Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

Usch helseg nu, varit hemifrån mellan 11 och 18:30... Var iväg och hyrde babyskydd, sen var vi i Trollhättan och köpte skötbord och sedan till Överby köpcentrum... En svöng och handla mat och sedan pt vi på pizzeria på vägen hem och sedan fika hos mamma... Nu har jag badat o lagt mig och bebisen i soffan... Hoppas på lite bök för det år alltid så stilla när och efter jag hållit igång hela dagen :) fattar ju att den sover för att vi gått 7000 steg idag ( sambons Fitbit) men man vill ju umgås lite med den innan JAG somnar nu... ;)

• amalie79
    fruthomas skrev 2015-12-29 20:46:26 följande:

Idag var vi på MVC, första besöket maken var med på. Bf om 4 dagar det gör inget.

Storhandlade på vägen hem, för det är jag inte sugen på att göra på väg hem från BB/fl. Dyrt blev det men nu är frysen välfylld!

Vilade bort ca 2 h på eftermiddagen, sen har jag gjort minst 2 kg köttbullar och 1 kg rödbetssallad. Imorgon fryser vi in köttbullarna och får ytterligare lite mer mat i frysen. Så skönt!

Bebisen ligger rätt och är fixerad så skönt att höra. Då behöver jag inte oroa mig om vattnet går. Annars såg allt bra ut som vanligt. Ingen ökning på SF dock, men bebisen har ju sjunkit ner i bäckenet, så inget att oroa sig för.

Just nu har h*n hicka!

Vi förbereder inte så mycket mat innan, tänkte baka någon omgång bullar för att ha för besök under första tiden. Men tror det är för att min sambo är den som står för matlagningen här hemma, jag lagar typ ingen mat alls o han känner ingen oro för att inte hinna det så då har jag bestämt mig för att inte göra det heller!

Han får helt enkelt förse mig med mat :) som vanligt
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-29 22:53:30 följande:

HERREGUD vad skönt det är att inte ha en tvååring känner jag när jag läser det ni skriver! Vi har förvisso en nästan-fyraåring här hemma som är tvärtemot precis allting, utan att riktigt veta varför eller vad han vill tror jag, men det går ju att resonera med honom iaf, förutom när han har sina värsta utbrott. Men the terrible twos är ju inte the terrible twos utan en anledning... Puh!

Vi förberedde rätt mycket mat innan sonen föddes som vi kunde ha i frysen och tusan vad skönt det var. Men nu har vi så liten frys så nu får vi klara oss ändå på nåt vis, vi brukar köra matkasse när vi jobbar båda två och det ska vi nog fortsätta med när bebis kommer för att slippa lägga så mycket tid på planering. Sen får väl min mamma komma hit och roa stora emellanåt så kanske man får lite mer tid över, haha. Hade vi haft helfrys så hade jag nog förberett rätter ändå för det är så skönt att ha.

I morgon är det sista inplanerade besöket hos bm! Skulle väl tro att vi bokar en ny tid eftersom bf inte är förrän 17/1. Den här gången ska vi åka hela familjen, sonen är så himla taggad att få höra på bebisen och se vad barnmorskan gör. Kloka lilla unge som frågar och funderar så mycket. Och förklarar hur HAN kände det när han låg i min mage. (Han ville ut för han blev för stor för att vara kvar där inne, tydligen, hihi. De säger ju att det är bebisen som ger signal om att förlossningen ska starta, så vem vet, det kanske stämmer!)

Jag hade en gång en kollega som hävdade att han hade minnen från när han själv föddes. Saker som inte kunde vara något annat sa han, obehaget att komma ut, osv. Tror du att det är möjligt?
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 02:05:05 följande:

Hur mycket kläder packar ni till er och bebisen? Jag har packat tre ombyten till bebisen och har hört att de mest ligger hud mot hud under en filt ändå så att de inte använder så mycket kläder. Till mig hade jag bara tänkt ett par byxor, en skjorta och en kofta. Ev ett amningslinne. Är det för lite?

Tänker ju mig att man sätter på sig de egna kläderna efter man orkat duscha. På mitt sjukhus stannar man två nätter som standard. Jag brukar normalt ha samma kläder två dagar i rad om jag inte blir svettig, byter förstås underkläder och strumpor. Hade gärna klarat mig med att bara packa en väska till oss alla tre.

Jag hörde detta med skjorta men det är verkligen ett plagg jag inte känner mig bekväm i och tänker inte packa med mig någon, eller, vi äger inte ens någon som skulle funka. Äger inga mysbyxor heller direkt så väl bli linne och haremsbyxor typ. Och sockor och en kofta.

Detta med hud mot hud verkar ju vara grejen nu men lägger de den där med en gång, på en? Jag kanske är fånig men jag har svårt för det där blodiga och kletiga. Sambon tycker jag är urfånig men jag har hört att en del skriver i förlossningsbrevet att de vill stt de torkar av bebisen lite innan man får den om man fortfarande tycker det är lite äckligt när man väl ligger där.

Men när torkar de av den egentligen?
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-12-30 07:45:00 följande:

Vi låter lika! Sätter inte heller på mig mjukisar och alla sa åt mig att jag "inte skulle bry mig" men jäklar vad obekväm jag var i mina mjukisar jag slängde på mig under natten på väg in till fl! Här blir de också harems och så har jag köpt några amningsvänliga tunikor!

