• hesselgren

Är svärfar alkolist?

Ett evigt diskuterande mellan mig och sambon om hans pappa är påväg att bli alkolist. Det är ju hans pappa så förstår om han inte vill tro det precis som hans tre andra syskon men jag som inte haft detta runt mig hela mitt liv tycker att det går mer och mer utför.

Han har alltid druckit öl/vin på helgerna och nån folkis till middagen då och då, men nu är det 4 folkisar och ett glas vin en helt vanlig tisdag, finns det inte öl hemma så måste han åka och handla även om det är mat om 10 minuter.

Han klunkar folköl som jag dricker vatten och vin som en annan dricker ett glas läsk, han kan lätt tömma en 50cl på två omgångar.

Ibland gömmer han vinglaset från frun för hon kan ha sagt att det räcker. man kan även hitta tomma ölburkar "gömda" lite här var, under grillskyddet eller bakom bardisken där frun inte brukar vara.

Har dom varit på fest dagen innan så häller han fortfarande i sig öl dagen efter oavsett om det är starköl eller folköl. (Och nej det är inte så att han kanske bara tog en öl den kvällen utan det är utan tvekan minst åtta starköl som intagits dom kvällarna)

varje helg köper dom ett flak öl och en dunk vin och på söndagen kan det som mest finnas 5 öl kvar och vindunken tömd (då är han ensam på ölen och 2 till 3 personer på vindunken)

frun har försökt få dom att sluta med alkohol på veckodagarna eller vit månad med det funkar i två dagar sen kommer lillördagen eller nått att "fira" så är dom inne i samma betende, svärmor dock tar ett glas vin på veckodagarna och max tre på helgerna.

Förut när frun sa att hon inte ville ha vin då blev det inge alkohol den dagen men nu tar han sig några folköl eller två glas vin själv.

Vill väl mest med den här tråden bara få en insyn på vad andra tycker om sånt här beteende, är det på väg att bli ett beroende? nån annan som sitter med liknande erfarenheter? Hur ska man prata om det? Vi är väldigt nära varandra och kan prata om allt men jag märker hur han blir när frun säger till han och vill inte förstöra vår relation men samtidigt vill jag att mina barn ska ha kvar sin farfar, min sambo sin pappa och jag min fantastiska svärfar.

alla som har råd eller liknande mottages!

• Svar på tråden Är svärfar alkolist?
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2015-05-08 10:38:47 följande:

Ibland är det väl inte mängden utan beteendet som spelar in och jag kan tycka att om man varit på fest på lördagen så bör man inte ta en återställare på söndagen.
    Att dricka alkohol varje helg ser jag inget konstigt i dock. En box vin på 2-3 personer är inte mycket heller.
    Står inte hur gammal svärfar är heller och det spelar också in tycker jag.
    Problemet är väl att han "måste ha" något, det är att klassa som ett riskbeteende.

En box vin innehåller normalt 3 liter, och jag håller definitivt inte om att 1-1,5 l vin per person inte är mycket, ens om man delar upp det på två dagar!

Att dricka alkohol varje dag i veckan (även om det bara är ett glas vin på vardagarna) ser jag som ett varningstecken och snudd på riskbruk. Din svärfar har definitivt ett missbruk och han verkar ha många medberoende i sin närmsta omgivning.

Jag tycker dessutom att din egen inställning till alkohol är lite skev, det är förstås min personliga åsikt men att du tycker det är normalt med alkohol precis varje helg tycker jag du skulle kunna ta och fundera kring. Särskilt om du samtidigt tycker att det är helt normalt att dricka 1,5 l vin på en helg, per person. Jag säger inte att det är helt åt skogen fel att dricka något varje helgdag, men det är värt att fundera över, framförallt mängden.

Tyvärr har jag inget jättebra råd att ge dig, men då alkoholism är en sjukdom föreslår jag att du vänder dig till vården i första hand, de bör kunna guida dig. Annars kanske Anonyma Alkoholister har någon form av anhörigförening du kan få stöd av?
  • Benedicte127

Ja tyvärr , han har verkligen seriösa alkoholproblem. Gör dit bästa att han får hjälp , innan det är för sent.

Min farfar söp ihjäl sig medan alla låtsades som ingenting.

