Inlägg från: FrökenBlå |Visa alla inlägg
  • FrökenBlå

BF Januari 2016 :)

Usch, måste bara klaga lite. Har fått nån form av magsjuka och så fort jag rör mig gör det vansinnigt ont i magen :*( Bäbisen rör sig inte så lite heller så det är sammandragningar och smärtutbrott om vartannat nu. Vet ju att man får ont i magen av magsjuka men har aldrig varit med om nått liknande. Nån här som har?

• FrökenBlå
    WiMe06 skrev 2015-10-05 14:18:40 följande:
    Usch stackars! Hoppas det går över fort. Krya på dig!
    Tack :)
  • FrökenBlå
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 01:55:15 följande:

Så kul att se era vagnar! Har hittat en begagnad beige vagn av det märket jag vill ha (svart nedtill, ljusbeige sufflett) som jag funderar på att åka och titta på. Den kostar bara 350 dollar och en ny kostar 850 dollar så det är ju mindre än halva priset. Det står att den har några mindre fläckar så man får väl se hur den ser ut. Jag är lite småsnål av mig så jag tror att jag kommit fram till att jag bara skulle ångra mig och jag köper en vagn till nypris och den sedan blir smutsig i förrådet...

Vilka är de övriga stora utgifterna? Alla säger att inköpen kostar så mycket och vi har hittills bara köpt kläder och skötväska . Tänkte köpa spjälsäng på Ikea samt eventuellt någon form av bärsjal eller bärsele - har tittat på Ergobabysele men den kostar 140 dollar här, känns ju som jättemycket pengar! Är det värt det?

Jag kan absolut rekommendera ett ergonomiskt bärdon, sjal el sele spelar ingen större roll utan är väl en smaksak. Jag använde babybjörn till dottern och i efterhand önskar jag att jag vetat mer om vilket utbud det finns. Jag fick hemska besvär med ryggskott i ca 6 månader. Hade önskat att jag kunnat njuta av den tiden i dotterns liv mer än vad jag kunde pga all värk. Det är smidigt med att slippa vagn när man ska handla i trånga affärer osv med! Finns jättesnygga selar, t.ex Tula, beco butterfly och Boba 4g. De har väldigt bra andrahandsvärde oxå så man förlorar inte alls mkt pengar om barnet inte trivs i selen. Nu ska jag inte tjata mer om detta! ;)
    Babysitter är bra om man t.ex behöver duscha osv men min dotter gillade den inte särskilt mkt, hon gillade mer babygymmet, men det kan man köpa billigt begagnat om man vill. Hos mina föräldrar har vi haft en skötbädd och det har funkat kanon, den funkar ju att använda lite varstans. Tror det finns uppblåsbara på Ikea med.
    Ha det bra!
  • FrökenBlå
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 22:25:03 följande:
    Nej precis, har hört att babybjörn inte alls ska vara särskilt bra. Hoppas ryggen blev bra igen sedan? Är de märkena du nämnde billigare eller dyrare än ergobaby eller ungefär samma? Ha det bra du med, tack för tipsen!
    Inte helt 100 men i det närmaste! :) De ligger nog i samma prisklass ungefär, sen behöver man spädbarnsinlägg i vissa och i andra är de inbyggda. Men kan tänka mig att de är något billigare i USA, iallafall de som tillverkas där :)
  • FrökenBlå

Vi hade en mindre balja första tiden, funkade helt ok tills dottern kom på hur man drog ur proppen!! ;) Lagom kul med hela golvet fullt av vatten!! Efter det köpte vi en enorm balja på ÖB utan hål i botten och trycker in den i duschkabinen, funkar utmärkt nu när hon är lite större! :)

• FrökenBlå

Jag arbetar inom landstinget och jag fick ersättning från dom, tror det va 1200 kr i månaden eller nått sånt, de första 180 dagarna efter att dottern föddes..en mkt välkommen liten bonus då!! Skrattande

• FrökenBlå
    WiMe06 skrev 2015-10-13 22:30:42 följande:
    Fick du ersättning från AFA? Dem kanske har ändrat det nu då. Det är klart att allt extra man kan få som f-ledig blir som en extra liten bonus. Man blir ju inte direkt rik på föräldrapenningen, haha.
    Ärligt talat har jag ingen aning om var jag fick det ifrån, chefen ringde någon vecka efter att hon föddes och informerade om det, ville ha hennes födelsedatum så han kunde anmäla det till någon. Men jag hade så mkt annat i huvudet då att jag inte la det han sa på minnet just då..
  • FrökenBlå
    kindofnothing skrev 2015-10-22 18:39:32 följande:
    Var där i lördags... KAOS! Kö in o ut... men vi fick tag på det mesta så det var skönt o "billigt"... åtminstone jämfört mez typ babyproffsen. Men tror en tisdag är mkt lugnare :)
    Usch! Vi ska dit imorgon och förväntar oss det värsta då :/ Men vi åker utan barn och har hela dagen på oss så ska försöka att inte stressa..
    Fått havandeskapspenningen beviljad och slutar den 1/11, insåg just nu att det bara är en vecka till!! Galet!! :D Oroar mig inte för förlossningen i nuläget utan mer för att mina föräldrar ska hinna hämta dottern innan vi måste iväg, de har ca 45 min till oss och vi har 30 min till sjukhuset..
  • FrökenBlå
    WiMe06 skrev 2015-10-24 17:29:32 följande:

Ni som varit eller känner någon som varit. Var Lego och typ geomag billigt i ullared?

Jag var i Ullared igår, tittade visserligen inte så mkt på vanligt lego utan mest duplo, men det är kanske lite samma prisklass. På många lådor va det nästan halva priset! Leksaker öht var väldigt billigt, även jämfört med näthandeln. Men självklart kan man ju hitta sakerna på nätet med om man har tur och lite is i magen! :)
  • FrökenBlå

Efter en fruktansvärd jobbarhelg är det vansinnigt skönt att gå på havandeskapspenning nu!!! Kommer inte sakna jobbet på ett bra tag iallafall ;)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)