• Anonym (HON)

    SLUTA SÄG HEN!

    Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

    Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

    Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
  • Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!
  • Anonym (Huggkubb)
    FDFMGA skrev 2015-05-02 13:14:04 följande:
    Denne syftar på en man och har/hade en annan språklig funktion än "hen":

    Denne man och denna kvinna hette det förr.

    Numer är det demonstrativa pronomet könsneutralt såtillvida att denna har tagit över nästan totalt. Utan några som helst protesterSolig
    Tror inte du har rätt här alls. Denne, är definitivt könsneutralt.
  • Anonym (Huggkubb)
    Papito skrev 2015-05-02 13:05:36 följande:
    Då är det ju enklare och smidigare med hen.

    Är det bara en principsak att inte ta till sig nya begrepp?
    Nej inte alls, jag bara undrar om "hen" inte bara är att uppfinna hjulet på nytt.

    I princip är jag emot nya begrepp om bara för att det ska vara nytt.
  • FDFMGA
    Anonym (Huggkubb) skrev 2015-05-02 14:41:38 följande:
    Tror inte du har rätt här alls. Denne, är definitivt könsneutralt.
    Ja, det får du väl tro om du har de behoven.

    Om inte, så har du ju alltid möjlighet att kolla, testa gärna att googla på semantiskt genus även kallat sexus.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (Burdusan)
    Anonym (Huggkubb) skrev 2015-05-02 14:41:38 följande:
    Tror inte du har rätt här alls. Denne, är definitivt könsneutralt.
    Detta ord har väl en maskulin böjning, liksom "Denna" har en feminin?

    Enklare att istället skriva det könsneutrala ordet "Hen". Tar mindre plats i text också.
  • nihka
    Anonym (Huggkubb) skrev 2015-05-02 14:41:38 följande:
    Tror inte du har rätt här alls. Denne, är definitivt könsneutralt.
    Nej, denne är alltid maskulint. Denna kan däremot vara könsneutralt, fast den formen har (som andra a-former) varit enbart feminin och sedan spillt över i att kunna beteckna både könen.
  • MrsBroderTuck

    Aldrig! Hen är ett ytterst användbart ord där till exempel könet är okänt eller irrelevant. Det finns dessutom många människor som inte definierar sig som man eller kvinna, ska du då ta ifrån dom sin könstillhörighet genom att vägra använda det pronomen som de själva valt? Fruktansvärt respektlöst och trångsynt.

    Hen betyder för övrigt inte alls höna, på svenska, men jag vet inte vilket språk du talar/syftar till! Ska vi sluta säga barn också menar du? Det är inte bara könsneutralt utan betyder även lada (också det på engelska)!

    Jag antar att eftersom du är så emot könsneutrala ord så använder du dig heller inte av ord såsom "sambo", "partner", "förälder", "barn" etc.

  • leam
    MrsBroderTuck skrev 2015-05-02 15:15:52 följande:

    Aldrig! Hen är ett ytterst användbart ord där till exempel könet är okänt eller irrelevant. Det finns dessutom många människor som inte definierar sig som man eller kvinna, ska du då ta ifrån dom sin könstillhörighet genom att vägra använda det pronomen som de själva valt? Fruktansvärt respektlöst och trångsynt.

    Hen betyder för övrigt inte alls höna, på svenska, men jag vet inte vilket språk du talar/syftar till! Ska vi sluta säga barn också menar du? Det är inte bara könsneutralt utan betyder även lada (också det på engelska)!

    Jag antar att eftersom du är så emot könsneutrala ord så använder du dig heller inte av ord såsom "sambo", "partner", "förälder", "barn" etc.


    Mycket bra skrivet!

    mobil.unt.se/start/tredje-konet-ar-har-3198065.aspx
  • Aspie

    Förutom att det är praktiskt i språket så finns det ju många transpersoner som använder "hen" som pronomen för att beskriva sig själva. Det är ju jättebra att de hittat något som de äntligen känner sig bekväma med.

  • Anonym (LOL)
    Anonym (Huggkubb) skrev 2015-05-02 14:41:38 följande:
    Tror inte du har rätt här alls. Denne, är definitivt könsneutralt.
    Du menar att det heter denne kvinna? Jag säger denna kvinna.
  • tankfull
    Anonym (Mex) skrev 2015-05-02 14:08:26 följande:
    Ja, man får leva med hur andra skriver -som de som skriver "svenskalärare" istället för svensklärare...
    Ja, svenskalärare är en moderniserad form av svensklärare (formen finns i Svenska Akademins Ordlista) - på tal om utveckling av språket. Lärare i svenska språket = svenskalärare (el. svensklärare om man föredrar det, vilket jag inte gör). Jag tycker svensklärare ligger fel i munnen. Likaså engelsklärare.
    Känns klumpigt. Men jag förstår att det är ett stort problem för dig Anonym Mex. Jag stör mig på grova, språkliga fel och stavfel eller på texter som är svårläsliga. Inte talspråk eller humoristiskt använt språk som används för att skapa en viss ton i det man berättar - det känns helt okej på ett forum.

    Tillbaka till diskussionen om hen: jag skulle inte använda mig av hen i talspråk men kan tänka mig att använda det i skriftspråk om det känns relevant.
    Jag tycker även att det borde vara smidigt att använda hen i juridiska sammanhang eller i nyhetsrapporter.
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!