( jag var ett litet barn då. )

• Anonym (Nykter alkoholist)
    Anonym skrev 2015-05-08 11:56:02 följande:

En box vin innehåller normalt 3 liter, och jag håller definitivt inte om att 1-1,5 l vin per person inte är mycket, ens om man delar upp det på två dagar!

Att dricka alkohol varje dag i veckan (även om det bara är ett glas vin på vardagarna) ser jag som ett varningstecken och snudd på riskbruk. Din svärfar har definitivt ett missbruk och han verkar ha många medberoende i sin närmsta omgivning.

Jag tycker dessutom att din egen inställning till alkohol är lite skev, det är förstås min personliga åsikt men att du tycker det är normalt med alkohol precis varje helg tycker jag du skulle kunna ta och fundera kring. Särskilt om du samtidigt tycker att det är helt normalt att dricka 1,5 l vin på en helg, per person. Jag säger inte att det är helt åt skogen fel att dricka något varje helgdag, men det är värt att fundera över, framförallt mängden.

Tyvärr har jag inget jättebra råd att ge dig, men då alkoholism är en sjukdom föreslår jag att du vänder dig till vården i första hand, de bör kunna guida dig. Annars kanske Anonyma Alkoholister har någon form av anhörigförening du kan få stöd av?

Ja, tolvstegsprogrammen har Alanon för anhöriga. Annars kan ts gå till närmsta AA -lokal och hämta litteratur och lite försåtligt placera ut så svärfar läser den förhoppningsvis.
  • hesselgren

Har tänkt på det där med att ge saker att läsa, men han skulle aldrig göra det antingen så måste man prata om det och se till så nått händer eller så fortsätt det att vara den där jävla elefanten.

Bara för att förklara mig själv så tycker jag inte att två glas vin en fredag eller ett glas vin en tisdag gör att man har skev uppfattning till alkohol och att det jag har skrivit i början förklara inte min alkoholkonsumtion utan min svärfars och tydligen så tycker jag att hans inställning till alkohol är fel eftersom jag försöker få hjälp om hur jag ska ta mig vidare när ingen annan vill.

• Anonym (Nykter alkoholist)
    hesselgren skrev 2015-05-08 12:18:09 följande:

Har tänkt på det där med att ge saker att läsa, men han skulle aldrig göra det antingen så måste man prata om det och se till så nått händer eller så fortsätt det att vara den där jävla elefanten.

Bara för att förklara mig själv så tycker jag inte att två glas vin en fredag eller ett glas vin en tisdag gör att man har skev uppfattning till alkohol och att det jag har skrivit i början förklara inte min alkoholkonsumtion utan min svärfars och tydligen så tycker jag att hans inställning till alkohol är fel eftersom jag försöker få hjälp om hur jag ska ta mig vidare när ingen annan vill.

Du bör gå till Alanon för att få närmare hjälp. Du kan även gå till AA, även fast det är anonymt så har vi öppna möten där anhöriga är välkomna. Och är det inte ett öppet möte så gör man om det till ett öppet möte så fort någon som behöver hjälp kommer. Där inne är det bara alkoholister, numera nyktra, som kan ge dig många goda råd på vägen.
  • Kyrkby

Den mannen är inte ngn Frälsningssoldat eller pastor i Frikyrkan i byn.
    Kan en person inte vara utan sprit/öl utan måste ha ngt, då är man illa däran.

• Anonym (A)

(Anonym), Jag tycker dessutom att din egen inställning till alkohol är lite skev, det är förstås min personliga åsikt men att du tycker det är normalt med alkohol precis varje helg tycker jag du skulle kunna ta och fundera kring. Särskilt om du samtidigt tycker att det är helt normalt att dricka 1,5 l vin på en helg, per person.

Kan hända du har rätt. Jag springer dock inte runt och suger på en folköl i tid och otid, tar mig aldrig en återställare och lever som hälsosamheten själv på vardagar med kost och löpning så jag känner mig inte så orolig. Inte heller är det alltid som jag dricker vin på helgen, men ofta blir det så.

• Påven Johanna

Jag tycker att du ska respektera hur din sambo och hans syskon önskar hantera - eller låta bli att hantera - saken. Jag tycker inte att du har med det att göra.

Svar på tråden Är svärfar alkolist?