Jag är en av dom;) skrev i mitt förlossningsbrev och har jag det denna gång med! Under övrigt står det med stora bokstäver " torka av bebisen noga innan han läggs upp på mitt bröst, extremt känslig!" Och förra gången skrek jag rakt ut när dom skulle lägga upp dottern, (deras avtorkning dög inte) så dom fick torka och tvätta mer haha. Alla är olika men jag är extremt renlig och hatar sådana kroppsliga vätskor ushhhh

Så Skönt att det inte bara är jag. Har två par haremsbyxor med resår som kommer bli kanon, hade dem under hela sommaren

Under graviditeten har jag gått sen v 30 i ett par mammajeans från hm så det lär väl vara de som sitter på på vägen in, det är liksom de jag anvönder jämt.

Köpte tre par andra byxor men har ännu inte vuxit i dem i rumpa och ben så dem ska jag sälja.
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-12-30 12:13:09 följande:

Men de är just de där som är så olika ;) alla sa att jag inte skulle bry mig men jag brydde mig precis lika mycket haha. Vill inte ligga helt naken och ha en kletig bebis på bröstet hehe. Så de är väldigt olika, jag känner mig så töntig och dålig förälder som inte klarade av det, men i efterhand har jag fått hört att mååånga är likadana! Dessutom duschade vi av fettet dagen efter hon föddes just pga av att jag tyckte de var fullkomligt vidrigt hehe

Nej men precis! Känner mig bättre ang det där efter ditt inlägg. När sambon tyckte jag var fånig så sa jag att ok, då kan du få ta den i famnen när den kommer ut kladdig och kanske blodig. Det ville han ju inte heller, men jag ska förväntas vilja det för jag är mamma. Ja visst kan det hända jag ändrar mig- eller inte.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-30 07:07:27 följande:

Inte på en medveten nivå, jag tror man behöver ett språk för att minnas på det sättet vi tänker oss när vi pratar minnen. Däremot kan säkert kroppen minnas saker, och anknytningen är ju en form av minnen, som påverkar oss även om vi inte kan sätta ord på det. Hjärnan är för "ospecificerad" när man är alldeles ny, har jag sett som förklaring. Var ett intressant avsnitt av vetenskapens värld om just bebisara minnesförmåga nu under hösten!

Ok:) ja spännande är det iaf.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-30 14:59:44 följande:

Varit hos bm nu, hela familjen. Sonen fascinerades av att höra bebisens hjärta, lilla plutt. Fasen vilken jämn graviditet jag har, allt växer som det ska och värdena håller sig stabila, möjligtvis att magen ökar lite mindre i stl nu med en cm per två veckor men bm konstaterade att huvudet låg lååångt ner så antagligen beror det på det. Så skönt att höra! Jag har nästan känt på mig det för bäckenet känns lite mer stabilt och jag har haft en del ilande där nere. Bokade en ny tid om två veckor, "men om bebisen har kommit ut innan dess så avbokas tiden automatiskt så det behöver du inte tänka på" sa hon, hehe, vi får väl se hur det blir med det.

Så skönt att allt är bra. Jag var hos psykologen idag och vi konstaterade att det är både plus och minus att må bra- plus för att jag har krafter inför förlossningen och musklerna är inte förtvinade osv. Minus för att man inte har den där längtan efter förlossningen för att den betyder slutet på något jobbigt som jag kan tänka att man känner om man haft det besvärligt med smärta osv. Nu verkar ju du ha förmågan att det positiva i de flesta situationer trots att du har det besvärligt men du förstår nog vad jag menar :)
  • amalie79
    Hame skrev 2015-12-30 18:18:23 följande:

Är det rutin överallt att ta in extra personal på slutet? Så var det inte för mig i varje fall, tur det för det hade inte jag heller gillat... Kanske det inte hanns med för sonen kom som en raket. Hoppas verkligen inte de gör det denna gången såvida det inte verkligen behövs!

Lustigt jag tänker inte ett dugg på vilka som kommer vara i rummet. Oroar mig för allt utom omhändertagande och bemötande på förlossningen. Kanske för att jag aldrig fått vård o därmed inte har något att relatera till, varken bra eller dåligt. Den som kan hjälpa mig att komma igenom detta utan att få panik och med så lite smärta som möjligt är välkommen in typ.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 20:23:17 följande:

Okej ja man får ju se. Middagen börjar 19 så det var mest hur man ska tänka kring det, men väskan är packad och bilbarnstolen är monterad så allt är färdigt om det skulle bli något, och det är ju bara två hus bort som sagt .

Hur vanligt är det att man går från noll känningar ena dagen till förlossning dagen efter? För jag känner inga tecken alls idag i alla fall.

Ja som sagt, det hände min syster iaf, första gången. Vaknade med etablerade värkar 23:30, ringde förlossningen, nää du är förstföderska, stanna hemma...ringde igen och meddelade att nu kommer jag in helt enkelt, trots att de försökte övertala henne att bli kvar hemma... Öppen 7 cm vid ankomst och sen kom bebis 4:30 typ.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)