• Martensite

Kommer Ryssland att anfalla Sverige?

Det har varit en massa snack i media den senaste tiden om det politiska läget i Ryssland. Vi har ju t.ex. de ryska flygplanen som har kränkt det svenska luftrummet och den ryska "ubåten" i Stockholms skärgård. Finns det någon risk att Ryssland kommer att anfalla Sverige inom en snar framtid? Ryssland skulle ju tjäna på att invadera Gotland eftersom detta skulle ge dem en strategisk plats i Östersjön.

Vad skulle du göra om Ryssland attackerade Sverige? Skulle du slåss för ditt land eller skulle du vara en liten fegis och fly? Jag skulle personligen slåss för mitt land. Det skulle vara en ära att få dö med svärd i hand.

• Svar på tråden Kommer Ryssland att anfalla Sverige?
  • linda385

Jag hade välkomnat en Rysk invasion. Detta land känns förlorat.
    Vi har en massinvandring och tar in folk från alla möjliga primitiva länder.

Sexuella avvikare får frirum i vårt samhälle, all möjlig perversitet tillåts.
    Judisk media hejar på utvecklingen.

Vi ha mycket att lära från Ryssarna, ex hur etniska främlingar som visar inte visar respekt mot Ryssland behandlas, perversa människor kan inte visa sig öppet utan att riskera sin hälsa.

• Mentat
    ölburk2 skrev 2015-04-27 12:49:56 följande:

Inte en chans jag/vi skulle delta i nåt krig, vill makthavarna kriga får dom göra det själva. Så givetvis skulle jag, min familj å våra vänner dra iväg till nån fredlig plats på Jorden å fortsätta njuta av livets goda.
    Ser ingen vits med att kasta bort mitt liv eller förstöra någon annans, i ett maktspel som endast går ut på att galna makthavare vill  tillförskansa sig makt å inflytande över andra länder.
    Å detta genom att offra sina medborgare för sin egen sak...

Är inte ett dugg rädd för ryssen, kinesen eller va fan det nu kan vara som NATO/USA ser som ett hot, är långt mer orolig för vad NATO å dess anhängare kan tvinga fram i Europa.
    Väst har ju minst 3 ggr tidigare anfallit ryssarna, så det troliga är väl att dom försöker även en 4:e gång.

Jag vet inte riktigt vilka tre gånger du syftar på, Napoleon är väl en antar jag, men Ryssland har anfallit västerut också. Det gjorde man i både första världskriget (slaget vid Gumbinnen 17 aug -14) och i det andra (invasionen av östra Polen och anfallet på Finland)

På senare år har man fört anfallskrig mot Georgien och Ukraina. Nog kan ryssarna anfalla de också.
  • Pentra

I Henochs Profetior står det beskrivet överlag vilka erövringar Ryssland kommer att göra och vad som kommer att drabba oss om Jordens befolkningar, ledare och makthavare inte tar sitt förnuft tillfånga. Men en profetia går, som sagt, alltid att vända till det bättre... ... Med vänlig hälsning, Pentra

• ölburk2
    Mentat skrev 2015-04-27 18:34:57 följande:
    Jag vet inte riktigt vilka tre gånger du syftar på, Napoleon är väl en antar jag, men Ryssland har anfallit västerut också. Det gjorde man i både första världskriget (slaget vid Gumbinnen 17 aug -14) och i det andra (invasionen av östra Polen och anfallet på Finland)

På senare år har man fört anfallskrig mot Georgien och Ukraina. Nog kan ryssarna anfalla de också.
    Sverige, Frankrike å Tyskland, men visst, ryssarna kan de med, dock har dom aldrig haft några större intentioner att helt ta över i Väst, som Väst haft att ta över Ryssland. Det räcker för dom att ha gränsande lydstater, som en slags buffert mot det egna landet.

Det är det som vi nu ser håller på att ändras, nåt som aldrig ryssen kommer att tillåta, därför är det inte många militära experter som längre tror på en fredlig utvecklig mellan Ryssland å NATO.

En av öppningsreplikerna i dagens öppna utfrågning i Riksdagen om Sveriges försvar var " Vladimir Putin förbereder sitt folk för krig, varmt eller kallt".
    Det säger väl allt om var Sverige står, å vad som våra makthavare förväntar sig.
    Att NATO även dom förbereder sig för ett krig mot Ryssland, kan knappast gått nån förbi.
    Hela nätet är ju nerlustat med tyckare i Väst, som pekar ut ryssarna som det stora hotet mot Väst, detsamma sker f.ö i Ryssland vad gäller Väst, å då speciellt USA.
    Som vanligt är det svårt att få en korrekt bild av vad som eg sker, då propagandan inte är avsedd att vara en sanning.

