• Anonym (Ts)

Han lämnar mig om jag gör abort

Förra veckan på tisdag fick jag reda på att jag är gravid. Jag har p-stav, så det kom som en rejäl chock - var egentligen hos läkaren för andra bekymmer när hon testade mig för annat och såg att jag är gravid.

Enligt vul är jag gravid i åttonde veckan. Jag satte in p-staven i november förra året efter en abort. Min sambo ville främst ha aborten, och jag var heller inte redo, men har mått fruktansvärt efteråt. Jag sa då att om jag någonsin blir gravid igen kommer jag aldrig göra en abort.

När jag kom hem och berättade om aborten för sambon så sa han att abort är det enda alternativet för honom är abort. Att allt annat bara är korkat. Så jag måste göra valet...

Vi undvek ämnet ända fram tills igår kväll då helvetet bröt ut. Jag ville prata. Jag ville att vi skulle fatta ett beslut.

Det vi kom fram till är två alternativ:

1. Göra abort och jag kommer vara ett vrak. Igen. Han vet inte om han kommer klara av att vara stark för oss båda igen när jag får mina panikattacker, mardrömmar osv.

2. Behålla barnet - och han lämnar mig och åker till sitt hemland. Han sa att jag förstör hans liv om jag behåller, och att han helt ärligt kommer börja hata mig.

Jag har panik. Vad ska jag göra?

Vi är 21 respektive 22 år. Han arbetar heltid på ett jobb han hatar, o jag är student.

• Svar på tråden Han lämnar mig om jag gör abort
  • Anonym (mja)
    Anonym (Förståeligt) skrev 2015-05-22 09:30:40 följande:

Varför tycker så många att hon ska lämna honom för att han inte vill bli påtvingad ett ansvar och en total livsförändring?

Själv hade jag nog snarare lämnat tjejen för att hon skaffade barnet mot min vilja då jag skulle ha svårt att leva med någon som kört över mig så totalt, men sedan skulle jag troligen också tagit ansvaret för barnet och försökt få delad vårdnad, växelvis boende och ställt upp för barnet så gott det gick även att jag verkligen skulle känna att tjejen förstört en stor del av mitt liv.

Jaaa varför? Möjligen därför att han har varit delaktig o med på det hela, när TS tydligt sagt till honom att hon aldrig kan göra abort igen. Detta visste han o gick in i med öppna ögon o nu vill han inte ta konsekvenserna, utan propsar ändå på abort. Plus hotar lämna henne o lämna landet.

Den som ger sig in i leken får leken tåla, gäller även för TS snubbe.
  • Miss P

Förlåt för att jag skriver detta TS... Men varför är ni tillsammans??? För om du behåller barnet så åker han hem till sitt hemland och kommer att hata dig för alltid... Han kan ju verkligen inte älska dig... Förlåt!!! Är han tillsammans med dig tills han hittar någon som kommer från hans hemland??? Och då kan han tänka sig att skaffa barn?? Jag tycker det är synd om dig TS som är tillsammans med en sådan kille. Kramar omHjärta

• Anonym (Förståeligt)
    Miss P skrev 2015-05-22 10:30:45 följande:
    Förlåt för att jag skriver detta TS... Men varför är ni tillsammans??? För om du behåller barnet så åker han hem till sitt hemland och kommer att hata dig för alltid... Han kan ju verkligen inte älska dig... Förlåt!!! Är han tillsammans med dig tills han hittar någon som kommer från hans hemland??? Och då kan han tänka sig att skaffa barn?? Jag tycker det är synd om dig TS som är tillsammans med en sådan kille. Kramar omHjärta
    Är väl viss skillnad på att älska någon och att vara beredd att förändra stora delar av sitt liv på ett sätt man verkligen inte vill?

Eller måste man vara beredd att leva ett liv man vantrivs med bara för att man älskar sin partner?
  • fjanten
    Anonym (Förståeligt) skrev 2015-05-22 10:41:59 följande:

Är väl viss skillnad på att älska någon och att vara beredd att förändra stora delar av sitt liv på ett sätt man verkligen inte vill?

Eller måste man vara beredd att leva ett liv man vantrivs med bara för att man älskar sin partner?

Men mannen var ju fullt medveten om att TS inte skulle kunna göra en abort OM hon skulle bli gravid igen. Ja, p-staven satt i armen, men det är fortfarande inte 100% säkert, mannen hade kunnat använda kondom. Har man någon sorts biologi-kunskap så vet man att sex kan leda till barn.

Varför ska TS igen behöva göra en abort för hans skull? Hon har redan varit tvungen att genomgå det en gång. Och nej, om man verkligen älskar någon så ställer man upp, man fegar inte ur och lämnar landet.
  • Anonym (Förståeligt)
    fjanten skrev 2015-05-22 10:46:19 följande:
    Men mannen var ju fullt medveten om att TS inte skulle kunna göra en abort OM hon skulle bli gravid igen. Ja, p-staven satt i armen, men det är fortfarande inte 100% säkert, mannen hade kunnat använda kondom. Har man någon sorts biologi-kunskap så vet man att sex kan leda till barn.

Varför ska TS igen behöva göra en abort för hans skull? Hon har redan varit tvungen att genomgå det en gång. Och nej, om man verkligen älskar någon så ställer man upp, man fegar inte ur och lämnar landet.
    Som om jag hellre skulle lämna min partner än att göra en enorm förändring till det sämre i mitt liv så älskar jag inte min partner?

