• Anonym (HON)

SLUTA SÄG HEN!

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
  • Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!
  • Anonym (Hin (Håle))
    Anonym (HON) skrev 2015-05-04 13:58:06 följande:
    Konflikträdd? Verkar synnerligen så. Det finns människor som inte är solstrålar hela dagarna, så är det bara. Vissa är käcka, andra är mindre muntra - låt det vara så och acceptera det.
    Konflikträdd? Verkar synnerligen så. Det finns människor som säger hen inte är solstrålar hela dagarna, så är det bara. Vissa är käcka, andra är mindre muntra - låt det vara så och acceptera det.
  • Solidaritet
    tankfull skrev 2015-05-04 11:59:37 följande:
    Men på vilket sätt är det framåtsträvande att använda ett ord i helt fel och meningslösa sammanhang? Vill man sträva framåt så ska man väl använda hen i bra och vettiga sammanhang där det fyller sitt egentliga syfte? Annars visar det ju egentligen bara att man är lite korkad och inte alls har förstått meningen med ordet.
    Hur vet du att hen kommer att använda ordet i fel sammanhang? 

Vem avgör vilka de vettiga sammanhangen är? 
  • Anonym (HON)
    Anonym (Hin (Håle)) skrev 2015-05-04 14:01:35 följande:
    Konflikträdd? Verkar synnerligen så. Det finns människor som säger hen inte är solstrålar hela dagarna, så är det bara. Vissa är käcka, andra är mindre muntra - låt det vara så och acceptera det.
    Gladok
  • tankfull
    Solidaritet skrev 2015-05-04 14:06:25 följande:
    Hur vet du att hen kommer att använda ordet i fel sammanhang? 

Vem avgör vilka de vettiga sammanhangen är? 
    Jag har aldrig sagt att nicket tvångströjan kommer använda ordet hen i fel sammanhang, men tvångströjan pratade allmänt om att de som inte använder hen är bakåtsträvande, och jag bemötte det påståendet. Tvångströjan tänker använda ordet så mycket som möjligt, alltså lite närsomhelst.

Alla ord i hela svenska språket bör ju användas i korrekta sammanhang, och förstår man inte innebörden av orden så blir det ju fel.
    Det är subjektivt om man tycker att hen ska användas då det egentligen inte finns nån mening med att utelämna könstillhörigheten för sammanhanget i berättelsen - jag tycker det är ett exempel på "fel" användning.
    Om man till exempel beskriver en vårdnadstvist och inte vill lägga någon värdering i könet (som att utgå ifrån att det alltid är pappor som ska betala underhåll till mammor) eller som jag beskrivit tidigare då man vill att barn ska kunna föreställa sig att både män och kvinnor kan utöva ett visst yrke, då fyller ordet hen en funktion i att skrivas istället för hon eller han. Jag anser att hen ska fylla ett syfte, inte användas i onödan då könet ändå är helt egalt för sammanhanget. Jag säger inte att det är jag som sitter inne med facit, men jag har åtminstone tänkt igenom vad jag tycker om ordet hen - till skillnad från en del som följer strömmen.
  • Solidaritet
    tankfull skrev 2015-05-04 14:33:59 följande:
    Jag har aldrig sagt att nicket tvångströjan kommer använda ordet hen i fel sammanhang, men tvångströjan pratade allmänt om att de som inte använder hen är bakåtsträvande, och jag bemötte det påståendet. Tvångströjan tänker använda ordet så mycket som möjligt, alltså lite närsomhelst.

