Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2016-01-01 23:33:58 följande:

Har vart och köpt en Troll crib idag, vilket var det sista stora på vår inköpslista. Men det leder mig till djungeln av täcken och kuddar... jag blir liksom inte riktigt klok på om man ska ha täcke eller inte? Filt? Vi har kallt hemma....

Vi köpte täcke mest för att sambon hade det till sina. Vi har inte kallt hemma
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 23:42:44 följande:

Hur gammal är din äldsta bonus? 11 år? Min har precis fyllt 9 år och jag skulle säga att han är en omogen 9 åring. Hur gammal är din yngsta? 

Klart att man vill att de ska få en bra syskonrelation men inte på bekostnad på att riskera att bebis far illa bara för att man inte vill säga nej för att inte göra de äldre syskonen ledsna. Jag tänker att det handlar om en så liten tid då bebis är väldigt skör så de får helt enkelt ta det. Jag har dock en känsla av att detta kan bli ett föremål för konflikt när det kommer till deras pappa som endast vill se det bästa hos sina barn, tills motsatsen är bevisad.

De är 11 och 9. Helt olika. 11-åringen kan bli väldigt arg men har ansvarskänsla, noga med sina saker,matar katterna, är självgående på morgon och eftermiddag, kokar ägg, värmer mat, kan steka korv osv. Noga med att utföra det han blir ålagd- men samtidigt lite sirapströg, inte den smartaste hästen i stallet typ ;)

Nioåringen är upp i det blå, men det är mer hans person än omogenhet. Om något är roligare åt andra hållet så går han dit istället. Kvick i kroppen, mycket spring i benen och ett rörligt intellekt. En rolig unge men med en riktig vinnarskalle.

Usch det låter jobbigt. Ja det är svårt för föräldrar att se det där o visst blir det konflikt.
  • amalie79

Som jag minns så gjorde min mamma det bra. Minns inte att vi kände oss utanför med lillebror som ju iof är helsyskon. Jag minns att vi fick byta på honom och han kissade ner oss. Vi lekte med honom på golvet och drog honom i vagnen. Ett av de bästa minnena är att jag låg på rygg i soffan och sövde honom på mitt bröst. Idag är han 25 år, skäggig som en tomte och huvudet längre än mig och jag ser ändå den där lille killen ibland :)

• amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-02 13:43:52 följande:

När jag jobbade på förskola lämnade i princip alla höggravida mödrar sina barn hela dagarna på förskolan. Jag skulle inte ens tänka tanken att ifrågasätta vilken ersättning mamman är hemma med utan skulle tänka att det är det bästa för barnet. Sedan när barnet väl är fött så blir reglerna mer självklara och då är det ju givet att man är hemma med fp. Sedan har jag jobbar på fantastiska förskolor där man ser till barnens bästa och inte ifrågasätter föräldrars omdöme. Jag tror inte heller att det är omöjligt att få lov att lämna hela dagar även om man är fl. Det finns många kryphål i lagen, ex barnets bästa först.

Tyvärr så är det ju inte så överallt. vet när jag bodde i ett mindre samhälle, inga egna barn men många vänner med barn. Min väninna är förskollärare där, och oj vad mycket skitsnack kring föräldrar som valde att ha storasyskon på förskola!

En mamma fick massa skit och problem kring sina tider, hon var nämligen inte föräldraledig helt utan jobbade deltid i familjeföretaget med fakturering och bokföring, antingen hemifrån eller så följde bebis med på kontoret. En sån lösning hade man såklart inte hört talas om och det blev många turer kring syskonets förskoletider
  • amalie79

Idag blev det en tur till Gekås för att fixa lite småsaker, vi trodde det skulle vara lite folk men var en del trots allt!

Nu är det bara Ikea och en byrå kvar som ska fixas. Just nu ligger alla kläder tvättade och vikta på bokhyllan i vårt sovrum, irriterande.

