• hesselgren

Är svärfar alkolist?

Ett evigt diskuterande mellan mig och sambon om hans pappa är påväg att bli alkolist. Det är ju hans pappa så förstår om han inte vill tro det precis som hans tre andra syskon men jag som inte haft detta runt mig hela mitt liv tycker att det går mer och mer utför.

Han har alltid druckit öl/vin på helgerna och nån folkis till middagen då och då, men nu är det 4 folkisar och ett glas vin en helt vanlig tisdag, finns det inte öl hemma så måste han åka och handla även om det är mat om 10 minuter.

Han klunkar folköl som jag dricker vatten och vin som en annan dricker ett glas läsk, han kan lätt tömma en 50cl på två omgångar.

Ibland gömmer han vinglaset från frun för hon kan ha sagt att det räcker. man kan även hitta tomma ölburkar "gömda" lite här var, under grillskyddet eller bakom bardisken där frun inte brukar vara.

Har dom varit på fest dagen innan så häller han fortfarande i sig öl dagen efter oavsett om det är starköl eller folköl. (Och nej det är inte så att han kanske bara tog en öl den kvällen utan det är utan tvekan minst åtta starköl som intagits dom kvällarna)

varje helg köper dom ett flak öl och en dunk vin och på söndagen kan det som mest finnas 5 öl kvar och vindunken tömd (då är han ensam på ölen och 2 till 3 personer på vindunken)

frun har försökt få dom att sluta med alkohol på veckodagarna eller vit månad med det funkar i två dagar sen kommer lillördagen eller nått att "fira" så är dom inne i samma betende, svärmor dock tar ett glas vin på veckodagarna och max tre på helgerna.

Förut när frun sa att hon inte ville ha vin då blev det inge alkohol den dagen men nu tar han sig några folköl eller två glas vin själv.

Vill väl mest med den här tråden bara få en insyn på vad andra tycker om sånt här beteende, är det på väg att bli ett beroende? nån annan som sitter med liknande erfarenheter? Hur ska man prata om det? Vi är väldigt nära varandra och kan prata om allt men jag märker hur han blir när frun säger till han och vill inte förstöra vår relation men samtidigt vill jag att mina barn ska ha kvar sin farfar, min sambo sin pappa och jag min fantastiska svärfar.

alla som har råd eller liknande mottages!

• Svar på tråden Är svärfar alkolist?
  • Anonym (Nykter alkoholist)
    Påven Johanna skrev 2015-05-08 12:51:30 följande:

Jag tycker att du ska respektera hur din sambo och hans syskon önskar hantera - eller låta bli att hantera - saken. Jag tycker inte att du har med det att göra.

Nyfiken fråga. Om du ser en människa som är på väg mot en väg som du känner till leder till ett stup rätt ner i avgrunden, skulle du då stå med händerna på ryggen bara för att du inte är anhörig till personen?
  • Påven Johanna
    Anonym (Nykter alkoholist) skrev 2015-05-08 12:54:51 följande:
    Nyfiken fråga. Om du ser en människa som är på väg mot en väg som du känner till leder till ett stup rätt ner i avgrunden, skulle du då stå med händerna på ryggen bara för att du inte är anhörig till personen?
    I det här fallet håller de anhöriga inte med om ts uppfattning, det menar jag att hon bör respektera. 

Tror du att ts under de omständigheter hon beskriver här kan hjälpa sin svärfar eller tror du att det eviga diskuterandet mellan henne och hennes sambo - om något - möjligen kan leda till att deras relation tar stryk?
  • hesselgren

Många i närheten vill prata om det men det slutar efter påpekande ska du ta en till öl.

min sambo och mitt förhållande tar inte stryk av detta då han tycker samma sak men som mig inte vet hur vi ska gå tillväga och speciellt han eftersom innan han träffa mig ungefär sagt 7 ord i sitt liv inom familje

• hesselgren
    Påven Johanna skrev 2015-05-08 12:51:30 följande:

Jag tycker att du ska respektera hur din sambo och hans syskon önskar hantera - eller låta bli att hantera - saken. Jag tycker inte att du har med det att göra.

Jag tycker jag har rätt mycket och göra med det eftersom jag både bott med dom en tid och nu äter vi middag tillsammans flera gånger i veckan och dessutom är han farfar till mina barn...
  • Påven Johanna
    hesselgren skrev 2015-05-08 13:05:58 följande:

Många i närheten vill prata om det men det slutar efter påpekande ska du ta en till öl.

min sambo och mitt förhållande tar inte stryk av detta då han tycker samma sak men som mig inte vet hur vi ska gå tillväga och speciellt han eftersom innan han träffa mig ungefär sagt 7 ord i sitt liv inom familjs

Dina inledande meningar i ditt ursprungliga inlägg lät förstå något annat. Men det var ju bra att ni är överens då.

