Anonym (TS) skrev 2015-05-16 12:11:21 följande:
Varför inte acceptera folks olikheter? Tre på mitt jobb, alla homosexuella, de kommer från småbygder i landet. De fick fly för att deras olikheter inte accepterades "på landet" där alla annars var så glada och alltid hälsade på varandra. Eller hur var det nu? Jag bor gärna i en stad för att lära mina barn att se att alla inte har det så gott ställt. Tiggare, knarkare, invandrare, homosexuella, punkare... Alla sticker de ut på ett sätt som inte skulle accepteras i en by.
Fördomar ? Min syster har en väldig annorlunda klädstil och när hon bodde i byn så fick hon bara positiva kommentarer och alla tyckte hon var så häftig för att hon inte klädde sig som medel Svensson. När hon flyttade till stan så får hon genast kommentarer som "de där hör inte till *den speciella stilen* de kan du ju inte ha" eller "varför klär du dig inte i *någon annan stil* det skulle passa dig bättre " hon har till och med blivit tillfrågad i stan om hon verkligen ska köpa en viss grej som tillhör hennes stil för att hon råkade hitta den på barnavdelningen och det var ju för barn.... även blivit kallad diverse saker på gatan av helt främmande människor.
Jag har vänner som är homosexuella, starkt troende, invandrare och utvecklings störda och alla är i mina ögon lika bra vänner som alla de andra som är "normala" Enl. Normen. Accepterar jag inye andras olikheter? Pytt.
Konstigt nog dom som du säger "flyr " landsbygden har något begär av att snacka skit om just landsbygden... varför? De flesta som jag vet har flyttat har flyttat för att dom inte tycker om att bo på landet.. dvs när dom väl fflyttat vill dom inte något behov av att prata bra saker om där dom tidigare bodde.. för att dom inte trivdes. Det är ju ett ämne som är gemensamt för er, nu trivs inte på landet o därför snackar man inte bara rosor om det. på landsbygden blir det myckrt mer påtagligt om någon inte gillar dig eftersom du kanske träffar dom varje dag på ica och får en sorts relation till dom oavsett om du vill eller inte. Och oavsett vart du bor så kommer de alltid finnas någon som inte gillar dig och ditt sätt att vara. Ungefär som du som stör dig på mig just nu antar jag :) Som jag sa tidigare huvudsaken är väl att alla får bo där man trivs.
Vi är alla olika och trivs man i anonymiteten som blir när man bor i en stad och bara kanske känner sina vänner, arbetskompis och närmast granne så är de väl helt upp till var och en.
Och om dt nu är nyheter för dig så har dom som bor på landsbygden de också dåligt ställt ibland. Här syns kanske olikheterna desto tydligare. Vi har knarkare, tiggare, stenrika, fattiga, bönder, invandrare, punkare, transor (blev dock en snackis typ en vecka sen får han gå med sina peruker och klänningar och alla behandlar honom som vem som helst), Stockholmare m.m
Jag är int fördomsfull men känslan jag får av att vara i staden gör mig obekväm. Känns som att gå på nattklubb iförd nattlinne. Vilket inte är så bekväm känsla. MEN de är bara min upplevelse av att vara i stan.. men ja är nog en riktigt bonnig brud i mångas ögon. Å min åsikt är ju bara en av alla ;)
Nu ska ja ut å hämta älgfärs (som jag skjutit) i frysen i ladugård för å laga mat åt min hungriga sambo som kommer sen. Och till kbullarna blir det potatis från vårt eget land, serverat med lingonsylt plockad och kokad av mig själv. Vi ska sitta ute å kika över ängen ned mot viken nedanför huset där våra hästar står och tuggar höbal. Det är så tyst rubt om en så man hör fåglarna och hästarna som tuggar. Hafe det varit helg hade vi ridit ut i skogen till nån tjänn å gjort upp eld å stekt mat på murrikahälln å myst av tystanden. DET älskar jag med att bo på landet :) byter aldrig ut mot en stad. Men de är som sagt bara jag. ;)