• Anonym (hjälp)

    Hjälp snabbt ang sambolagen!

    jag och min sambo har gjort slut, vi bor i ett hus vi hyr som jag bodde i innan vi träffades, vi har bott ihop ungefär 9 månader. hur funkar det nu med alla möbler osv? allt vi äger är saker jag hade innan vi flyttade ihop och endel saker tillhör några släktningar till mig. är det lag på att vi nu måste dela upp alla saker som jag köpt innan vi ens träffades? måste jag ha kvitto på grejer som är mina som "bevis" ?
    och saker som mina släktingar äger måste dom delas upp mellan mig och mitt ex?

  • Svar på tråden Hjälp snabbt ang sambolagen!
  • Anonym (:))

    Det du hade innan är ditt, det ni skaffat tillsammans eller sen ni blev sambos delas... Dit tillhör inte saker som till hör ditt fritidsintressen, om jag inte mins fel...

  • Anonym (M)

    Ni delar bara på sådant som är införskaffat för gemensamt bruk till hemmet - det du hade innan ni flyttade ihop behåller du, det ni köpt under er tid tillsammans delar ni på.

    Men om din sambo köpt en bil som bara han ska använda, och du istället lagt pengarna på gemensamma saker, får han behålla sin bil, men de gemensamma sakerna ska delas.

    Som sagt, googla på Sambolagen!

  • Tacksamt
    Anonym (hjälp) skrev 2015-05-05 13:02:27 följande:

    jag och min sambo har gjort slut, vi bor i ett hus vi hyr som jag bodde i innan vi träffades, vi har bott ihop ungefär 9 månader. hur funkar det nu med alla möbler osv? allt vi äger är saker jag hade innan vi flyttade ihop och endel saker tillhör några släktningar till mig. är det lag på att vi nu måste dela upp alla saker som jag köpt innan vi ens träffades? måste jag ha kvitto på grejer som är mina som "bevis" ?
    och saker som mina släktingar äger måste dom delas upp mellan mig och mitt ex?


    Nej,det du hade nnan ni flyttade ihop är dtt.
    Det hon hade innan ni flyttade ihop är hennes.
    Det är bara saker som ni köpt tillsammans inom relationen ni ska eventuellt dela på.
    Så hon kan INE ta din bil,båt,halva sparkontot osv
  • Anonym (hjälp)

    Men hur är det med saker som mina släktingar köpt som vi fått "låna" ? Får jg behålla dom eller måste vi dela på dom eller måste mina släktingar ha bevis på att det är deras grejer och att dom betalat för dom?

  • Tacksamt
    Anonym (hjälp) skrev 2015-05-05 13:11:21 följande:

    Men hur är det med saker som mina släktingar köpt som vi fått "låna" ? Får jg behålla dom eller måste vi dela på dom eller måste mina släktingar ha bevis på att det är deras grejer och att dom betalat för dom?


    Säger väl sig självt att det är deras,ni har ju fått låna dem!

  • Kjell2
    Anonym (hjälp) skrev 2015-05-05 13:11:21 följande:

    Men hur är det med saker som mina släktingar köpt som vi fått "låna" ? Får jg behålla dom eller måste vi dela på dom eller måste mina släktingar ha bevis på att det är deras grejer och att dom betalat för dom?


    Dina släktingar får behålla sina saker.
Svar på tråden Hjälp snabbt ang sambolagen!