Ett bra ex på det, var ett reportage som BBC News nyligen gjorde i Ukraina.
    Dom befann sig i de ösliga delarna av landet bland ukrainska soldater, mitt under pågående strider å artilleribeskjutning från de pro ryska rebellerna .
    De ukrainska soldaterna frågade BBC:s reporter varför man i västmedia påstod att det ingåtts en vapenvila, då dom aldrig "sett" nån sån.
    Här har strider pågått hela tiden, nåt som ni själva nu kan se, sa bl.a de ukrinska soldaterna... 
    Å det kan man ju undra, inte mycket som numera sägs om vad som händer i Ukraina, man skulle nästan kunna påstå att det är knäpptyst om vad som händer där, åtminstone här i Väst.

Men rotar man runt bland media från andra delar av Världen, så är bilden annorlunda, å det gäller förstås inte bara Ukraina, utan överallt där det pågår strider.., det finns alltid minst två versioner om vad som pågår. 

Men en sak verkar rätt klart, å det är att Ukraina med hjälp av USA förbereder en större attack mot de pro ryska rebellerna i östra Ukraina
    Ett av de säkraste tecknen på det, är de pågående övningar i gatustrid, som amerikanska fallskärmssoldater tränar ukrainsk militär i.
    Den sortens övningar föregick t.ex invasionen av IRAK.

Så jag skulle inte bli förvånad, snarare tvärtom, om vi kan undvika ett storkrig mellan NATO å Ryssland, uppmarschen kan mycket väl komma att ske i just Ukraina.
    Hur det sen kommer att utveckla sig är förstås omöjligt att sia om, men i vilket fall som helst, lär det inte vara possitivt för någon.
    Just nu ser det långt ifrån bra ut, men vi får hoppas att båda sidor slutar upp med sina provokationer å söker en fredlig lösning, annars kommer vi inte att undgå ett storkrig, om det sen blir varmt eller kallt återstår å se.., troligast är väl att det blir både och.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Mentat
    ölburk2 skrev 2015-04-28 14:18:34 följande:
    [lång harang].
    Vilka de där tre gångerna väst har anfallit Ryssland föll visst bort?
  • Rataxes
    Mentat skrev 2015-04-28 14:34:05 följande:

Man får nog vänta tills hen tagit reda på vad Åsa Linderborg tycker.
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • ölburk2
    Mentat skrev 2015-04-28 14:34:05 följande:
    Nä, Sverige, Frankrike, å Tyskland har alla försökt sig på att kuva ryssen, alla med samma usla resultat.

Varför har det då misslyckats, ja först å främst för att Ryssland är så enormt stort rent geografiskt.
    Inte ens idag finns det några sansade militära experter som tror det går att besegra ryssarna i längden, just p.g.a av landets geografiska storhet.
    Det går att besegra dom tillfälligt, men det blir ingen eg seger där Väst tar över., i bästa fall blir det ett nytt Mellanöstern.
    Troligen skulle inte ryssen tillåta ens en sån seger, utan som brukligt ta till den brända jordens taktik.
    I modern tappning kommer det att betyda att dom tar till kärnvapen, om dom blir tillräckligt trängda.

Den andra anledningen till att ryssen aldrig kommer att låta sig bli besegrade av Väst, är att dom inte tänker som vi. 
    Den demokrati vi hyllar å ser som det bästa alternativet att styra ett land med, är för dom mer eller mindre otänkbart.
    Dom ogillar det lika mycket som vi i Väst hatar diktaturer å kommunism, för dom gäller ett parti å en ledare, ungefär som i Kina.
    Putin är otroligt populär i Ryssland idag, frågan är om någon tidigare rysk ledare varit lika populär hos folket., vilket betyder, att han omvänt är lika hatad hos oss här i Väst.

Vi kan tycka vad vi vill om det, men det förändrar inget, ryssarna kommer att försvara sitt synsätt lika benhårt, som Väst försvarar sin demokrati.
    Den dag båda sidor inser inser att olikheterna inte går att förändra genom påtryckningar eller våld, utan måste få växa fram från gräsrötterna, då kan vi nå samförstånd å en varaktig fred.

