• Anonym (undrar)

    CSN-lån avskrivet pga psykisk sjukdom?

    Jag undrar om någon här har fått sitt CSN-lån avskrivet pga psykisk sjukdom och lägsta sjukersättning?

  • Svar på tråden CSN-lån avskrivet pga psykisk sjukdom?
  • Anonym (M)

    När man varit sjukskriven en viss tid blir lånet avskrivet. Jag fick lånet (som jag tog under sjukskrivningen) avskrivet efter några veckor, utan att jag behövde ansöka eller nåt.

  • Anonym (Själv psyksjuk)
    Anonym (M) skrev 2015-05-02 17:34:22 följande:

    När man varit sjukskriven en viss tid blir lånet avskrivet. Jag fick lånet (som jag tog under sjukskrivningen) avskrivet efter några veckor, utan att jag behövde ansöka eller nåt.


    Då handlar det alltså om att du är sjukskriven med sjukersättning och aldrig förväntas kunna jobba?

    Jag är sjukskriven 100% procent och har haft sjukpenning i 3 år (med undantag för de tre månader jag var utförsäkrad). Jag och min läkare tror att jag kommer kunna jobba någon gång i framtiden men knappast så mycket att jag kan försörja mig på det.

    Jag har dålig koll på skillnaden mellan sjukersättning och sjukpenning. Är sjukersättning det samma som sjukpension?
  • Anonym (M)
    Anonym (Själv psyksjuk) skrev 2015-05-02 17:42:38 följande:
    Då handlar det alltså om att du är sjukskriven med sjukersättning och aldrig förväntas kunna jobba?

    Jag är sjukskriven 100% procent och har haft sjukpenning i 3 år (med undantag för de tre månader jag var utförsäkrad). Jag och min läkare tror att jag kommer kunna jobba någon gång i framtiden men knappast så mycket att jag kan försörja mig på det.

    Jag har dålig koll på skillnaden mellan sjukersättning och sjukpenning. Är sjukersättning det samma som sjukpension?
    Nej, i mitt fall handlar det om att jag blev sjukskriven för depression medan jag läste ett program på universitetet. Jag tog lån och fick då sjukpenning/ersättning (vet inte heller skillnaden) från CSN, vilket var samma summa som jag brukade få från dem. Efter att jag varit sjukskriven några veckor fick jag ett brev från dem om att lånet blivit avskrivet och att jag alltså inte skulle behöva betala tillbaka det jag fick när jag var sjuk. Nu är jag frisk igen och tar återigen lån (som jag måste betala tillbaka).

    CSN betalar vad jag vet bara ut sjukpenning för ca ett år, sen får man vända sig till soc eller försäkringskassan istället.
  • Anonym (M)

    Fast jag kanske missförstod TS. Handlar det om ett lån som togs innan och som inte kommer kunna betalas tillbaka nu pga sjukdom, eller är det ett lån som tas just nu?

  • Anonym (Själv psyksjuk)
    Anonym (M) skrev 2015-05-02 17:48:09 följande:

    Fast jag kanske missförstod TS. Handlar det om ett lån som togs innan och som inte kommer kunna betalas tillbaka nu pga sjukdom, eller är det ett lån som tas just nu?


    Tack för förklaringen men som jag förstått det handlar TS fråga om gamla lån, det är även det jag undrar över.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (M) skrev 2015-05-02 17:48:09 följande:

    Fast jag kanske missförstod TS. Handlar det om ett lån som togs innan och som inte kommer kunna betalas tillbaka nu pga sjukdom, eller är det ett lån som tas just nu?


    Ett gammalt lån.
  • Anonym (Wildrat)

    Min syster fick svår epilepsi. Flera års minne försvann, bl.a. utbildningen och hon kommer aldrig bli ok igen. Hon fick lånet avskrivet helt.

    Ring CSN och prata med dem om vad de behöver ha in för uppgifter, sen är det "bara" att formulera en ansökan.

  • Anonym (undrar)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-05-02 22:28:27 följande:

    Min syster fick svår epilepsi. Flera års minne försvann, bl.a. utbildningen och hon kommer aldrig bli ok igen. Hon fick lånet avskrivet helt.

    Ring CSN och prata med dem om vad de behöver ha in för uppgifter, sen är det "bara" att formulera en ansökan.


    Vad skönt att hon fick lånet avskrivet!

    Jag beställde en ansökningsblankett på hemsidan, får se vad det står i den.
  • Anonym (L)

    Väcker liv i den här gamla tråden.

    Jag studerade för några år sedan på högskola, det var meningen att jag skulle ta 120 hp men på grund av en neurologisk funktionsnedsättning klarade jag bara 45 hp. Jag har dock såklart lån för 120 hp.

    Är det någon som fått lånet avskrivet på grund av något liknande? Jag har inga större problem med att få ett arbete och kan utan problem betala lånet. Behöver dock plugga igen för att kunna få fast bra jobb inom mitt område.

  • Anonym (....)
    Anonym (L) skrev 2020-07-13 09:26:05 följande:

    Väcker liv i den här gamla tråden.

    Jag studerade för några år sedan på högskola, det var meningen att jag skulle ta 120 hp men på grund av en neurologisk funktionsnedsättning klarade jag bara 45 hp. Jag har dock såklart lån för 120 hp.

    Är det någon som fått lånet avskrivet på grund av något liknande? Jag har inga större problem med att få ett arbete och kan utan problem betala lånet. Behöver dock plugga igen för att kunna få fast bra jobb inom mitt område.


    Fast om du tjänar tillräckligt med pengar så du utan problem kan betala tillbaka lånet, varför skulle du få nedsättning/avskrivning av lånet? Hoppas inte det.
  • Anonym (L)
    Anonym (....) skrev 2020-07-13 10:29:46 följande:

    Fast om du tjänar tillräckligt med pengar så du utan problem kan betala tillbaka lånet, varför skulle du få nedsättning/avskrivning av lånet? Hoppas inte det.


    Svaret finns i mitt tidigare inlägg.
Svar på tråden CSN-lån avskrivet pga psykisk sjukdom?