Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Tack alla som svarat! Naturligtvis vet jag ju att det inte gör någon skillnad om man köper t ex vagn nu eller väntar, jag är inte vidskeplig, utan det är mer att så länge jag känner mig orolig känner jag inte den förväntan som jag vill känna när jag ska börja titta på inköp. Jag är orolig av mig allmänt men det har blivit bättre med åren - dock har det kommit tillbaka nu med graviditeten just eftersom man inte kan veta eller påverka så mycket själv och det känns jobbigt att inte ha kontroll och inflytande över situationen när allt man vill är att det ska gå bra.

Enligt KUB har jag moderkakan högt i bakvägg så det är inte pga framvägg som jag inte känner något, men det är kanske för tidigt att känna så värst mycket i v 19? Det är min första graviditet så jag vet ju inte hur det ska kännas och vad som eventuellt är bebisen och vad som bara är vanligt kurrande i magen.

• Seven Costanza
    Flizz skrev 2015-08-07 12:42:55 följande:

Då jag fick ledigt från jobbet nästa vecka spontanbokade vi in ett privat ultraljud, antar att det kommer vara för tidigt att se kön men skrev in de som önskemål efter att ha kollat så allt (förhoppningsvis) ser bra ut.

kommer var på gränsen till v.17 förmodigen 15+5-6 om man ska gå på vad dom sa sist även om det var ett tag sedan.

Jag upplever även att jag denna graviditet är tusen gånger nojigare än jag var förra gången, första ultraljudet då var RUL och jag hade inte tänkt en tanke på att något skulle vara fel förrän 5 min innan då jag insåg att alla har inte turen att få ett barn/friskt barn. Denna gången är jag helt förstörd tänker att det måste vara något fel varje dag, vi kan ju liksom inte ha turen att få två friska barn. Gjorde ett ultraljud tidigt och allt såg bra ut då och hjärtat pickade på fint men det känns som att så mycket kan ha hänt sen dess och är livrädd för att nästa vecka få veta att barnet dött/är sjukt.

Någon fler som har dessa extremt jobbiga tankar?

Ja, jag. Har skrivit två inlägg om det tidigare idag, läs längre upp så ser du. Känns jobbigt men jag hoppas på det bästa. Har RUL på måndag i v 18+6.
  • Seven Costanza

Visste ni att graviditet och amning kan göra att synen tillfälligt eller permanent försämras? Jag var hos optiker idag för att jag tycker att jag ser sämre och då berättade han det för mig, det hade jag ingen aning om. Sedan tyckte han absolut att jag som alltid använder linser ska skaffa glasögon att ha hemma t ex efter jobbet eller på helgförmiddagar ifall jag inte ville ha glasögon ute bland folk, för att undvika att det bildad ödem på ögat pga att ögat aldrig får luftas om man alltid har linser i förutom när man sover. Tänkte bara berätta vad jag fått veta ifall någon annan också upplever att ni ser sämre som gravida, det är helt normalt tydligen.

• Seven Costanza
    Parkbänksteorier skrev 2015-08-08 13:02:17 följande:

Hej! Har läst här ett tag men inte kunnat skriva då jag tappat bort lösenordet, äntligen fått tummen ur och löst det nu Väntar liten i början av januari, har rul om en vecka och är mixat hoppfull, nervös och livrädd.

Fråga till er: är alla ni öppna med era graviditeter nu? Jagvill dölja det på jobbet ett tag till men det här med kläder är ju hopplöst. Hur klär/ klädde ni er för att dölja den växande magen?

