• 0livias

Europaspelet, bluff?

Igår ringde en kille mig, inte på dolt nummer men ett nummer jag inte kände igen. Trodde först det var en säljare men har suttit i hans situation själv så lätt han prata till punkt.

Han påstår att jag varit med i en undersökning som gjorts på internet nångång mellan augusti - oktober 2014 och att jag nu är en av 35000 utvalda (jo tjena) som är med i deras "stora final" där dessa utvalda personer får dela på 10 miljoner kronor. Det är som ett lotteri och alla som är med är garanterade vinst (minst 500 kr) För att få lotta ut pengar påstår han att det som är med måste (pga lagar) bidra med en insats. Man får därför välja mellan tre olika paket med lotter, olika antal i alla, den billigaste valde jag. Den kostar 500 kr x 3. Det pågår i tre månader så man betalar 500 per månad. Man får även ett presentkort på upplevelser.se värde 1900 kr.

Killen som ringer låter såklart väldigt pålitlig. Han säger att han fr.o.m nu är min hanterare och har jag några frågor kan jag ringa honom eller kundtjänst. Han säger och saker i stil med "det här är varför jag älskar mitt jobba för att jag får ringa och grattulera folk om såna här saker" och att en dam i tyskland senast vunnit 3.2 miljoner. Dom gör det här för att bli större i svergie och få PR och nöjd kunder.

Jag börjar såklart googla. Hittar inte jätte mycket om företaget. Dom har en hemsida (ganska outvecklad) men det står bl.a om "den stora finalen" Europaspelet.se. Hittar även en polisanmälan www.lotteriinspektionen.se/sv/Press/Nyheter/Europaspelet-polisanmalt/ där det iprincip står att dom inte har rätt tillstånd. När jag ringer tillbaka (idag) för att ändra det jag igår gick med på (har 14 dagars ångerrätt) så förklarar har i en lång utläggning och polisanmälan, att dom varit en internationellt företag och därför haft svårt med tillstånd med i  sverige osv. Han blir dessutom helt chockad när jag säger att jag vill hoppa av, att jag är den första som gör det osv, så väljer att få fundera ett par dagar. Har fått vårt muntliga avtal som gjordes på telefon skickat till mig. Alla avgifter betalas via faktura.  Antingen är dom hejare på att ljuga eller så stämmer detta????

Sen finns det vissa som skriver att dom bluffar och andra skriver att dom verkar vara ett ok och seriöst företag.

VAD SKA MAN TRO???

• Svar på tråden Europaspelet, bluff?
  • Bongoloid

Jag kom fram till kundtjänst och då sa han att ångerrätten hade hade gått ut med en dag så jag sa upp prenumerationen. Han lät inte seriös och jag sa att jag ville ha en bekräftelse på uppsägningen och det fick jag men skrivet som ett vanligt mail som även var felstavat..

Är det någon annan som har blivit uppringt och glömt att säga upp avtalet efter att ångerrätten gått ut?

• Johanna52

Jag kan iallafall glatt meddela att jag gick med och vann 25.000:- på dragningen i maj! Så det är ingen bluff!

Mvh Johanna :)

• Anonym (Tjockkäft)

Så du Johanna jobbar inte på europaspelet.com alltså? Med största sannolikhet så känns det som att hon gör exakt det! Skrivit samma sak på fler sidor.

Jag sitter på några lotter, det har tagit minst 1 kanske 3 månader att få inloggningsuppgifterna, pch när man väl fått dessa så finns varken mina lotter eller vinstlistan där! Känns jävligt märkligt och olustigt detta! Jag skiter helt ärligt i de pengar jag lagt ut, men kommer ibte att betala en krona förens de visat tecken på att vara seriösa!

• Notetur Nomen
    Johanna52 skrev 2015-06-09 00:55:31 följande:

Jag kan iallafall glatt meddela att jag gick med och vann 25.000:- på dragningen i maj! Så det är ingen bluff!

Mvh Johanna :)

Hur kan du se dig själv i spegeln och sova om nätterna? Kräks
  • Fjessicale

Jag har idag blivit uppringd av dem. Och ja, jag gick på de! Men de kändes fel med en gång! Ska nu bestrida detta och anmäla dem med en gång. Ska göra allt rätt från första början och är beredd på att gå in med stora stridsyxan! Man vill ju dock inte hamna på kronofogden för detta liksom....

• kristan

Hej
    Jag har försökt nå dem på kundtjänst, men kommer bara i en telefonkö. Undra vad det kostar att stå i den ? Jag hade plats 3 i 40 min innan jag la på luren. Ringde 1 minut i tolv. Hur länge tog det för er att komma fram ?

• Magician

Jag gick med i Europa spelet i början på april. Jag betalade första fakturan i slutet på april men har nu 3-4 månader efter inte ens fått inloggningsuppgifter ... inga lotter ingenting förutom en faktura till i maj + påminnelse. Jag har ringt dom 4 ggr och blivit lovad inloggning dan eller dagarna efter men inget händer. Får jag mina lotter innan juni är slut återkommer jag och skriver det och får jag det inte blir det polisanmälan *suck*

• Aikido
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-19 13:41:02 följande:
    Översatt till svenska:

"Hej, jag är försäljare. Företaget jag jobbar på har köpt in lite adressuppgifter och telefonnummer som vi kom över billigt, kanske från ett annat företag som genomför undersökningar på nätet och som skrivit in i det finstilta att de säljer vidare folks personuppgifter.

Nu har vi gått igenom listan på personer och valt ut de vi tror skulle kunna tacka ja till att vara med i ett lotteri som vi anordnar. Vi ringer nu upp alla dem. Spel och dobbel är en ganska lukrativ bransch, i synnerhet lotterier där man vanligtvis har en mycket stor vinstmarginal. Dessvärre är det reglerat i Sverige och vi har inte något formellt tillstånd att bedriva lotteri men det är inget som kunden behöver veta, i alla fall inte just nu."
    En mycket god tolkning.
  • puss

Ni som säger att det är en bluff, ni är bara avundsjuka på folk som har tur, som tex när jag fick erbjudande om att köpa diamanter (ska komma med posten) för att skydda nåns förmögenhet i Afrika.

• Aikido
    puss skrev 2015-06-24 11:02:40 följande:
    Ni som säger att det är en bluff, ni är bara avundsjuka på folk som har tur, som tex när jag fick erbjudande om att köpa diamanter (ska komma med posten) för att skydda nåns förmögenhet i Afrika.
    Skrattande
Svar på tråden Europaspelet, bluff?