• Anonym (HON)

SLUTA SÄG HEN!

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
  • Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!
  • Ascendere

Ja, ordet "hen" kan vara en praktisk konstruktion när behov finnes av att utrycka en godtycklig människa av okänt kön, dvs man pratar inte om en specifik person.

Att däremot säga "hen" om en specifik person för att understryka att könet inte har betydelse är enbart fånigt.

Om nu någon tror att ordet "hen" kan göra någon som helst skillnad för jämmställdheten så får ni gärna förklara varför till exempel Kina eller Finland som haft denna språkliga konstruktion i hundratals eller tusentals år inte är de mest jämställda länderna i världen...

• Anonym (Heja hen)
    Anonym (Henna) skrev 2015-05-01 20:27:19 följande:
    Håller med. Hen, hen, hen, hen. HEN. Superbra ord, för dem som förstår hur det används. smile2.gif
  • Anonym (Heja hen)
    Lord Hans skrev 2015-05-01 18:55:52 följande:

Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen !!!!!!!

Där fick du allt ts. Blev du arg nu?

• Anonym (01)
    Ascendere skrev 2015-05-01 21:15:30 följande:

Ja, ordet "hen" kan vara en praktisk konstruktion när behov finnes av att utrycka en godtycklig människa av okänt kön, dvs man pratar inte om en specifik person.

Att däremot säga "hen" om en specifik person för att understryka att könet inte har betydelse är enbart fånigt.

Om nu någon tror att ordet "hen" kan göra någon som helst skillnad för jämmställdheten så får ni gärna förklara varför till exempel Kina eller Finland som haft denna språkliga konstruktion i hundratals eller tusentals år inte är de mest jämställda länderna i världen...

Mycket bra skrivet !! Flört
  • Anonym (D)

Åh håller med!

Spelar det verkligen nån roll att folk vet att barnet du skriver/pratar om är din son och inte din dotter? Skriv/säg barnet då!

Så fruktansvärt löjligt. Det finns kön, deal with it!

• Har gjort det

Alltså, om man försöker ersätta han och hon med hen är man dum i huvet

Om man däremot använder hen när könet är okänt, tex: "Det ska börja en ny person, hen ska sitta här" så ser jag inga problem med det.

• Madmoiselle
    Anonym (Håller med TS) skrev 2015-05-01 20:29:18 följande:

Äntligen någon som vågar säga detta högt!! Är också så fruktansvärt trött på ordet hen att jag snart spyr! Vilket j**la svenskt påhitt hela ordet!!

Företeelsen kommer ju inte från Sverige. Många språk började få motsvarande ord för hen samtidigt som svenskan. Själv fattar jag inte vad som är så provocerande,
  • Anonym (asta)
    Anonym (Henna) skrev 2015-05-01 20:27:19 följande:
    Håller med. Hen, hen, hen, hen. HEN. Superbra ord, för dem som förstår hur det används.
    Och jag kan inte begripa att det är så många som inte fattar hur det används. Total förvirring.
  • Anonym (asta)
    Ascendere skrev 2015-05-01 21:15:30 följande:

Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!