Jag har haft semester sedan midsommar så ingen på mitt jobb vet. Försöker dölja lite grann på stan ifall man skulle springa på någon kollega men det är svårt att dölja nu (är i v 19). Har RUL på måndag och om allt ser bra ut kommer jag mejla min chef och berätta att jag är gravid, så att det inte blir så förvånade miner när jag kommer tillbaka.
  • Seven Costanza

När jag vill dölja magen använder jag klänningar som faller rakt ut hela vägen, typ a-linjeformade (tänk klänningar som köps med tanken att man ska ha ett band under bysten, men så tar jag bort bandet). Har några sådana linnen också. Man ser alltså helt oformlig ut men det är svårt att se att man är just gravid, även om man klart kan misstänka det om det inte är väldigt varmt ute så att man vill ha luftig klädsel av den anledningen. Ska bli jätteskönt när man inte behöver dölja magen längre, börjar bli svårt. Bland vänner döljer jag dock inte magen utan berättade efter KUB i v 13, så då sätter jag ofta på bandet under bysten precis innan jag ringer på hos dem .

• Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-08-09 08:38:10 följande:

Var in när jag ammade och frågade om jag kunde boka tid. Då sa hon precis samma att det kunde bli så med amningen. Har aldrig haft dålig syn men då kunde jag bli väldigt yr och grusig på ögonen. Slutade amma kort därefter och min syn är precis som vanligt igen. Konstigt hehe

Javisst är det lite märkligt. Jag har rätt dålig syn sedan tidigare så det var ju inte direkt välkommet att den blev ännu sämre... Tycker det är intressant att trots att jag anser att jag läst på om graviditet så får man då och då reda på saker man inte hade en aning om, t ex detta med synen.
  • Seven Costanza

Imorgon är det dags för RUL! Är i v 18+6 då enligt senaste ultraljud. Hoppas på tre saker: att barnet är friskt, att få samma eller helst ett senare förlossningsdatum och att de kan se kön .

Någon mer som har RUL imorgon?

• Seven Costanza
    aurorasmamma skrev 2015-08-09 12:19:45 följande:

Vilken tid har du rul? Jag har också i morgon, pirrigt som bara den känner jag!

Kl 11, när har du? Jag är både pirrig men också nervös, hoppas verkligen att barnet ser friskt ut.
  • Seven Costanza
    aurorasmamma skrev 2015-08-09 20:00:51 följande:

Mycket senare, halv 3. Hoppas att de timmarna innan går fort så man får de överstökat. För nervös är man ju helt klart! Minns dock med dottern att ja kände att de va trist när vi hade gått därifrån. Ville ju se henne mer!! Men hoppas att allt är bra med bebis, känns iallafall som så, sparkar å har sig mycket nu.

Aha, ja jag är glad att det är tidigt för jag lär inte kunna tänka på så mycket annat innan vi ska dit. Jag är lite mer orolig för jag känner ingenting som jag säkert kan säga är bebisen - har känt lite grann men är inte säker på att det är bebisen utan det kan ju lika gärna vara magen som kurrar för att jag är hungrig. Kul att du känner bebisen, jag är helt klart avundsjuk! Men har hört att de som redan varit gravida kan känna bebisen tidigare i följande graviditeter än man gör med första barnet.

Är detta första ultraljudet med det här barnet? Vi har redan varit på två ul men det känns som en evighet sedan vi var på KUB, är väl fem-sex veckor sedan nu.
  • Seven Costanza
    aurorasmamma skrev 2015-08-09 22:16:17 följande:

Jag hade gärna haft det tidigare men nu är de som de är. Tur dock ändå eftersom vi inte hade fått någon barnvakt om de va tidigare.

Kan mycket väl vara bebis du känner då. Du får de bekräftat i morgon om inte annat.

Ja kände bara denna bebis typ två veckor tidigare än dottern. Men man vet/känner igen hur de ska kännas när man varit med om de tidigare

Ja de är första Ul så extra spännande!! Hoppas man lyckas sova inatt och inte bara ligger och funderar!

Okej ja jag hoppas ju att det är bebisen. Har bett våra föräldrar att hålla tummarna vid elvatiden så får vi se om allt är bra såhär långt .

Kul med första ultraljudet, ska hålla tummarna för er!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)