• beccagranen

Skydda sitt SGI efter 1år

Snabba svar tack!
    FK bråkar med mig ang min fp. Jag arbetar 4dagar i veckan (80%) och är fl en dag i veckan. Jag förstår att jag måste ta ut fp de dagar jag inte arbetar för att bevara min SGI. Nu vill Fk sänka mitt SGI för att jag under en period på tre månader inte tog ut FL, pga att jag studerade en dag i veckan (gick en eftergymnasial kurs genom arbetet, pga nya arbetsuppgifter) Dock var denna kurs inte betald/lönegrundande, utan på eget bevåg för att kunna avancera på arbetet. Jag anser att jag gjort helt rätt som inte tagit föräldraledig dem dagarna, eftersom jag inte vart hemma med barnet. Nu vill FK att jag ska få omräknat SGI, med nya uppgifter från 2014 alltså baserat på en 80% tjänst istället för 100%tjänst. Det kan väl inte vara rätt? Sitter just nu och väntar på att få kontakt med dom.

• Svar på tråden Skydda sitt SGI efter 1år
  • MoLsMamma

Men du måste ju skydda de 20 % du inte arbetar heltid .. Skydda gör du t.ex genom Fp eller CSN. Studerade du utan CSN har du inget skydd och din sgi blir på 80 %. Du kunde ju tagit ut en fp dag på helgen för att täcka upp

• Flickan och kråkan

Jo, det stämmer nog. Däremot så borde du kunna rätta till det genom att ta ut dagar i efterhand. Har du inte fått någon "varning"? De brukar ju skicka ut meddelande ganska snabbt då de märker att man ändrat så att man sänkt sin sgi. När jag har varit i kontakt med dem så har de inte varit något problem om man har gjort ett ganska nyligt misstag.

• beccagranen

På fks hemsida står det:

När du studerar och din arbetsinkomst minskar eller upphör kan du få behålla din SGI under studieperioden. Det gäller om du:

studerar och finansierar dina studier med studiestöd
    studerar inom det egna yrkesområdet
    vårdar barn som är under ett år
    gör ett kortare avbrott, max tre månader, i yrkeslivet.
    får utbildningsbidrag för doktorander
  • Alexi

Det är nog lite tveksamt om du anses vara tjänstledig för studier? Du är väl fortfarande gentemot jobbet föräldraledig på deltid?

• beccagranen

En anställd ansökte om uppsägning, hans tjänst hade jag ingen behörighet till. Efter att ha delat med chefen så bekosta arbetet utbildningen samt studiematreal, så att jag kunde överta tjänsten. Det handla om 2tim kurs i veckan, resterade studietimmar kunde jag genomföra på arbetstid (det vet dock inte fk). Kursen kostande 16 800kr + böcker och laptop. Där av ansåg jag att det var okej att inte få lön dessa två studietimmar i veckan.

• aleydis

Du jobbade alltså 80% och pluggade 2h på den sista veckodagen, obetalt? Kan inte chefen skriva ett intyg på att du pluggat och I vilken omfattning?

• pigglet

Det borde kunna räknas som studier inom ditt eget yrkesområde. Det är nog din bästa chans, kör på det. Då är studierna SGI-skyddande, även fast du inte har csn-bidrag.

Svar på tråden Skydda sitt SGI efter 1år