• Anonym (sss)

    Hur mycket kan soc hjälpa till?

    Hej

    jag är 21, med en son på drygt 2 månader och bor inneboende.

    Jag bor inneboende och mitt avtal går Slut 31.5 och undrar hur mycket kan soc egentligen hjälpa till?

    sonens pappa sitter i fängelse och jag har en hotbild mot mig, men de säger att jag måste hitta bostad själv. jag har haft kontakt med dem sen december men vi är fortfarande på samma plats..

    vad har jag för rättigheter och vad för hjälp kan de ge mig ?

  • Svar på tråden Hur mycket kan soc hjälpa till?
  • Anonym (sss)
    Elsanna skrev 2015-05-20 11:57:21 följande:

    Munkedal har lediga lägenheter ligger i bohuslän


    Tack !
    Anonym (Hoppas) skrev 2015-05-20 12:07:27 följande:

    Får man lägenhet utan inkomst? Föräldrabidrag är ju inte stadig inkomst.

    Har du nåt fast jobb? Annars får man nog inget kontrakt.


    Jag har för mig att föräldrarpenning räknas som fast inkomst. . Nej har inget fast jobb..
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (sss) skrev 2015-05-20 12:16:26 följande:
    Tack !
    Anonym (Hoppas) skrev 2015-05-20 12:07:27 följande:

    Får man lägenhet utan inkomst? Föräldrabidrag är ju inte stadig inkomst.

    Har du nåt fast jobb? Annars får man nog inget kontrakt.


    Jag har för mig att föräldrarpenning räknas som fast inkomst. . Nej har inget fast jobb..
    Bra jobbat!!
  • Anonym (sss)
    Anonym (Pinsam) skrev 2015-05-20 16:29:17 följande:

    Hoppas det löser sig för dig och Kevin!


    Vem är Kevin haha
  • Anonym (J)

    Soc har inga lägenheter att dela ut. De kommuner där soc har några få lägenheter så är de till för andra.

    Du måste aktivt leta lägenhet själv. Har du inget fast arbete å kan du ju flytta vart som helst i landet?

    Ingen har en skyldighet att ge dig en lägenhet. Ditt barn har rätt till tak över huvudet och mat, kan du inte ge barnet det så kan du får stöd. Det kan tex vara en plats på ett vandrarhem.

    Du har valt att får ett barn med en icke närvarande person, en person som är dålig för ett barn, utan inkomst o fast bostad - och nu tycker du att andra ska fixa detta åt dig?

  • Anonym (WT)
    Anonym (Pinsam) skrev 2015-05-20 16:29:17 följande:

    Hoppas det löser sig för dig och Kevin!


    Haha, skulle just skriva nåt liknande... Kan visserligen lika gärna röra sig om en Nicole eller motsvarande.

    Finns TS föräldrar/släkt med i bilden eller är det totalt dysfunktionellt allting?
  • Dr Mupp

    Soc har ett ansvar över din son. Han får inte hamna på gatan. Skulle du stå helt utan nånstans att ta vägen så är soc tvugna att gå in med stöd vilket oftast innebär plats på vandrarhem eller att barnet omhändertas tills du fixat din boendesituation.

    Så lyft telefonen och rings släkten. Nån kan säkert ha er sovandes hos sig några dagar.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Indigo

    I min stad räknas föräldrapenning (även a-kassa och soc-bidrag, tror jag) som fast inkomst hos den kommunala bostadsbolaget och det är inte helt omöjligt att få en lägenhet ganska snabbt här.

    Jag bor i en småstad (eller mellanstor, kanske den är) i södra Sverige och det måste vara likadant på andra liknande orter, så vill du flytta kommer det säkert att ordna sig.

    Kolla de kommunala bostadsbolagen i mindre städer och börja med att ställa dig i kö i några olika. Kolla om de har BoDirekt-system, alltså vissa lägenheter som hyrs ut vid sidan av den vanliga kön. Då har du lika stor chans att få en sådan som vem som helst.

    Lycka till! :)


    Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • Anonym (s)
    Dr Mupp skrev 2015-05-22 03:37:07 följande:

    Soc har ett ansvar över din son. Han får inte hamna på gatan. Skulle du stå helt utan nånstans att ta vägen så är soc tvugna att gå in med stöd vilket oftast innebär plats på vandrarhem eller att barnet omhändertas tills du fixat din boendesituation.

    Så lyft telefonen och rings släkten. Nån kan säkert ha er sovandes hos sig några dagar.


    Skräms inte.
    Barnet kommer inte omhändertas om inte ts missbrukar eller misshandlar barnet.

