• hesselgren

Är svärfar alkolist?

Ett evigt diskuterande mellan mig och sambon om hans pappa är påväg att bli alkolist. Det är ju hans pappa så förstår om han inte vill tro det precis som hans tre andra syskon men jag som inte haft detta runt mig hela mitt liv tycker att det går mer och mer utför.

Han har alltid druckit öl/vin på helgerna och nån folkis till middagen då och då, men nu är det 4 folkisar och ett glas vin en helt vanlig tisdag, finns det inte öl hemma så måste han åka och handla även om det är mat om 10 minuter.

Han klunkar folköl som jag dricker vatten och vin som en annan dricker ett glas läsk, han kan lätt tömma en 50cl på två omgångar.

Ibland gömmer han vinglaset från frun för hon kan ha sagt att det räcker. man kan även hitta tomma ölburkar "gömda" lite här var, under grillskyddet eller bakom bardisken där frun inte brukar vara.

Har dom varit på fest dagen innan så häller han fortfarande i sig öl dagen efter oavsett om det är starköl eller folköl. (Och nej det är inte så att han kanske bara tog en öl den kvällen utan det är utan tvekan minst åtta starköl som intagits dom kvällarna)

varje helg köper dom ett flak öl och en dunk vin och på söndagen kan det som mest finnas 5 öl kvar och vindunken tömd (då är han ensam på ölen och 2 till 3 personer på vindunken)

frun har försökt få dom att sluta med alkohol på veckodagarna eller vit månad med det funkar i två dagar sen kommer lillördagen eller nått att "fira" så är dom inne i samma betende, svärmor dock tar ett glas vin på veckodagarna och max tre på helgerna.

Förut när frun sa att hon inte ville ha vin då blev det inge alkohol den dagen men nu tar han sig några folköl eller två glas vin själv.

Vill väl mest med den här tråden bara få en insyn på vad andra tycker om sånt här beteende, är det på väg att bli ett beroende? nån annan som sitter med liknande erfarenheter? Hur ska man prata om det? Vi är väldigt nära varandra och kan prata om allt men jag märker hur han blir när frun säger till han och vill inte förstöra vår relation men samtidigt vill jag att mina barn ska ha kvar sin farfar, min sambo sin pappa och jag min fantastiska svärfar.

alla som har råd eller liknande mottages!

• Svar på tråden Är svärfar alkolist?
  • Anonym (A)

Ibland är det väl inte mängden utan beteendet som spelar in och jag kan tycka att om man varit på fest på lördagen så bör man inte ta en återställare på söndagen.
    Att dricka alkohol varje helg ser jag inget konstigt i dock. En box vin på 2-3 personer är inte mycket heller.
    Står inte hur gammal svärfar är heller och det spelar också in tycker jag.
    Problemet är väl att han "måste ha" något, det är att klassa som ett riskbeteende.

• Anonym (Wildrat)

Måste ha, återställare och att gömma för frun är beroendebeteende så jag skulle säga att han är alkoholist.

• hesselgren

när jag skrev det där med vin box menade jag att han har druckit et helt flak öl själv och hjälte till på vinboxen.

Han är 54 år, nej det är absolut inge konstigt att dricka alkohol varje helg, tror inte du läst riktigt ordentlig vad jag skrivit för att föst vad jag menar, mängden, sättet han dricker på, gömma glasen, bli sur när frun säger till eller att han säger nu ska jag bara ta en till whiskey sen ska jag gå och sova (när man redan druckit fem stark öl, två glas vin och en whiskey och alla andra stoppade vid två glas vin) det är dom grejerna som får mig att fundera.

• sextiotalist

Han har absolut ett riskbeteende och en relation till alkohol som kan ge honom problem.
    Den största varningsflaggan är att han inte kan vara utan alkohol, utan måste dricka till varje pris.
    Sedan är det svårt att avgöra om han är alkoholist, men absolut ett riskbeteende

• Anonym (A)

Du missade kanske min sista rad ts: Problemet är väl att han "måste ha" något, det är att klassa som ett riskbeteende.

• Anonym (Nykter alkoholist)

Om inte din svärfar är alkoholist så vet inte jag hur man annars skulle klassificera en alkoholist. Han uppvisar alla klassiska tecken och omgivningen är den som reagerar först. Det är det som är det lömska med sjukdomen, det är en förnekelsens sjukdom för den som har den.

• hesselgren

Det som gör situationen så svår är att ingen av dom närmsta vill ta i problemet, vi alla skrattar när han klunkar ölen som vatten och pratar jag med det yngsta syskonet (20år) som jag är väldigt bra komis med försvarar hon honom och sen så börjar vi prata om annat. Pratar jag med min pojkvän ( tredje av fyra syskon, 23år, tystlåten, säger bara ifrån om han är riktigt förbannad om ens då) så håller han med mig att det inte är ett bra betende men sen blir det inge mer, så hur gör vi nu? Jag vet verkligen inte, känner att jag inte vill lägga mig i för att det inte är min pappa...

• Anonym (Nykter alkoholist)
    hesselgren skrev 2015-05-08 11:27:26 följande:

Det som gör situationen så svår är att ingen av dom närmsta vill ta i problemet, vi alla skrattar när han klunkar ölen som vatten och pratar jag med det yngsta syskonet (20år) som jag är väldigt bra komis med försvarar hon honom och sen så börjar vi prata om annat. Pratar jag med min pojkvän ( tredje av fyra syskon, 23år, tystlåten, säger bara ifrån om han är riktigt förbannad om ens då) så håller han med mig att det inte är ett bra betende men sen blir det inge mer, så hur gör vi nu? Jag vet verkligen inte, känner att jag inte vill lägga mig i för att det inte är min pappa...

Elefanten I vardagsrummet. Alla ser den men ingen pratar om den. Klassiskt.
  • hesselgren

Jag vet, det är därför jag vänder mig till er nu och ber om hjälp, både med att göra om jag är ensam som tycker det är ett onormalt betende och hur man ska framföra sin oro utan att förstöra familjen

• Inte jag

Ja han är alkoholist! Min morfar var alkoholist och allt hans drickande gjorde att han körde full bakom ratten. Som tur var såg polisen det och stannade honom. Han blåste långt över den lagliga promillegränsen. Han blev av med körkortet

Svar på tråden Är svärfar alkolist?