• 0livias

Europaspelet, bluff?

Igår ringde en kille mig, inte på dolt nummer men ett nummer jag inte kände igen. Trodde först det var en säljare men har suttit i hans situation själv så lätt han prata till punkt.

Han påstår att jag varit med i en undersökning som gjorts på internet nångång mellan augusti - oktober 2014 och att jag nu är en av 35000 utvalda (jo tjena) som är med i deras "stora final" där dessa utvalda personer får dela på 10 miljoner kronor. Det är som ett lotteri och alla som är med är garanterade vinst (minst 500 kr) För att få lotta ut pengar påstår han att det som är med måste (pga lagar) bidra med en insats. Man får därför välja mellan tre olika paket med lotter, olika antal i alla, den billigaste valde jag. Den kostar 500 kr x 3. Det pågår i tre månader så man betalar 500 per månad. Man får även ett presentkort på upplevelser.se värde 1900 kr.

Killen som ringer låter såklart väldigt pålitlig. Han säger att han fr.o.m nu är min hanterare och har jag några frågor kan jag ringa honom eller kundtjänst. Han säger och saker i stil med "det här är varför jag älskar mitt jobba för att jag får ringa och grattulera folk om såna här saker" och att en dam i tyskland senast vunnit 3.2 miljoner. Dom gör det här för att bli större i svergie och få PR och nöjd kunder.

Jag börjar såklart googla. Hittar inte jätte mycket om företaget. Dom har en hemsida (ganska outvecklad) men det står bl.a om "den stora finalen" Europaspelet.se. Hittar även en polisanmälan www.lotteriinspektionen.se/sv/Press/Nyheter/Europaspelet-polisanmalt/ där det iprincip står att dom inte har rätt tillstånd. När jag ringer tillbaka (idag) för att ändra det jag igår gick med på (har 14 dagars ångerrätt) så förklarar har i en lång utläggning och polisanmälan, att dom varit en internationellt företag och därför haft svårt med tillstånd med i  sverige osv. Han blir dessutom helt chockad när jag säger att jag vill hoppa av, att jag är den första som gör det osv, så väljer att få fundera ett par dagar. Har fått vårt muntliga avtal som gjordes på telefon skickat till mig. Alla avgifter betalas via faktura.  Antingen är dom hejare på att ljuga eller så stämmer detta????

Sen finns det vissa som skriver att dom bluffar och andra skriver att dom verkar vara ett ok och seriöst företag.

VAD SKA MAN TRO???

• Svar på tråden Europaspelet, bluff?
  • Camilla92

Hej dom ringde nyss mig och jag sa ja men något säger mig att det är fel. (jag kan också vara lite feg). :)

Jag har aldrig vunnit, därav misstankarna på hela grejen. Men som vissa säger är att dom som kommer till final jobbar för dom. Och det kan jag helt klart säga att jag inte gör men fick ändå denna chansen.

Min fråga är, tycker ni att jag ska ta den eller skippa den och varför liksom. :)

Tack på förhand!

• Aikido
    Camilla92 skrev 2015-07-02 13:10:37 följande:
    Hej dom ringde nyss mig och jag sa ja men något säger mig att det är fel. (jag kan också vara lite feg). :)
    Jag har aldrig vunnit, därav misstankarna på hela grejen. Men som vissa säger är att dom som kommer till final jobbar för dom. Och det kan jag helt klart säga att jag inte gör men fick ändå denna chansen.
    Min fråga är, tycker ni att jag ska ta den eller skippa den och varför liksom. :)
    Tack på förhand!
    Jag blir alltid förundrad över att det finns så korkade puckon som går på sådan skit men det är klart fanns inte sådana så hade lotterisvindlarna inte någon affärsidé (läs: upplägg för bedrägeri) värd namnet.
  • nattis93

Fick precis ett inkassokrav på en faktura som inte är betald från europaspel! jag har skriftligt på mail att min ångerrätt är utnyttjad typ dagen efter jag hade pratat med dom och att jag då kunde riva fakturan! hur sören gör man nu? jag har till den 7/7 på mig att betala till inkasso 777:- på grund av all dröjsmålsränta!!! ????

