Inlägg från: Förstaförsökaren26 |Visa alla inlägg
  • Förstaförsökaren26

BF Januari 2016 :)

Här i örebro är det 15h/veckan som gäller när föräldrar är hemma. Dock så finns det 25h i en del av kommunen men det är för språkligt/sociala anledningar! Vet att man kan ansöka om utökad tid men då ska det verkligen finnas anledningar till det! Våran tjej fick gå ner till 15h när jag gick på gravpenningen. Kunde ha henne som tidigare men ville inte det! Är dock lite orolig över hur jag ska göra nu 11/1 när förskolan börjar igen. Är tufft å gå dit för lämning/hämtning så vi får se hur jag gör. Sen blir hon hemma 1 månad när bebisen är född för att minska risker för diverse sjukdomar. Tänker att det blir bäst så med tanke på att mitt BF är nära vabruari!

• Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-03 09:29:54 följande:

I vår kommun får vi lägga 15-timmarsbarns schema själva (bara 15 som gäller för arbetslösa/föräldralediga förutom i en stadsdel där barnen får mer tid pga språklig utveckling, ett område som är väldigt segregerat), men jag vet inte vad som gäller på loven när det handlar om allmän förskola, det måste jag kolla upp. Återigen såna här frustrerande saker med att vissa saker styrs kommunalt/regionalt, att det är så olika på olika ställen... :-P

När det gäller lov så får barn som inte har allmän plats komma medan de som går allmän följer skolans lov.
  • Förstaförsökaren26
    qatteriin skrev 2016-01-03 10:36:59 följande:
    Äschdå! Märkligt att de inte informerar om det när ungen når allmän förskola, vi har inte fått nån info alls. Nu har han iofs betalplats just nu men hade bara allmän förskola hela hösten...
    Det var dåligt! Å andra sidan har ni betal plats då har ni ju "rätt" till å ha honom på loven om ni önskar det!!
  • Förstaförsökaren26

Jag tänkte höra lite med er om hur länge ni har tänkt ha den andra föräldern hemma? Min tanke var först å ha de 10dgr plus en vecka sem men funderar nu på om han ska vara hemma heltid en vecka sen två veckor jobba halvdag å så en vecka semester. Är så kluven! Med dottern så började han med halvdagar när hon var 4dgr å då var jag snittad å hon bodde i princip på mig. Denna gång så har jag ju två hemma. Hur tänker ni?!

• Förstaförsökaren26
    Februari16 skrev 2016-01-04 12:37:31 följande:

Oj oj oj vad ni skriver här inne - härligt!

Nu rullas jag snart iväg till förlossningen för igångsättning, tappen är så gott som utplånad så håll gärna en tumme för att det här inte blir allt för segdraget
    Lycka till nu!! :)
  • Förstaförsökaren26
    MeEmmA skrev 2016-01-04 20:27:24 följande:

Gud, antingen kissade jag precis på mig eller också har vattnet börjat rinna. Har fruktansvärt tryck nertill och molvärk i ryggen. Min sambo sa att han ringer till svärmor, men jag sa NEJ, tänk om jag bara har kissat på mig. Gud vad pinsamt om jag har gjort det, har aldrig hänt förut. Hur som helst så har jag lagt i en binda nu, för att är det fostervatten så bör det ju komma mer... Men hur vet man skillnaden egentligen?

Men så spännande! Det låter ju som att det vore vattnet!! När har du BF?! Kommer det mer nu?! Usch förstår dej gällande din svärmor, sista man ska behöva tänka på är väl om dom får bli väckta på natten. Som jag skrivit förut en del å deras kommentarer alltså :/
  • Förstaförsökaren26
    Nettiis skrev 2016-01-04 23:01:23 följande:

Fick världens sockersug nu på kvällen, ställde mig och gjorde chokladbollssmet, rullade typ hälften av smeten då svärmor kommer över på fika imorgon. Och nu sitter jag med skålen i knät och äter rakt ut!

På tal om svärmor. Min sambo är adopterad och hans föräldrar är tio år äldre än mina och känner att de börjar bli trötta och äldre. Och eftersom vi nu snart ska ha vårt första barn har hon sedan mitten av graviditeten sagt att vi måste skynda oss med nummer två. Hon vill ju hinna uppleva deras uppväxt, som hon uttrycker det. Tycker inte alls om hur hon kan tala om för mig, som inte alls trivs med att vara gravid att jag måste skynda mig att bli gravid igen..

Vi hade svårt att bli gravida med detta barn så jag vill bara njuta och ta allt som det kommer!
    Det är dom som ska ha hand om vår hund mesans vi är inne.. Vill dock inte ha dom här när hunden träffar bebis första gången för dom jagar gärna upp honom..
    Försökte säga detta när vi var över på middag i helgen.. Svärmor blev så arg att hon lämnade bordet och gick till sitt rum..
    Nu mår jag dåligt över detta och vet inte hur jag ska hantera allt..

Som att stressen inför förlossning inte är nog..

Åh så gott med chokladbollar! Jag blev sugen på något både sött/surt så det fick bli hallonpaj :) Ni skaffar barn för eran skull å inte deras!! Mina föräldrar är 55 å 57 år. Det är ganska "normal" ålder kan jag tycka när man blir mor/farföräldrar!
  • Förstaförsökaren26
    fruthomas skrev 2016-01-05 06:33:20 följande:

Så är man på BB med en liten namnlös pojke. född kl 03.17. 3050g och 48 cm lång. Långdragen fl men allt gick bra och vi är så glada.

Maken fick inte stanna. Fullt på förlossningen och fullt på BB.. Vi har ca 1 timme hem och ca 4 timmar till utskrift. Så jag ringde min syster som bor 10 min bort och ordnade husrum

Jag kan så klart inte sova.

Lite molvärk i livmodern och en underbar bebis som gnäller lite. Ska nog ändå försöka..

Åh stort grattis!! :)
  • Förstaförsökaren26

Vi fick ett eget rum när dottern föddes. Kändes väldigt bra! Vet inte hur det blir denna gång. Men tror nästan att jag kommer å vilja åka hem så fort som möjligt!

• Förstaförsökaren26

Alltså jag funderar på om slemproppen gick imorse. Gick på toa å efteråt när jag torkade mig så låg det en tjock å lång slemklump lite beige/gul aktig. Kanske 5-6cm lång. Har den senaste tiden haft mer rikliga fl men inte sådär. Med dottern så gick slemproppen på BF+10/11 sen föddes hon på BF+16. Har BM nästa tisdag får nog ta upp det med henne då OM inte bebisen har kommit!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)