• Anonym (Ts)

Han lämnar mig om jag gör abort

Förra veckan på tisdag fick jag reda på att jag är gravid. Jag har p-stav, så det kom som en rejäl chock - var egentligen hos läkaren för andra bekymmer när hon testade mig för annat och såg att jag är gravid.

Enligt vul är jag gravid i åttonde veckan. Jag satte in p-staven i november förra året efter en abort. Min sambo ville främst ha aborten, och jag var heller inte redo, men har mått fruktansvärt efteråt. Jag sa då att om jag någonsin blir gravid igen kommer jag aldrig göra en abort.

När jag kom hem och berättade om aborten för sambon så sa han att abort är det enda alternativet för honom är abort. Att allt annat bara är korkat. Så jag måste göra valet...

Vi undvek ämnet ända fram tills igår kväll då helvetet bröt ut. Jag ville prata. Jag ville att vi skulle fatta ett beslut.

Det vi kom fram till är två alternativ:

1. Göra abort och jag kommer vara ett vrak. Igen. Han vet inte om han kommer klara av att vara stark för oss båda igen när jag får mina panikattacker, mardrömmar osv.

2. Behålla barnet - och han lämnar mig och åker till sitt hemland. Han sa att jag förstör hans liv om jag behåller, och att han helt ärligt kommer börja hata mig.

Jag har panik. Vad ska jag göra?

Vi är 21 respektive 22 år. Han arbetar heltid på ett jobb han hatar, o jag är student.

• Svar på tråden Han lämnar mig om jag gör abort
  • Anonym (hmpf!)

Jag hade gjort abort och lämnat killen! Så slipper du ha någon kontakt med honom.

• jobbigt läge för dig

Vilken hemsk situation. Kan inte ens föreställa mig... Hur länge har ni varit tillsammans?

Jag vet inte riktigt vad jag hade gjort. Jag förstår hur svårt det måste kännas att måsta leva utan den man älskar för dig alltså. Sen förstår jag inte hur man kan ställa ett sånt ultimatum till någon man älskar. Han var precis lika delaktig i att barnet blev till, och han vet sedan förra gången att abort inte skulle fungera för dig - om inte annat så borde det ju inte komma som en överraskning. Så hur kan han säga att han ska överge dig, barnet och lämna landet? Fruktansvärt...

• En PantherTant

Ju förr du slipper din pojkvän desto bättre! Han är inget att satsa på! Lämna honom oberoende på vilket alternativ du väljer!

Abort eller inte.. Det måste du själv avgöra. Har du ens kraft och ekonomi att vara ensamstående mamma? Jag skulle faktiskt rekommendera abort. Tror inte du för tillfället är psykisk tillräckligt stark för att klara vara gravid samtidigt som du är nybliven singel.

• Anonym (-R-)

Som någon skrev tidigare så låter det ju som att det är stor risk att förhållande tar slut oavsett vad du väljer.
    Så dom två troligaste alternativen är:
    1. Göra abort och bli singel
    2. Behålla barnet och bli ensamstående.

Vill du vara med någon som påstår att han skulle börja hata dig för en sådan sak? Vad händer i framtiden om ni blir osams? Det låter ostabilt, otryggt och destruktivt i längden.

Om du behåller så är risken stor att han vill vara delaktig i efterhand. Och det har han rätt till. Tycker ni lika om uppfostran eller skulle det bli ett problem? Dom kommer vilja veta vem pappan är och eftersom du haft en relation med honom så kommer han testas om du påstår att du inte vet, så att dölja honom som pappa kan du sannolikt inte göra.

Har du familj eller vänner kring dig som kan stötta och hjälpa dig om det blir tufft?
    Du är fortfarande ung så jag tycker inte du ska stressa in i något som inte känns helt bra. Fundera över hur du vill leva, vilken typ av familj du vill ha.

• Anonym (Been there...)
    Anonym (Ts) skrev 2015-05-20 11:16:05 följande:
    Anledningen att jag ens överväger abort är just för att jag inte vill förlora honom
    Du ska inte göra abort för hans skull, utan för din egen om du beslutar dig för det!  

Ta kontakt med vårdcentralen och be att få prata med en kurator, det kan vara bra att prata med någon som är neutral. 
  • Anonym (Ts)

Finns det någon som kan begrip hur han kan påstå att han älskar mig, men sedan säga att han kommer hata och lämna mig OCH barnet, om jag inte gör som han vill?

• Anonym (-R-)
    Anonym (Ts) skrev 2015-05-20 13:39:29 följande:

Finns det någon som kan begrip hur han kan påstå att han älskar mig, men sedan säga att han kommer hata och lämna mig OCH barnet, om jag inte gör som han vill?

1. Han älskar dig inte
    2. Han har otroligt fasta principer/religiösa övertgelser
    3. Han är dramatisk
    4. Han är van att få som han vill och blir desperat när han märker att han inte kan styra dig fullt ut.

osv..

Men allvarligt,är det ett sådant liv du vill leva? Med hot varje gång han inte får som han vill? Han kommer troligtvis trycka ner dig, få dig att tvivla på hans känslor, göra dig osäker, få dig att alltid vara på din vakt för att inte "utlösa" något. Sådant kommer drabba barnet. Nu är det svårt att få en hel bild här,men det där är en stor varningssignal. Nu vet jag inte hur länge ni varit tillsammans.. ni är unga och det är inte din sista chans att bilda familj. Du borde verkligen prata med någon utomstående och ta en riktig funderare över vad som är bäst för dig i längden. Fundera över hur du vill att ditt liv ska se ut.
  • Gena

Jag tycker du ska prata med en kurator. Ring så fort du bara kan, antingen via vårdcentralen eller kvinnohälsan på något sjukhus. De sjukhus där man kan genomföra abort har kuratorer kopplade till sin verksamhet, kanske går det snabbare den vägen än genom vårdcentralen.

• Anonym (anonym)

Vadå förstör hans liv? Han förstör ju DIG! Om han inte kan hålla sin jävla kuk i styr så får han skylla sig själv. Snälla säg det till honom!!!!Och sen lämnar DU honom okej? Lämna honom med dom orden. För det här är inte kärlek. Sen om du bestämmer dig för att behålla eller inte så är det ditt val. Men hade jag varit du skulle jag inte skaffat unge med den där människan. Något säger mig att han kommer lämna dig oavsett. För han "orkar ju inte med dig". Fundera noga med vad du vill. Visst det är inte lätt med abort, men tänk på barnet, hur den kommer må sen osv. Önskar dig all lycka! Puss

• Gena

Kolla även med studenhälsan om de har någon kurator eller samtalskontakt där.

Svar på tråden Han lämnar mig om jag gör abort