• 0livias

Europaspelet, bluff?

Igår ringde en kille mig, inte på dolt nummer men ett nummer jag inte kände igen. Trodde först det var en säljare men har suttit i hans situation själv så lätt han prata till punkt.

Han påstår att jag varit med i en undersökning som gjorts på internet nångång mellan augusti - oktober 2014 och att jag nu är en av 35000 utvalda (jo tjena) som är med i deras "stora final" där dessa utvalda personer får dela på 10 miljoner kronor. Det är som ett lotteri och alla som är med är garanterade vinst (minst 500 kr) För att få lotta ut pengar påstår han att det som är med måste (pga lagar) bidra med en insats. Man får därför välja mellan tre olika paket med lotter, olika antal i alla, den billigaste valde jag. Den kostar 500 kr x 3. Det pågår i tre månader så man betalar 500 per månad. Man får även ett presentkort på upplevelser.se värde 1900 kr.

Killen som ringer låter såklart väldigt pålitlig. Han säger att han fr.o.m nu är min hanterare och har jag några frågor kan jag ringa honom eller kundtjänst. Han säger och saker i stil med "det här är varför jag älskar mitt jobba för att jag får ringa och grattulera folk om såna här saker" och att en dam i tyskland senast vunnit 3.2 miljoner. Dom gör det här för att bli större i svergie och få PR och nöjd kunder.

Jag börjar såklart googla. Hittar inte jätte mycket om företaget. Dom har en hemsida (ganska outvecklad) men det står bl.a om "den stora finalen" Europaspelet.se. Hittar även en polisanmälan www.lotteriinspektionen.se/sv/Press/Nyheter/Europaspelet-polisanmalt/ där det iprincip står att dom inte har rätt tillstånd. När jag ringer tillbaka (idag) för att ändra det jag igår gick med på (har 14 dagars ångerrätt) så förklarar har i en lång utläggning och polisanmälan, att dom varit en internationellt företag och därför haft svårt med tillstånd med i  sverige osv. Han blir dessutom helt chockad när jag säger att jag vill hoppa av, att jag är den första som gör det osv, så väljer att få fundera ett par dagar. Har fått vårt muntliga avtal som gjordes på telefon skickat till mig. Alla avgifter betalas via faktura.  Antingen är dom hejare på att ljuga eller så stämmer detta????

Sen finns det vissa som skriver att dom bluffar och andra skriver att dom verkar vara ett ok och seriöst företag.

VAD SKA MAN TRO???

• Svar på tråden Europaspelet, bluff?
  • jlhm

Om inte detta är ett praktexempel på ett bluff företag så vet jag inte vad det är.

Det är naturligtvis en bluff och du ska omedelbart avbryta avtalet, om det nu går.

Så du ska alltså betala 1500kr för att vara säker på att vinna 500kr, mycket bättre att behålla dina 1500kr så undviker du redan nu ett förlust på 1000 kr.

Säg att 100 personner nappar på detta, då kommer han att göra en vinst på 100000kr eftersom han får in 150000kr och sedan endast behöver betala ut 50000kr till alla de som har accepterar eftersom ingen kommer att vinna något mera än 500kr.

• Tow2Mater
    0livias skrev 2015-05-15 18:38:20 följande:

Han påstår att jag varit med i en undersökning som gjorts på internet nångång mellan augusti - oktober 2014

VAD SKA MAN TRO???

Tja, var du med i en undersökning?
  • 0livias

Jag minns inte, kan ha hänt. Har nu ringt både till upplevelser.com och dom bekräftar att dom har ett samarbete med europaspelet samt paylevo som betalar ut pengarna och dom bekräftar också att dom samarbetar.

Ska ringa europaspelet i em och fråga mer om undersökningen jag var med i, se om det ringer nån klocka.

• Cal XVI Gustf
    0livias skrev 2015-05-15 18:38:20 följande:
    Igår ringde en kille mig, inte på dolt nummer men ett nummer jag inte kände igen. Trodde först det var en säljare men har suttit i hans situation själv så lätt han prata till punkt.