Alla ord i hela svenska språket bör ju användas i korrekta sammanhang, och förstår man inte innebörden av orden så blir det ju fel.
    Det är subjektivt om man tycker att hen ska användas då det egentligen inte finns nån mening med att utelämna könstillhörigheten för sammanhanget i berättelsen - jag tycker det är ett exempel på "fel" användning.
    Om man till exempel beskriver en vårdnadstvist och inte vill lägga någon värdering i könet (som att utgå ifrån att det alltid är pappor som ska betala underhåll till mammor) eller som jag beskrivit tidigare då man vill att barn ska kunna föreställa sig att både män och kvinnor kan utöva ett visst yrke, då fyller ordet hen en funktion i att skrivas istället för hon eller han. Jag anser att hen ska fylla ett syfte, inte användas i onödan då könet ändå är helt egalt för sammanhanget. Jag säger inte att det är jag som sitter inne med facit, men jag har åtminstone tänkt igenom vad jag tycker om ordet hen - till skillnad från en del som följer strömmen.
    Här är det tvärtom du som följer strömmen och håller på gamla normer. 

Att använda ordet "hen" är ännu så länge normbrytande och allt annat än att följa strömmen. 

Din tolkning av ordet får också stå för dig. Jag är inte enig med dina åsikter. 
  • tankfull
    Solidaritet skrev 2015-05-04 21:38:26 följande:
    Här är det tvärtom du som följer strömmen och håller på gamla normer. 

Att använda ordet "hen" är ännu så länge normbrytande och allt annat än att följa strömmen. 

Din tolkning av ordet får också stå för dig. Jag är inte enig med dina åsikter. 
    Att följa strömmen är att göra som alla andra utan att reflektera över varför man gör det. Här på FL är det en väldigt utbredd användning av ordet hen om du nu missat det - och ordet används i alla möjliga sammanhang. Alla har rätt till sina åsikter och tolkningar, jag har redan sagt att min tolkning inte är norm utan endast beskrivit hur jag tänker. Till skillnad från dig som bara kritiserar och inte ger någon egen tolkning....
  • Solidaritet
    tankfull skrev 2015-05-05 09:23:31 följande:
    Att följa strömmen är att göra som alla andra utan att reflektera över varför man gör det. Här på FL är det en väldigt utbredd användning av ordet hen om du nu missat det - och ordet används i alla möjliga sammanhang. Alla har rätt till sina åsikter och tolkningar, jag har redan sagt att min tolkning inte är norm utan endast beskrivit hur jag tänker. Till skillnad från dig som bara kritiserar och inte ger någon egen tolkning....
    Att följa strömmen är att göra som alla andra, ja. 
    Normen är normalt den strömmen följer, det är därför det är en norm. 

Hen är inte norm. 

Alltför många verkar rädda för att ordet ska ta ifrån dem deras könstillhörighet. Uppenbarligen är det väldigt viktigt för många att tilltalas med sitt kön. 
  • Anonym (P Nice)
    Solidaritet skrev 2015-05-07 08:42:52 följande:
    Att följa strömmen är att göra som alla andra, ja. 
    Normen är normalt den strömmen följer, det är därför det är en norm. 

Hen är inte norm. 

Alltför många verkar rädda för att ordet ska ta ifrån dem deras könstillhörighet. Uppenbarligen är det väldigt viktigt för många att tilltalas med sitt kön. 
    Ordet hen blir lätt en norm, om det används utbrett i kanslisvenskan och i författningstexter m.m. Jag tycker också att jag ser ett ökat användande av hen där.

Ordet blir särskilt förankrat om det börjar användas i lagtexter - och varför skulle det inte göra det? Hen är ju synnerligen användbart i dessa sammanhang!
  • Solidaritet
    Anonym (P Nice) skrev 2015-05-07 09:08:23 följande:
    Ordet hen blir lätt en norm, om det används utbrett i kanslisvenskan och i författningstexter m.m. Jag tycker också att jag ser ett ökat användande av hen där.

Ordet blir särskilt förankrat om det börjar användas i lagtexter - och varför skulle det inte göra det? Hen är ju synnerligen användbart i dessa sammanhang!
    Det kan bli en norm. Det innebär inte att det är det. 

Jag har inte argumenterat emot användningen av hen. 
  • Anonym (P Nice)
    Solidaritet skrev 2015-05-07 09:45:47 följande:
    Det kan bli en norm. Det innebär inte att det är det. 

Jag har inte argumenterat emot användningen av hen. 
    Ok, jag förstår (och kanske misstolkade jag ditt tidigare inlägg).
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!