Europaspelet, bluff?
Igår ringde en kille mig, inte på dolt nummer men ett nummer jag inte kände igen. Trodde först det var en säljare men har suttit i hans situation själv så lätt han prata till punkt.
Han påstår att jag varit med i en undersökning som gjorts på internet nångång mellan augusti - oktober 2014 och att jag nu är en av 35000 utvalda (jo tjena) som är med i deras "stora final" där dessa utvalda personer får dela på 10 miljoner kronor. Det är som ett lotteri och alla som är med är garanterade vinst (minst 500 kr) För att få lotta ut pengar påstår han att det som är med måste (pga lagar) bidra med en insats. Man får därför välja mellan tre olika paket med lotter, olika antal i alla, den billigaste valde jag. Den kostar 500 kr x 3. Det pågår i tre månader så man betalar 500 per månad. Man får även ett presentkort på upplevelser.se värde 1900 kr.
Killen som ringer låter såklart väldigt pålitlig. Han säger att han fr.o.m nu är min hanterare och har jag några frågor kan jag ringa honom eller kundtjänst. Han säger och saker i stil med "det här är varför jag älskar mitt jobba för att jag får ringa och grattulera folk om såna här saker" och att en dam i tyskland senast vunnit 3.2 miljoner. Dom gör det här för att bli större i svergie och få PR och nöjd kunder.
Jag börjar såklart googla. Hittar inte jätte mycket om företaget. Dom har en hemsida (ganska outvecklad) men det står bl.a om "den stora finalen" Europaspelet.se. Hittar även en polisanmälan www.lotteriinspektionen.se/sv/Press/Nyheter/Europaspelet-polisanmalt/ där det iprincip står att dom inte har rätt tillstånd. När jag ringer tillbaka (idag) för att ändra det jag igår gick med på (har 14 dagars ångerrätt) så förklarar har i en lång utläggning och polisanmälan, att dom varit en internationellt företag och därför haft svårt med tillstånd med i sverige osv. Han blir dessutom helt chockad när jag säger att jag vill hoppa av, att jag är den första som gör det osv, så väljer att få fundera ett par dagar. Har fått vårt muntliga avtal som gjordes på telefon skickat till mig. Alla avgifter betalas via faktura. Antingen är dom hejare på att ljuga eller så stämmer detta????
Sen finns det vissa som skriver att dom bluffar och andra skriver att dom verkar vara ett ok och seriöst företag.
VAD SKA MAN TRO???