Personligen tycker jag inte att din svärfar låter värst alkoholiserad (som det heter).

Ett evigt diskuterande mellan mig och sambon om hans pappa är påväg att bli alkolist. Det är ju hans pappa så förstår om han inte vill tro det precis som hans tre andra syskon men jag som inte haft detta runt mig hela mitt liv tycker att det går mer och mer utför.
  • Påven Johanna
    hesselgren skrev 2015-05-08 13:09:06 följande:
    Jag tycker jag har rätt mycket och göra med det eftersom jag både bott med dom en tid och nu äter vi middag tillsammans flera gånger i veckan och dessutom är han farfar till mina barn?
    Jag tycker som sagt inte det. Jag tycker att det är oerhört fräckt att påstridigt hävda en sådan sak som andra i familjen inte håller med om eller är villiga att hålla med om. 

Alkoholister måste precis som andra missbrukare dessutom själva vara villiga att sluta. För det existerar ingen tvångsvård för folk som sänker några folköl och några glas vin i veckan, men det vet du väl säkert också. 
  • BandAnna

Jag är uppväxt bland alkoholister och kan säga att han uppvisar vartenda tecken på just alkoholism. 

• hesselgren
    Påven Johanna skrev 2015-05-08 13:09:52 följande:

Dina inledande meningar i ditt ursprungliga inlägg lät förstå något annat. Men det var ju bra att ni är överens då.

Personligen tycker jag inte att din svärfar låter värst alkoholiserad (som det heter).

min tråd heter är svärfar alkolist alltså ställer jag en fråga som jag vill ha hjälp med. vi diskuterar just det är han alkolist eller håller han på att bli? Eller är det bara jag som tycker att hans alkoholvanor är lite konstiga, sen så stor det att jag förstår om han inte vill tro det men vill någon egentligen att nån närmaste ska ha ett missbruk? Det är därför vi börjat prata om det för att han ska se från ett annat perspektiv och ju mer vi pratar om det med varandra och lyssnar på vad alla andra säger när han frågar om vi ska ta ett glas vin eller när han säger att han ska ta en whiskey och sen gå och sova eller när klockande är kvart i tolv en lördag och han frågar om de tär nån mer som vill ha en öl så börjar han mer och mer se problemet.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Nykter alkoholist) skrev 2015-05-08 11:18:21 följande:
    Om inte din svärfar är alkoholist så vet inte jag hur man annars skulle klassificera en alkoholist. Han uppvisar alla klassiska tecken och omgivningen är den som reagerar först. Det är det som är det lömska med sjukdomen, det är en förnekelsens sjukdom för den som har den.
    Jag håller fullkomligt med dig.

Mina föräldrar var alkoholister och TS din svärfar är på god väg till någonting ingen av er anhöriga vill uppleva. Min allra bästa vän är alkis. Det började oskyldigt med sprit på festen. Idag 15 år senare sitter han nedpissad och tycker synd om sig själv. Han vill sluta för han klarar inte detta längre, problemet är att han inte vågar be om hjälp för han skäms över sig själv och att han låtit det gå så långt.

Jag vet inte heller vad jag skulle kunna göra. Att ringa hans sambo och berätta att jag kommer att ringa Soc och be om hjälp, samt ringa polisen för att anmäla hans langare. Det är hemskt att stå bredvid och se på, men vart vänder man sig, var finns hjälpen?
  • Aikido
    Påven Johanna skrev 2015-05-08 13:12:27 följande:
    Jag tycker som sagt inte det. Jag tycker att det är oerhört fräckt att påstridigt hävda en sådan sak som andra i familjen inte håller med om eller är villiga att hålla med om. 

Alkoholister måste precis som andra missbrukare dessutom själva vara villiga att sluta. För det existerar ingen tvångsvård för folk som sänker några folköl och några glas vin i veckan, men det vet du väl säkert också. 
    Men här handlar det ju inte om några folköl utan kanske 15-20 starköl och kanske ett par liter vin på en helg och sedan uppskattningsvis ett flak folköl per vecka om vardagarna. Du brukar ha ganska vettiga åsikter. Hur kan du försvara ett sådant här beteende och dessutom kritisera en som vill få familjen att vakna upp?
Svar på tråden Är svärfar alkolist?