Han påstår att jag varit med i en undersökning som gjorts på internet nångång mellan augusti - oktober 2014 och att jag nu är en av 35000 utvalda (jo tjena) som är med i deras "stora final" där dessa utvalda personer får dela på 10 miljoner kronor. Det är som ett lotteri och alla som är med är garanterade vinst (minst 500 kr) För att få lotta ut pengar påstår han att det som är med måste (pga lagar) bidra med en insats.
    Översatt till svenska:

"Hej, jag är försäljare. Företaget jag jobbar på har köpt in lite adressuppgifter och telefonnummer som vi kom över billigt, kanske från ett annat företag som genomför undersökningar på nätet och som skrivit in i det finstilta att de säljer vidare folks personuppgifter.

Nu har vi gått igenom listan på personer och valt ut de vi tror skulle kunna tacka ja till att vara med i ett lotteri som vi anordnar. Vi ringer nu upp alla dem. Spel och dobbel är en ganska lukrativ bransch, i synnerhet lotterier där man vanligtvis har en mycket stor vinstmarginal. Dessvärre är det reglerat i Sverige och vi har inte något formellt tillstånd att bedriva lotteri men det är inget som kunden behöver veta, i alla fall inte just nu."
  • Matte95

Hej! Jag har blivit utsatt för samma sak, dock när jag ångrade mig hade ångerrätten redan gått ut. Men pga att de blivit polisanmälda och inte har någon tillåtelse att föra lotterier i sverige så ringde jag en 3:e gång och sa att jag inte tänker betala fakturan som de skickat (ca 500kr). Blev då bemött med hot om att de skulle skicka detta till kronofogden och detta skulle inte se bra ut för en ung 20 åring med ett register hos dom. Så ska nu gå till polisen för att reda ut det hela. 

Hoppas det löser sig för dig också!

• nanneN

Men snälla, första träffen på Google är en varning från Lotteriinspektionen, och du vill fortfarande tro att det är ett jättesnällt företag som bara älskar att dela ut pengar till alla?

Du, förresten, jag har några lotter du kan få köpa av mig.
    Kostar bara 1000:-, men du kan vinna en miljard, jag lovar! ;)

• Lynghagen

Dlm ringde mig precis. Gick inte på det men han insisterade o var allmänt dryg och nästan lite oförskämd när jag tackade nej.

• b3yron

Tjena, jag fick ett exakt likadant samtal igår och vart precis lika fundersam som du..jag vet att jag gjorde den där undersökningen för några månader sedan..jag ingick inget avtal utan sa att jag ville läsa på nätet först..som sagt hon kät väldigt trovärdig men vet ändå inte vad jag ska tro om detta

• Anonym (JJ)

Men självklart är detta en bluff! Snälla ni, ni måste lära er vara kritiska! Bara för att det ringer en människa som låter trevlig i telefon betyder det inte att den personen är ärlig. Hur tror du att en person som är oärlig skulle låta? Trevlig? Just det...

Ett företag med en så oseriös hemsida (stavfel etc.) är självklart inte ett legitimt företag. Dessutom finns det ju inga uppgifter om hur många som vinner och vilka vinstsummor det handlar om. Dessutom har det lagt ut en massa strunt som egentligen inte betyder nått på hemsidan, exempelvis:

"Vi på Europaspelet värnar om en bättre värld, därför har vi valt att lägga en stor del vinsterna så vinnaren själv får välja vart pengarna ska gå. Vårt enda krav är att förmånstagaren har ett 90-konto vilket innebär att minst 75 % av pengarna går till välgörande ändamål."

"En stor del av vinsterna"? Menar de företagets vinst, eller vinsterna som "deltagarna" ska få. Betyder det att man inte får några pengar utan att de istället ges till välgörenehet? Verkar ju höst märkligt.

Hela hemsidan är full med en massa floskler men väääldigt lite fakta om vad man egentligen betalar för.

Sammanfattningsvis! Håll er borta från allt som låter för bra för att vara sant!

Svar på tråden Europaspelet, bluff?