Alltså skulle jag i princip behöva känna att jag hellre skulle leva ett liv utan armar eller ben än att lämna min partner? Så strakt skulle jag nog inte kunna känna för någon person vilket troligen innebär att jag inte kan älska någon överhuvudtaget utifrån det resonemanget.
  • fjanten
    Anonym (Förståeligt) skrev 2015-05-22 10:54:36 följande:

Som om jag hellre skulle lämna min partner än att göra en enorm förändring till det sämre i mitt liv så älskar jag inte min partner?

Alltså skulle jag i princip behöva känna att jag hellre skulle leva ett liv utan armar eller ben än att lämna min partner? Så strakt skulle jag nog inte kunna känna för någon person vilket troligen innebär att jag inte kan älska någon överhuvudtaget utifrån det resonemanget.

Fast nu är du väldigt orättvis. Ts har inte någonstans sagt att detta var hennes högsta önskan heller precis, men för många kvinnor är abort en omöjlighet, och att bli mamma otänkbart, så det är ett överjävligt val. Att mannen dessutom förvärrar med hot tyder ju på att han saknar empati och helt klart inte älskar henne som han påstår. Det är inte bara hans liv som förändras, hennes förändras lika mycket, men som sagt är en abort inte en utväg för alla. Mannen visste att ts inte skulle kunna göra en abort, men använde inte själv kondom utan lämnade hela ansvaret på henne FAST han vet att hon skulle kunna bli gravid. Sedan när det är ett faktum säger han att han kommer sticka, det är inte kärlek. Han visste vad som kunde hända.
  • Anonym (Förståeligt)
    fjanten skrev 2015-05-22 11:00:37 följande:
    Fast nu är du väldigt orättvis. Ts har inte någonstans sagt att detta var hennes högsta önskan heller precis, men för många kvinnor är abort en omöjlighet, och att bli mamma otänkbart, så det är ett överjävligt val. Att mannen dessutom förvärrar med hot tyder ju på att han saknar empati och helt klart inte älskar henne som han påstår. Det är inte bara hans liv som förändras, hennes förändras lika mycket, men som sagt är en abort inte en utväg för alla. Mannen visste att ts inte skulle kunna göra en abort, men använde inte själv kondom utan lämnade hela ansvaret på henne FAST han vet att hon skulle kunna bli gravid. Sedan när det är ett faktum säger han att han kommer sticka, det är inte kärlek. Han visste vad som kunde hända.
    Fast risken hade ju existerat även om han hade haft kondom också trots att den hade varit mindre. Så alltså skulle samma situation funnits även då.

Tycker inte att man ska vara beredd att behöva få ett mycket sämre sexliv (vilket sex med kondom innebär för en hel del inklusive mig) bara för att minska risken att tjejen blir gravid från extremt liten till något mindre extremt liten. Eller ska man kanske vara beredd att liva ett liv helt utan sex om man inte är beredd att ge upp sina drömmar och livsmål?

Fast i och för sig tycker jag att han borde varit tydligare med hur han skulle ställa sig vid en ny graviditet redan när hon sa att hon inte skulle göra en abort om hon blev gravid igen.
  • fjanten
    Anonym (Förståeligt) skrev 2015-05-22 11:09:28 följande:

Fast risken hade ju existerat även om han hade haft kondom också trots att den hade varit mindre. Så alltså skulle samma situation funnits även då.

Tycker inte att man ska vara beredd att behöva få ett mycket sämre sexliv (vilket sex med kondom innebär för en hel del inklusive mig) bara för att minska risken att tjejen blir gravid från extremt liten till något mindre extremt liten. Eller ska man kanske vara beredd att liva ett liv helt utan sex om man inte är beredd att ge upp sina drömmar och livsmål?

Fast i och för sig tycker jag att han borde varit tydligare med hur han skulle ställa sig vid en ny graviditet redan när hon sa att hon inte skulle göra en abort om hon blev gravid igen.

Om man anser att det är värre att ha sex med kondom än att få barn så har man gjort ett val. Och sex med p-stav + kondom innebär att både mannen och kvinnan aktivt deltagit till att INTE skapa ett barn, inte bara kvinnan, och vid en sådan situation skulle jag kunna ha en aningen större förståelse för mannen.
  • Anonym (Förståeligt)
    fjanten skrev 2015-05-22 11:35:13 följande:
    Om man anser att det är värre att ha sex med kondom än att få barn så har man gjort ett val. Och sex med p-stav + kondom innebär att både mannen och kvinnan aktivt deltagit till att INTE skapa ett barn, inte bara kvinnan, och vid en sådan situation skulle jag kunna ha en aningen större förståelse för mannen.
    Ok, då får jag nog välja att inte ha penetrationssex med min eventuella partner mer än för att möjligen ställa upp för hennes skull någon gång ibland då sex med kondom i princip lika gärna kan kvitta för mig.

Synd att jag inte ska kunna få utöva min favoritaktivitet med någon jag älskar bara för att ett barn i nuläget skulle rasera i princip alla mina framtidsplaner.
  • Drottningen70

Vad bra. Då blir du av med två problem samtidigt.

Svar på tråden Han lämnar mig om jag gör abort