veckan, bra jobbat! jisses här är det typ 4 veckor sedan sist haha. Vi är periodare vanligtvis, men nu krånglar dotterns sömn så vi är sååå trötta och jag har verkligen noll lust. Känner mig som en svullen tjock kossa bara.

Hoppas du känner att du orkar jobba så länge som du tänkt dig :) skönt att du kan ta semester om du inte orkar men de där sista veckorna spenderas nog fort, förra gången när jag jobbade målade jag om halva huset i vecka 37, bakade en sak varje dag att fylla frysen med, storstädade och tvättade varenda liten tygbit i hela huset. Dom där veckorna flög förbi haha,

Hehe knappt en gångi veckan. Kanske varannan.. men förstår att det är krångligare med en liten sen innan o dessutom störd sömnrytm. Haha ja tjock kossa känner jag mig också som, särskilt när råmjölken runnit till nu o det droppar lite snyggt.

Oj holy crap, vad du stod i! Måste varit mysigt boat när hon väl kom!? Tänker att det kommer bli mycket fix efter nyår.
  • kindofnothing
    qatteriin skrev 2015-12-05 22:14:41 följande:

Kan man ens använda TENS för framfogen? Ingen aning om hur man skulle sätta dem isf! Använder den bara på bakfogen och då sätter jag helt enkelt plattorna där det gör som mest ont. Fast jag är ju inte så förtjust i den.

Njae men det strålar ner i ljumsken/benet så mest det jag fick den för. O muskelspänningar bak i ländrygg/skinka. Men hoppades att drn kanske på något sätt skulle funka framtill också. Fast det är inte heller vän med den (än iaf)
  • kindofnothing
    mitthemligajag skrev 2015-12-05 23:07:20 följande:

Bra gjort ändå att få till de så pass hehe! Ja jag hade gasen i botten, och så gnällde jag över min smärtsamma rygg om kvällarna men de som du säger, när hon väl kom fick vi åka hem till nytvättad soffa, hembakt bröd och skurade golv och dessutom såg hela huset ut precis så som jag ville ha det med dom nymålade väggarna, allt perfekt för att bara bebismysa... Tills hon fick kolik haha. Då önskade jag att jag sovit konstant mina gravida 9 månader och inte målat väggar ;)

Usch ja, förstår att ryggen bråkade. Men jag vill också komma hem till ett rent hem. Uff kolik vore en redig mardröm känner jag. Så beroende av sömn!

Mirakelspektakel: Min TENS är godkänd för graviditet, fått den från sjukgymnasten.
  • kindofnothing
    mitthemligajag skrev 2015-12-06 09:57:17 följande:

Jag köpte amningstoppar sist och har gjort de nu med! Då gäller ju strl S M L och tror se flesta är elastiska så jag brukar ha typ 75 c i bh. Så jag körde på strl M och så köpte jag till sånna där extra spännband som jag hade i början då jag inte ville att de skulle sitta åt runtom! När jag slankade av så tog jag bort det där extra spännbandet men topparna passade hela tiden :) men de blir ju kanske lite skillnad om man ska ha en riktig bh! Men jag tror att man nog ska köpa några mjuka toppar också för förta dagarna är brösten rätt ömma och man kanske inte vill ha på sig ngt hårt

Vad innebär amningstoppar? Har du nån länk till en bra? Har två amningsbhar men de är alldeles för obekväma för att sova i. Vill inte ha nåt som sitter åt runt om.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)