Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

minahjärtan0609 skrev 2015-10-26 07:10:28 följande:

Va fina saker ni köpt. Jag hadlar både på tradea i affärer så det har redan blivit en hel del. Hade dock inget från början. Hsr köpt unisex på ytterkläder och några plagg men annars mest flickigt. Blir det mot förmodan en pojk så blur det ut och tokshoppa.

Tycker det är så svårt med ytterkläder nu när bebis kommer mitt i vintern. Har valt att ha mjuklift i vagnen och den är gamska trång. Det går inte i en åkpåse i den. Däremot finns det plats för filtar osv.. Hur hade ni klätt bebis? Har även en fäll som jag kan lägga under som isolering.

Har också varierat köpen lite men det har mest blivit bodys hittills av ngn konstig anledning så får nog hitta lite mer byxor. Har bara köpt stlk 50-56. Inget i stlk 62-68. Borde kanske göra det.
    Har mest blivit flickigt här med så blir det en pojk får nog stackarn bära rosa, haha. Har också neutrala ytterplagg.

Jag har tänkt bädda mer fårskinn i vagnen, och sen bara en tunn stickad overall på bebis eller en fleecekofta och sen har jag ett täcke och filtar och varierar efter väder. Blir det jättekallt så lägger jag nog en bit liggunderlag under madrassen i liggdelen så isolerar det underifrån.

När vi åker bil har jag tänkt samma ytterplagg som i vagnen då jag tänkte sy en babywrapfilt att ha i babyskyddet. Har inte köpt ngn tjock overall eller så, kommer nog vänta med det och köpa om det behövs.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-26 07:50:06 följande:

Jag tycker synd om mig själv idag, både jag, mannen och min stora pojk har åkt på magsjuka. Har fruktansvärt ont i magen :( nån som vet om det är något man ska tänka på som gravid och magsjuk?

Usch, lider med dig. Vet inte alls om man bör tänka på ngt speciellt.
  • WiMe06

Hame - oj, men vad skönt att allt verkade bra med bebis iallafall. Men vad jobbigt för er om det ska starta nu. Förstår din oro över om det kommer bli tidigare.
    Blir du sjukskriven eller så nu så du kan vila? Tänker att jobb kanske kan göra att det blir värre igen.

• WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-10-26 12:06:40 följande:
    Jag tycker också vinterkläder är svårt! En så länge har vi bara köpt en åkpåse i fårskinn (den är så gosig så att jag har funderat på om inte jag själv kan få plats där i på något vis) Den kommer funka i vagnen då vår liggdel känns enorm. Sen tänkte jag köpa en vindfleece och något  set i merinoull (dels för att vi har det kallt inomhus med.) Jag misstänker att detta måste kombineras med en svalare åkpåse? eller kanske kan vi göra en variant på din idé WiMe06 och öppna åkpåsen och ha filtar/täcken ovan på när det är varmare??

Smart idé det där med liggunderlag i botten av liggdelen.
    Är det typ en sån här du tänkt dig att sy? idasmirakel.vimedbarn.se/sy-din-egen-babywrap-filt/
    Ja, en åkpåse för vuxna kanske vore ngt

Det är ju smidigt att kunna ta av "locket" på åkpåsen när det blir varmare och variera med filt eller täcke beroende på hur kallt/varmt det är.
    Tycker det är jättesvårt med vinterkläder, dem ligger ju så skyddade i vagnen, men visst är man ute mkt och har bebisen i sele eller i famnen behöver man ju en varmare overall. Införskaffar väl en framöver så får vi se.

Det är precis en sådan filt jag tänkt sy. Tycker det verkar så smidigt med en sån, man kan öppna upp om bebis somnat och man kommer in eller sådär utan att knöla för mkt med en massa bylsiga kläder. Och bältet hamnar ju då tätt som möjligt mot bebis kropp som det ska. Så det känns bara som fördelar med en sådan
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-10-26 14:31:42 följande:
    Jag hade lagt till en sån på min to do list på pinterest, men glömt bort den bland alla babykläder. Måste komma ihåg att hämta hem fleecetyg, nästa gång jag är hemma hos min mor. (Till min stora glädje har hon ett tygförråd liknande en mindre tygaffär, som det bara är att använda) Fleece ska ju dock inte vara så bra för vår natur... Funderar på om man kan isolera den på något annat sätt?
    Åh, vilken lyx att kunna hämta tyger så
    Har inte ens tänkt på det med fleece faktiskt. Hade själv tänkt använda en fleecefilt som bara ligger här hemma. Gjorde bröstvärmare av den filten härom dagen. Klippte till två bitar och sydde ihop så dem blev dubbla. Perfekt att använda när man ammar sen och vill motverka mjölkstockning.