Väst vill att de forna öststatsländerna ska få möjligheter att närma sig Väst å bli en del av EU, med all rätt, å jag tror inte det skulle vara några problem, om det inte vore för NATO.
    Så länge inte ryssen känner sig hotat militärt, så kommer dom att acceptera dessa forna öststaters val, men dom kommer inte att tolerera att NATO står vid deras gräns.

Vissa tycker det inte angår ryssarna, å att det är dessa länders fulla rätt att ansluta sig till NATO.
    Ja rent juridiskt är det förstås rätt, men vi kan ju vända på det å se vad som skulle hända då.
    Vi minns säkert vad som hände när ryssarna ville ha militära anläggningar på Kuba, det blev ett jävla liv med hot om ett kärnvapenkrig, å en blockad som fortsatt ända in i våra dagar.
    Av rädsla för nåt liknande har nu USA skyndsamt närmat sig Kuba, så vi ser lätt hur rädda båda sidor är för att få "fiendens" vapen i sin närhet, å gör allt för att så inte ska bli fallet. 
    Vi kan lätt tänka oss ett scenario där Mexico å Kanada skulle närma sig ryssarna å tillåta rysk militär å vapen på sin mark, inte en chans att USA skulle tillåta det.  
  • ölburk2
    Rataxes skrev 2015-04-28 15:02:19 följande:
    Man får nog vänta tills hen tagit reda på vad Åsa Linderborg tycker.
    Förstör nu inte den här tråden med din propaganda.
    Vill du skriva här så låt det bli helt egna åsikter å inte framförande andras eller länka till propagandistiska utalanden, en sån tråd finns redan, som du vet.

Jag vill gärna ha igång en disskusion om hur vi undviker en väpnad konflikt mellan NATO å Ryssland, då vi nu alltmer närmar oss en sådan.
    Tyvärr har jag dåligt med tid för att delta, åtminstone för några veckor framöver...

• ölburk2

En dokumentär alla som vill diskutera fred, frihet å demokrati bör se: http://www.svtplay.se/video/2871837/citizenfour/citizenfour-avsnitt-1

Den ger en bra inblick i hur illa ställt det är idag här i Väst, med demokratin, mötesfriheten, tystnadsplikten, åsiktsfrihet, intigritet, m.m, att allt vi gör via dator å mobil m.m avlyssnas å lagras, å vi kan inget göra åt det.
    Så glöm att inte Storebror vet allt som finns lagrat i ett dataregister om oss, det går helt enkelt inte att dölja nåt utan att Storebror kan komma åt det.

Att Sverige gör samma sak som England å USA är bevisat, vilket även Uppdrag Granskning har gjort ett program om. Vårt FRA har ett nära arbete med t.ex USA:s NSA, allt som FRA har tillgång till har även USA/NSA/CIA.

Så att vi i Väst skulle vara "bättre" än t.ex ryssarna, kineserna eller andra diktaturer, är numera bara tomma ord.
    Enda skillnaden är att vi i Väst är lite mer raffinerade å inte lika brutala när det gäller att tysta obekväma personer, tidningar å organistationer som många andra länder.
    Här mördas ännu inte lika öppet som i många andra länder, men som det sägs i dokumentären, det finns ju andra som kan göra det åt makthavarna..

Varför nämner jag då det här, jo för att jag tror att människor som Edward Snowden är vår bästa chans att kunna bevara freden.
    Att om vi avslöjar vad makthavarna håller på med så kommer folken att resa sig, oavsett om det är i Ryssland eller här i Väst.
    En jätte lavin av Visselblåsare är nog vad Världen behöver, ett globalt avslöjande av maktmissbruket som våra sk förtroendvalda ägnar sig åt bakom våra ryggar.

• OsloBoy
    linda385 skrev 2015-04-27 13:18:14 följande:

Jag hade välkomnat en Rysk invasion. Detta land känns förlorat.
    Vi har en massinvandring och tar in folk från alla möjliga primitiva länder.

Sexuella avvikare får frirum i vårt samhälle, all möjlig perversitet tillåts.
    Judisk media hejar på utvecklingen.

Vi ha mycket att lära från Ryssarna, ex hur etniska främlingar som visar inte visar respekt mot Ryssland behandlas, perversa människor kan inte visa sig öppet utan att riskera sin hälsa.

Jag håller med!
    När det gäller konflikten mellan Ryssland och Ukraina så är det solklart att det är usa, Eu och Ukraina som är krigshetsare.

Hoppas Ryssland invaderar hela Ukraina.
Svar på tråden Kommer Ryssland att anfalla Sverige?