• lendis
    BARA BLUFF !!  Dom går inte att nå på något sätt ! BESTRID RÄKNING !
  • Anonym (ll)
    Bestrida och polisanmäla är det enda ! 
  • solofig51

Jag befinner mig i samma situation som dig. Jag har försökt att nå dem på mail ,men första försöket misslyckades helt, andra har jag inte fått svar på. Telefon har inte lyckats alls. Nu har jag fått en påminnelse eftersom jag inte betalt andra fakturan. Vad göra?

• LioN

Hej. 

Jag till hör några av dom idioter som gått på denna bluff, samma som dig så blev jag uppringd och lovad samma som du, bra du hoppade av... för det är en komplett bluff, det kommer inte något presentkort ifrån upplevelser, det du får är en kod till upplevelser.se som ger dig a 10 % rabatt på utvalda upplevelser, som tillsammans blir en summa på typ 2000 kr. Någon vinstgaranti har jag inte heller sett till, dom säger att det är helt utan bindningstid, men trots det har dom 3 månaders uppsägning.

• Tjalle

Har precis samma erfarenhet!
     De är skojare!
     Jag annullerade avtalet 2 timmar efter påringningen och bad dem bekräfta annulleringen. Uppenbarligen har de ingen som kan tala svenska eller är läskunniga. Igår damp det ner en faktura på 528 SEK som jag naturligtvis inte tänker betala! Är det någon som har luskat ut deras adress så kan vi gå dit i samlad tropp och "hälsa på". Det kan bli kul!
    Tjalle

• Bongoloid

Jag har inte fått några lottonummer och dum som jag är så har jag betalat de två senaste fakturorna men jag vägrar att betala den sista nu den här månaden.

Hur har det gått för er som har vägrat att betala fakturorna?

• Sardar

Tja ! Alla som har blivit lurad av europaspelet.com av Malte Nilsson ! Bestrid fakturan till deras mail och ring dem och säg att du tsm med Konsumentverketsrådgivning plus ljug och säg att du har en advokat som ska hjälpa dig med att få genom din polisanmälan och att om dem tarbort ditt namn så ska du säga upp ditt polisanmälan. Säg även att allt Malte Nilsson sagt har inte blivit gjort och säg det på ett sur och arg sätt fet funkade för mig dem tig bort på en gång :)

• Jonatan333

Tråkigt att höra Sardar, smart tips! Men om dom luras så lär dom inte använda sitt riktigt namn.

• theNightman76

Hej!

Jag var också nog dum att gå på att köpa lotter av europaspelet.
    Han som ringde upp mig presenterade sig som Robert Swanström
    och att jag var i final i den stora europa finalen där man hade stora 
    möjligheter att vinna och ma var garanterad vinst. Dessutom så sa han 
    att jag hade 1900 kr att använda på upplevelse.com. Det jag inte visste
    är att det ni skrev att det är bara 10 % rabatt man får så har dom blåst 
    en där också. Det jag gjorde var att jag kontaktade konsumentverket i 
    Uppsala som skickade ett mail till dom jag hade kommit överens om att
    betala 3 fakturor men sen så fick jag en fjärde faktura som jag har betalt plus
    en femte faktura som säger att jag inte har sakt upp mig i tid egentligen
    har man 3 månaders uppsägningstid påstod dom. Komsumentverket i Uppsala
    bad dom skicka ljudfilen dom hade gjort när dom gjorde sitt muntliga avtal så
    dom sa att något fel måste ha begåtts att jag inte skulle behöva betala för
    dom 2 senaste fakturorna dom ska betala tillbaka mig 520 kr för den senast fakturan har jag vägrat betala. När jag själv ringde till europaspelet och bad dom 
    ta bort mig att jag inte vela betal dom senast fakturorna så sa dom att jag fick lov
    att betala. Men nu har jag åtminstone sluppit betala den senast fakturan om ingen
    påminelse avgift kommer och får se om dom betalar tillbaka pengarna på den 4e 
    fakturan. Är det någon som vet om man kan kräva tillbaka pengarna på alla lotterna? Så upplevelse.com är också än bluff man har alltså inte 1900 kr att 
    utnyttja på upplevelse.com.

