• Anonym (Ts)

Han lämnar mig om jag gör abort

Förra veckan på tisdag fick jag reda på att jag är gravid. Jag har p-stav, så det kom som en rejäl chock - var egentligen hos läkaren för andra bekymmer när hon testade mig för annat och såg att jag är gravid.

Enligt vul är jag gravid i åttonde veckan. Jag satte in p-staven i november förra året efter en abort. Min sambo ville främst ha aborten, och jag var heller inte redo, men har mått fruktansvärt efteråt. Jag sa då att om jag någonsin blir gravid igen kommer jag aldrig göra en abort.

När jag kom hem och berättade om aborten för sambon så sa han att abort är det enda alternativet för honom är abort. Att allt annat bara är korkat. Så jag måste göra valet...

Vi undvek ämnet ända fram tills igår kväll då helvetet bröt ut. Jag ville prata. Jag ville att vi skulle fatta ett beslut.

Det vi kom fram till är två alternativ:

1. Göra abort och jag kommer vara ett vrak. Igen. Han vet inte om han kommer klara av att vara stark för oss båda igen när jag får mina panikattacker, mardrömmar osv.

2. Behålla barnet - och han lämnar mig och åker till sitt hemland. Han sa att jag förstör hans liv om jag behåller, och att han helt ärligt kommer börja hata mig.

Jag har panik. Vad ska jag göra?

Vi är 21 respektive 22 år. Han arbetar heltid på ett jobb han hatar, o jag är student.

• Svar på tråden Han lämnar mig om jag gör abort
  • fjanten

Rubriken ska givetvis vara att han lämnar mig om jag INTE gör abort...

• Anonym (Ts)
    fjanten skrev 2015-05-20 11:06:00 följande:

Rubriken ska givetvis vara att han lämnar mig om jag INTE gör abort...

Oj... Hur ändrar man rubriken?
  • fjanten
    Anonym (Ts) skrev 2015-05-20 11:08:32 följande:

Går inte, men det är nog ingen fara. Folk förstår nog iaf :)
  • Fru Anna

Jag skulle misstänka att oavsett om ni väljer alternativ 1 eller 2 så är ert förhållande över.
    Så frågan är vill du har barnet (och vara ensamstående med en pappa i ett annat land) eller vill du inte ha barnet och leva själv?

Det är en grymt svår fråga. Hitta folk att prata med, att fundera på alternativen med, att bolla framtidsscenarion med. Välj sedan det som känns bäst i magen.

• Anonym (Ts)
    Fru Anna skrev 2015-05-20 11:13:30 följande:

Jag skulle misstänka att oavsett om ni väljer alternativ 1 eller 2 så är ert förhållande över.

Så frågan är vill du har barnet (och vara ensamstående med en pappa i ett annat land) eller vill du inte ha barnet och leva själv?

Det är en grymt svår fråga. Hitta folk att prata med, att fundera på alternativen med, att bolla framtidsscenarion med. Välj sedan det som känns bäst i magen.

Anledningen att jag ens överväger abort är just för att jag inte vill förlora honom
  • Fru Anna
    Anonym (Ts) skrev 2015-05-20 11:16:05 följande:
    Anledningen att jag ens överväger abort är just för att jag inte vill förlora honom
    Jag tror att du kommer att ha svårt för att leva med en person som har tvingat dig att göra våld på dig själv.
  • Anonym (Ts)
    Fru Anna skrev 2015-05-20 11:17:41 följande:

Jag tror att du kommer att ha svårt för att leva med en person som har tvingat dig att göra våld på dig själv.

Han säger att han har dåligt samvete för det, att jag kommer beskylla honom och med all rätt.

Jag är så kluven och mår så dåligt just nu
  • Nenne666
    Anonym (Ts) skrev 2015-05-20 11:08:32 följande:
    Skriv en tilläggskommentar i ts. Annars kommer språkpoliserna gå in och rätta dig till döddagar
  • Anonym (Annelie)

Om jag hade varit som du hade jag behållit barnet och lämnat killen. Det finns förstås en risk att han längre fram gör anspråk på barnet...

• Anonym (...)

Väljer att vara anonym då jag troligtvis kommer bli halshuggen...

Ljug! Säg att du har gjort aborten och gör slut. För som någon redan har skrivit, ert förhållande kommer med största sannorlikhet vara över oavsett hur du väljer.

Det var min spontana tanke i alla fall...

Svar på tråden Han lämnar mig om jag gör abort