    Det kommer antagligen att bli vandrarhem.

    Men dessa vandrarhem är ofta inte så bra, i vissa städer blandas barnfamiljer med mindre passande individer.

    Eftersom ditt barn är litet tycker jag du ska byta stad. 
  • Boll86

    Alltså den typen av människoförakt som lyser igenom i den här tråden är ju bara osmakligt. Uppenbarligen har TS inte den typen av skyddsnät som vissa av er andra verkar ta för givet, och bostadssituationen är skrämmande på många ställen i landet (framför allt i storstäderna). Nu har hon ändå sagt att hon är beredd att flytta på sig, så era sarkastiska kommentarer är bara empatilösa och tillför ingenting konstruktivt.

  • Anonym (TatagiDittliv)

    Kanske läge att ta ansvar för din situation och se till att din son får tak över huvudet? Varför väntar du dej att andra ska ordna ett boende åt dej? Du har själv satt dej i situationen och skaffat barn med en man som nu sitter inne. Bra val. Tycker inte synd om sådana som dej faktiskt men om barnen.

  • Anonym (Åh!)
    Boll86 skrev 2015-05-22 09:43:56 följande:

    Alltså den typen av människoförakt som lyser igenom i den här tråden är ju bara osmakligt. Uppenbarligen har TS inte den typen av skyddsnät som vissa av er andra verkar ta för givet, och bostadssituationen är skrämmande på många ställen i landet (framför allt i storstäderna). Nu har hon ändå sagt att hon är beredd att flytta på sig, så era sarkastiska kommentarer är bara empatilösa och tillför ingenting konstruktivt.


    Jag håller verkligen med om detta! Är ni lika oempatiska mot tiggare och flyktingar också eller spelar ni änglar då? Blir så less på dessa kommentarer mot en ung tjej som kanske inte gjort de bästa valen i livet. Är ni perfekta hela bunten? Dessutom öppna ögonen, det råder stor bostadsbrist och arbeten för ungdomar växer inte på träd! Hamna snett i livet kan man även göra som vuxen. Det finns aldrig några garantier. Suck!
  • trololol
    Anonym (Ansvar) skrev 2015-05-20 11:29:45 följande:
    Kolla Norrland och Värmland. Där kan du jobba som vårdbiträde. Eller vill du ha gratis lägenhet i Vasastan? Soc betalar? Och slippa jobba?
    Lugna ner dig, bara för att man försöker be om hjälp betyder det inte att man vill leva lyxliv på skattepengar.
  • Dr Mupp
    Anonym (s) skrev 2015-05-22 08:54:11 följande:
    Skräms inte.
    Barnet kommer inte omhändertas om inte ts missbrukar eller misshandlar barnet.

    Det kommer antagligen att bli vandrarhem.

    Men dessa vandrarhem är ofta inte så bra, i vissa städer blandas barnfamiljer med mindre passande individer.

    Eftersom ditt barn är litet tycker jag du ska byta stad. 
    Kanske bara är i min kommun som barn till vräkta blir omhändertagna om familjen inte klarar av att fixa bostad. Ja en nära vän till mig hamnade i den situationen. Som tur så löste det sig sista dagarna innan hon stod på bar backe.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (s)
    Dr Mupp skrev 2015-05-22 20:03:21 följande:
    Kanske bara är i min kommun som barn till vräkta blir omhändertagna om familjen inte klarar av att fixa bostad. Ja en nära vän till mig hamnade i den situationen. Som tur så löste det sig sista dagarna innan hon stod på bar backe.
    Hade varit intressant att veta kommun. För så får de inte göra om det inte råder andra missförhållanden.
  • Anonym (s)

    Här omhändertas inte barn ens om man själv ringer till soc och säger att den ena personen i familjen knarkar varje dag och har överdoserat och nästan dött (hemma).

    Egen erfarenhet.

  • Anonym (Googla)

    Gå in på olika sidor där man kan hitta lediga lägenheter så kan du därefter söka bostad. Bara på måfå så hittade jag tex bostadspriser.se och såg att det tex fanns en 1:a på 28kvm med en hyra på 2013kr ledig i Askersund. Förstahand.

    I Skövde finns en förstahands etta för 3692kr

    I Myrviken, Berg 2rok på 47 kvm för 3268kr

    1 rok på 38kvm för 2980kr i Traryd, Markaryd

    Sedan vet jag inte hur seriös den annonsen är men i Åre finns en 4:a på 70kvm med en hyra på 1kr. Tror inte den är riktigt riktig ;)

Svar på tråden Hur mycket kan soc hjälpa till?