Jag känner verkligen inte för att det ska sätta igång ännu. Kan tänka mig att gå ett par veckor till som det känns just nu, hoppas iaf inte den kommer före bf 15/1!

• amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-03 11:43:30 följande:

Det går verkligen i ett, glad att det är jullov så man slipper skoltiderna att passa iallafall såhär i början. Det är helt å hållet tösens matschema som styr dagen.

Här är vår lilla tös med stora tejpen i ansiktet

Åh vilken liten docka. Så fin hon är!
  • amalie79

[quote=76183746][quote-nick]WiMe06 skrev 2016-01-03 13:23:06 följande:[/quote-nick]Tack såg din mage i magtråden, jättefin Tack haha, ja den där doften kan man inte få nog av. Jag vill redan stanna tiden lite, det skar lite i hjärtat när mannen sa igår "att tänk, det är sista ggn vi har en så liten", ihjäl, kan man stoppa tiden nu. Inte många veckor kvar nu för dig. Tänk att era små är här snart också. Passa på och njut av alla buffar och klappa om magen några ggr extra varje dag, det ångrar jag att jag inte gjorde.Ja, visst är det skönt att slippa ha tider och skola å så att passa, jag vet inte hur vi hade löst det om mannen börjat jobba och barnen hade haft skolan. Hoppas att ni lyckas lösa det när det blir aktuellt. När börjar dina barn skolan? Här börjar dem den 14.[/

Tack :)

• amalie79
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-03 18:06:59 följande:

Jag tänkte höra lite med er om hur länge ni har tänkt ha den andra föräldern hemma? Min tanke var först å ha de 10dgr plus en vecka sem men funderar nu på om han ska vara hemma heltid en vecka sen två veckor jobba halvdag å så en vecka semester. Är så kluven! Med dottern så började han med halvdagar när hon var 4dgr å då var jag snittad å hon bodde i princip på mig. Denna gång så har jag ju två hemma. Hur tänker ni?!

Vi tänker att han är hemma de tio dagarna o sen ev en vecka semester beroende på hur jag klarar mig ensam med bebisen. Ser inte att jag skulle vara redo att bli lämnad ensam med bebisen alls första veckorna jag känner mig väldigt osäker på hur man läser av en sådan liten och det är ju sambon som har erfarenheten. Beror lite på hur hans barn är här med, är första veckan efter de tio dagarna en barnvecka så får han nog bli hemma då med.

Jag räknar liksom med att de dagarna är vi hemma gemensamt hela tiden. Tar någon promenad, bondar tillsammans, Kanske att någon åker ifrån och handlar typ. Så har de flesta gjort som vi känner iaf.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2016-01-03 18:10:57 följande:

Sprider ut de tio dagarna tror jag. Typ jobbar två dagar å e ledig tre i veckan de tre första. Sen ska min msn antagligen vara pappa ledig när tösen e tre månader å jag jobbs heltid igen

Åh, en som tänker börja jobba innan mig , det är nog den första jag hört! Hur har ni kommit fram till detta och vad har reaktionerna varit på det? Vi har blivit allt från idiotförklarade till " åh, så intressant, men amningen då?" När jsg sagt att jag börjar jobba när bebis är sju månader.
  • amalie79
    Blgebo skrev 2016-01-03 20:42:11 följande:

Jag har sommarjobbat 75-80% när de varit ca 4 månader gamla. Fick aldrig höra någonting negativt trots att jag då var borta så mycket. Vi tjänade rätt mkt på att jag jobbade lite, jag har mycket bättre lön än min man. Jobbade tre månader och gick sen hem igen. Chefen ska ringa mig i vår och höra om jag vill göra så igen...

Det som gör mig mest frustrerad är att de som har åsikter oftast är andra kvinnor! Borde inte vi hålla ihop istället för att försöka sänka varann??
Svar på tråden BF Januari 2016 :)