Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2015-12-07 08:56:03 följande:

Så fint gjort av din svärmor och den där känslan är så hisnande! Som när jag kom på, "om inte Sven och Catharina tjänat som dräng och piga samtidigt på Björkön där runt 1800 så..." allting blir så överväldigande. Just Sven och Catharina (Sven var Carls far) fick en massa ungar varav hälften överlevde barndomen, bara en sån sak, tre av dem dog inom en tvåårsperiod... en av sönerna utvandrade till Minnesota och precis när jag höll på som bäst med forskandet fick vi av en slump veta att en släkting därifrån var på väg till Sverige för att besöka färdeneslandet! Vi fick kontakt med henne och bytte familjehistorier med dem, kunde visa ställena där släkten bott osv, rätt häftigt!

Nä Bettan har aldrig tilltalat mig, uff! Beth kallade jag mig när jag lekte vet jag men det är ju inte så lätt på svenska.

Sådant där är häftigt! Någon gpng ska jag släktforska!
  • amalie79
    Hame skrev 2015-12-07 09:30:51 följande:

Jag tänker också att det borde bli lugnare mot slutet eftersom det är ont om plats, men det verkar inte bebis ta hänsyn till  Min är fixerad sedan några veckor tillbaka så man tycker det borde dämpas, men icke! 

36+5 idag, tänk vad det går fort! Antagligen sista gången jag är gravid också.. känns både bra och vemodigt. 

Jag är förkyld och har varit det i tre veckor nu, är så trött på det och vill bara att det ska gå över. Hur funkar det med lustgasen om man är täppt i nästan och bara hostar när man tar djupa andetag liksom?!

Min syster var kanonförkyld när hon födde, det värsta tyckte hon var efter förlossning, att ha eftervärkar och blödning ihop med hostattacker, och det fanns inget dämpande som funkade med amning tydligen
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-07 10:48:33 följande:

Mathilda är ett fantastiskt namn att heta kan jag intyga :) 

Jag tycker faktiskt inte man ska bryr sig allt för mkt om att ens kompisars barn ha samma namn. En av min sambos bästa kompis döpte sin son till samma namn som sambons äldsta och hur ofta träffas de? Inte speciellt många gånger per år och när de gör det så är det inga problem alls.

:) nej de kommer förmodligen inte att umgås mycket alls, det är iof en mycket god vän men en sådan där vän där vi umgås på tu man hand oftast då hon bor långt bort men arbetar i Göteborg.

Däremot har jag ju vänner som jag har daglig kontakt med och träffar flera gånger i månaden och deras barns namn skulle man ju aldrig välja, inte ens de namn man de inte använt "än" :)
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-07 10:55:06 följande:

haha. det förklarar ett och annat, du kanske ska ta med henne på studiebesök på förlossningen så hon förstår att tiderna har ändrats :)

Det behövs så lite just nu, känner mig skör som ett kristallglas. Inte jätte lätt att hantera att jag behöver både trygghet och hjälp av sambon. Jag har alltid vart en "jag kan själv".

Precis!! Men får jag göra saker i min takt så klarar jag jävligt mycket nu med. Sa till sambon i morse, när han var stressad och jag inte klar att gå utan mig, eller stressa ner, för jag fick en sammandragning när han stod klar med skorna på och stampade. Klarar ingen stress men får jag göra saker i min fart så går det hur bra som helst.

Antingen så tror folk att jag inte klarar något, som min manlige kollega, eller så tror de att eftersom jag är så frisk så är allt precis som innan, som när mina andra kolleger tyckte det var en bra idé att springa till bussen i förra veckan:)
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-07 11:14:16 följande:

jag tål inte stress alls. Jag är helt oförstående över min kropps egna reaktion. Men jag klarar typ inte av att ha en tid att passa. Det slutar med att jag ligger på toaletten och kräks eller håller på att svimma av, eller får tunnelseende. När jag ska till BM så börjar jag flera timmar innan och så att jag kan vara där typ en timme innan, brukar sätta mig på ett café eller gå i lite affärer innan för att slå ihjäl tiden.

Usch och fy för att ha det sådär, tur det inte är långt kvar av eländet nu då. Men vad tuff du är som ändå hittar sätt att hantera det
  • amalie79
    Blgebo skrev 2015-12-07 13:26:04 följande:

Den lille killen i magen verkar inte ha förstått att det ska bli trångt, han rör sig värre än någonsin. Jag har inte fått sova något på hela natten, helgalen är han. Slänger sig från sida till sida, och sedan rakt ut. Känner kroppsdelarna jättetydligt genom magen. 34+6 idag. Jag som inte varit direkt mer kissnödig än i vanliga fall, har nu fått börja springa på toa för att han studsar på blåsan. 

Namn är supersvårt... Träffar ju så många barn på BB, och de namn som är väldigt vanliga går bort. Hade förslag på flicknamn, men nu är det ju en pojke, så det blir svårare. Hans syster, som blir tre i januari (och heter Hedvig, en dam med mycket egen vilja), hävdar bestämt att bebisen heter Gunvald. Hon blir så arg när vi försöker säga att han nog inte ska heta det... Jag har funderat på Vidar, Alve, Arvid, Edward...men de är alla oerhört vanliga så det känns inte jättekul och inte helt rätt. Men det är ju ett tag kvar att fundera som tur är Har funderat på släktnamn, de andra har något av sina namn hämtade från släkten, men i stort sett alla förnamn är upptagna redan. Samma förnamn som min pappa, eller som min kusins barn blir för nära. 

Men Gunvald är väl originellt! :D
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-07 16:05:18 följande:

Bf lista:

Minahjärtan0609: bf 6 jan, tredje barnet, flicka

Amalie79: bf 15 jan, första barnet,? kön

MeEmma: bf 15 jan, fjärde barnet, pojke

WiMe06: Bf 17 jan, tredje barnet, flicka, Kalmar

qatteriin: bf 17 jan, andra barnet, flicka, Örebro

Eleonor01: bf 22 jan, andra barnet, flicka

Mirakelspektakel: bf 29 jan, 1 barnet, flicka

• amalie79

himw: bf 3 jan, första barnet, Kalmar

Seven Costanza: bf 8 jan, första barnet, pojke

CarolinaH: bf 9 jan, fjärde barnet, Stockholm

Blgebo: bf 11 jan, femte barnet, pojke

Amalie79: bf 15 jan, första barnet, ? på kön

Mirakelspektakel: bf 29 jan, första barnet, flicka

• amalie79

[quote=76091976][quote-nick]Eleonor01 skrev 2015-12-07 21:04:00 följande:[/quote-nick]Känns som om du tappade några.... 19.26 ligger sista listan med fler på. Inloggad bevis mobil så kan inte hjälpa dig tyvärr[/quote

Oj då. Jag var borta från listorna ikväll därför försökte jag igen. Men kanske blev tokigt sitter också med iPhone

• amalie79

himw: bf 3 jan, första barnet, Kalmar

FrökenBlå: bf 6 jan, andra barnet, Växjö

Seven Costanza: bf 8 jan, första barnet, pojke

CarolinaH: bf 9 jan, fjärde barnet, Stockholm

Blgebo: bf 11 jan, femte barnet, pojke

Amalie79: bf 15 jan, första barnet,?

Nettiiiis: bf 28 jan, första barnet, flicka

Mirakelspektakel: bf 29 jan, första barnet, flicka

Nej det var nog den senaste listan ändå men här är den igen.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)