Ingemar/

• tvilling nr 1

Jag gick på det ,haft ångest i 2 månader,har nu betalat in den sista fakturan på 528 kr.hur kan en pensionär som jag vara så godtrogen,naiv,känner mig så idiotdum som gick i fällan,hon måste ha varit manipulativ,jag ångrade mig ,ringde upp fick aldrig svar ,skickade mail.inget svar

jag skäms verkligen och känner sån skuld över att hon lyckades lura mig.ett telefonsamtal kostade mig 1600 kr,kommer aldrig att berätta det sådan skam känner jag och.jag fick aldrig chansen att avsäga mig detta eftersom dom gjorde sig onåbara,vilket skapat ett sådant otroligt dåligt mående ,Vad ni än gör gå inte på det

• tvilling nr 1

Hur kan jag nå dom det tel.nr jag ringer svarar inte,känner panik min pension räcket inte till det här hjälp ,jag vet att jag var godtrogen dum allt det,men orkan Fan inte med det här

• Anonym (Tjockkäft)

Jag har nu varit med sen i typ maj, sa upp på samma dag som jag gick med, ingen vinst, men däremot fler fakturor än överenskommet, tillslut slutade faktiaktorna att komma ich jag fick ett månads mejl 2 okorber, med september mejlen, jävligt seriöst!? Jag kunde bara inte låta bli å fråga vart min garanti vinst fanns å 3 dagar senare fick jag ett mejl att den borde finnas på mitt spelkonto, jojjemen! 8 spänn satt där! Av 10 miljoner som låg i den så kallade potten! Jag kan säga att detta är jävligt skickliga lögnare å var de har fått tag på dessa lowlife säljare som ändå är så pass bra är för mig en gåta. Vad ni än gör! GÅ ALDRIG på vad de säger! Du kommer ibte att vinna, det är buffel å båg å det är fega kräk som sitter på nån strand nånstans. Nej hoppas fan de brinner upp! Nu idag blev jag dessutom uppringt av nåt annat exakt lila dans, men å vad hette det? Miljonvinsten? Nä jag minns ibte, oxå Stockholms nr och exakt samma upplägg, du har svarat på en enkät, nu är just DU utvald att vinna! Samma skit! Gå inte på det!!!!

• Gert Gustavsson

Europaspelet är ett bluff-företag, Låt bli att betala fakturor från dem och bestrid skulden om kronofogde blir inblandad!

Gert Gustavsson
    0763095030

• Carletto

Hej
    Europapelet (ES) vill endast ha in dina pengar och kundvård verkar främmande för dem. Deras agerande gör att men kan undra hur länge vill de egentligen ha sin kunder kvar. Är det överhuvud taget någon som vinner???

Du utlovades förmodligen en Värdecheck när du gick med på avtalet. Den har förmodligen inte levererats till dig ännu. I och med det så har inte ES fullgjort sin del av avtalet och du har rätt att säga upp avtalet omedelbart.

ES skrivel i sina villkor att om du är sen med betalning deltager du inte i nästa omgång och du skall informareras via mejl, något mejl sänder ES tyvärr inte.
    Deras villkor på hemsidan innehåller en del skrivfel, engelskan är ej korrekt.

Paylevo som skickar fakturor för ES skriver aat förseningsavgift kan utgå enligt avtal. Paylevo har inget avtal med dig och ES har inget skrivet om förseningsavgifter i sina villkor. Paylevos begäran on förseningsavgifter är därmed oskäliga och har inte stöd i lagen. 
    De sänder en icke betald faktura för inkasso baserat på sina felaktiga eller obefintliga villkor och vill skrämma dig. Bestrid ES agerende till dem i mejl och be dem att avsluta kontot omedelbart. Bestrid eventuellt inkassokrav omedelbart med hänvisning till att du sagt upp avtalet med ES
    Anmäl gärna tiil Konsumentverket hur ES beter sig. Man kan undra varför de redan har anmälan, tillfällighet?

Europaspelet
  • 58 år

Föll i fällan jag också. ...som ALDRIG någonsin nappar på något som detta! Tänkte att det skulle vara bra med detta presentkort på 1900...

Jo tjena.

Försökte gå ur nästan direkt jag gick med, vilket visade sig bli en svår och smärtsam förlossning. Till slut, efter jag sagt att det skulle polisanmälas och ett antal inkasso börjar trilla in, blev jag till slut fri. Kontaktade Upplevelser.com för att kunna boka något med min kod som jag fått, men naturligtvis fanns inte mitt kodnummer hos dem. De har brutit allt samarbete med Europaspelet då allt var bluff , lögn och båg. Och någon gåva på 1900 kan jag se mig i stjärnorna efter.

Dyra läropengar.

Svar på tråden Europaspelet, bluff?