Men gällande filten, man kanske kan isolera den med ngt ulltyg istället, det borde ju också värma bra?
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-10-26 20:44:37 följande:
    Ja det är väldigt lyxigt! Vad jag har förstått så är fleece dåligt när man tvättar det, känns ju dumt att inte använda ett tyg som redan är tillverkat och inköpt... Frågan är ju hur ofta man kommer tvätta filten?
    Jaha okej. Får man en kräkbebis får man nog tvätta ofta kanske.
  • WiMe06

Har fått sån sjuk klåda sista veckan, över heeela kroppen. Det kliar ngt hemskt. Mest på armarna och benen och händer. Det är så sjukt jobbigt. Nån mer som har klåda eller haft tidigare grav.?

Läste om gravidklåda och att det i vissa fall kan leda till att bebis kan få syrebrist och man kan få sätta igång förlossningen. Ska till bm den 2 nov, får nog prata med henne då om det inte blivit bättre.

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-26 21:44:24 följande:

Vill bara önska er alla en fin vecka, har förstått att det är höstlov så några av er kanske har möjlighet att vara lediga om ni har större barn . Själv kommer jag inte vara mer på familjeliv resten av veckan för jag har en stor hemtenta som ska lämnas in på söndag, så jag måste slita mig från alla trådar härinne och ta tag i skolarbetet, haha! Hoppas ni har fint höstväder hemma i Sverige!

Lycka till med skolarbetet nu då
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-10-27 06:44:34 följande:
    Ja helt vansinnig klåda!!! Fick det för en dryg månad sen och tog upp med bm, eftersom det inte börjat i handflator och fotsulor så bedömde hon inte att det var gravidklåda, utan sa att det var vanligt att få klåda ändå pga hormonomställningar. Jag minns att jag kunde få lite klåda när jag väntade sonen men inte såhär, det var verkligen så jag övervägde antihistaminer bara för att få vila, jag kliade sönder mig så jag fick sår! Nu är det bättre, sen jag bytte lactacyd duschkräm mot dove och började smörja in mig med kokosolja efter varje dusch och ibland däremellan också, så för mig berodde nog klådan på att jag fått extremtorr hud helt enkelt. I ansiktet kliar det inte alls och där har jag annars fet hud - idag är den helt normal, haha!

Igår somnade jag vid åtta... känns som jag fått tillbaka den enorma tröttheten jag hade i början. Oroar mig lite för sköldkörtelvärdena för trots påstötningar har jag inte fått svar från läkaren på proverna jag tog för fem veckor sen. Man brukar ju inte höra nåt om allt är normalt men gången innan fick jag brev om att proverna såg bra ut så jag räknade med att få det den här gången också, och nu har jag inte fått svar trots att jag uttryckligen bett om det! Så jag blir lite rädd att han kke inte ens kollat och att de ska ha skjutit i höjden. Tur att jag ska till bm i morgon, så jag kan fråga henne. Det är ju superviktigt att medicinen är rätt inställd...
    Åh, inte ensam att ha denna klåda. Det är fruktansvärt när det kliar så. Den här graviditeten innebär så mkt nytt för mig mkt vad tidigare graviditeter gjorde. Hade typ inte en enda krämpa med dem tidigare förrän hf, men den här ggn är det foglossning, klåda, besvär med ryggen, trötthet, svullna händer, ont i fötterna och benen, kramp i vaderna. Ja, jösses, det är tur det är "milda" former utav allt så man kan stå på benen och fortfarande hålla igång. Haha. Tänk vad olika graviditet kan vara. Det kanske bara är ett tecken på att det faktiskt är en lite flicka i magen denna ggn.
  • WiMe06

Bjuder på en liten magbild, största magen jag haft under mina graviditeter. Var inte ens såhär stor när första eller andra sonen föddes.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)