• Anonym (vän)

    Skäms över min ekonomi

    Vi är alla i samma ålder (22-25), har barn, pluggar.. Ja, väldigt lika liv så sett.

    Den stora skillnaden är att min sambo är höginkomsttagare så pengar har vi aldrig brist på..

    Nu dagarna innan lön/csn pratar de andra om hur de får vända på varenda krona och får dåligt samvete för att de köpte en bikini för 150 från HM.. Och jag vet aldrig vad jag ska säga, jag avskyr att prata om pengar men de envisas med att involvera mig.. Jag skäms när jag hör hur de kämpar med ekonomin och jag inte behövt checka kontot öht och vet att jag ännu har över 20000 kvar..

    Hur skulle ni hantera det oavsett vilken sits ni befinner er i? Skulle ni öht vilja ha råd och dyl av någon som inte behöver tänka på pengar? Och vad skulle ni säga om det var ni med pengarna och vännerna som hade det knapert?

    Jag tycker det är en riktigt jobbig situation.

  • Svar på tråden Skäms över min ekonomi
  • Anonym (vän)
    Anonym (Tönt) skrev 2015-05-23 06:19:53 följande:

    Nej vi vet inte, så vi frågar. Är du sådär sjukt otrevlig förstår jag mycket väl att dina "vänner" tittar snett på dig.


    Hur är jag otrevlig? Klart jag blir irriterad när folk gång på gång säger att det inte är mina pengar. Det är ingen av mina vänner som tittar snett, det är inte jag som vill prata om pengar öht.
  • Anonym (vän)
    Anonym (Digger) skrev 2015-05-23 06:44:52 följande:

    Börja ha separat ekonomi då så är saken löst.


    "Digger"?

    Vi har till största del separat ekonomi, men ni verkar ju inte koppla problemet. Jag känner mig obekväm att DISKUTERA pengar när jag vet hur de har det, det är inte pengarna i sig som är problemet. Och kom inte och tro att allt är min sambos förtjänst, jag har kämpat jäkligt hårt innan jag kunde börja plugga och det var jag som stod för i princip allt de första åren. Det är dock inte om det tråden handlar.
  • sextiotalist

    Du ska inte behövas skämmas. Så länge du accepterar och inser att de inte har samma ekonomiska möjligheter som du har.

    Jag hade som arbetslös inga problem med att andra hade det betydligt bättre än oss. Däremot fick jag krupp när man avstod från något för att man inte hade råd och fick höra att det gäller att prioritera, precis som man inte gjorde det hela tiden.

    Så säg aldrig prioritera, för troligen är det de gör hela tiden sedan så behöver du inte annat mer än lyssna. Vill du vara generös och bjuda på fika så gör det utifrån det du vill lägga nivån på. Du är aldrig snål om du bjuder, även om det är en enkel delikatoboll och en svart kaffe

  • Anonym (vän)
    Anonym (Dutta) skrev 2015-05-23 06:42:27 följande:

    Vad är det som är obekvämt? Vad vill de ha din åsikt om? Har du nåt exempel?


    Allt från hur man lagar billig men ändå nytig mat till om jag tycker de ska "unna sig" det och det.
  • Donum
    Anonym (vän) skrev 2015-05-23 07:52:12 följande:

    Allt från hur man lagar billig men ändå nytig mat till om jag tycker de ska "unna sig" det och det.


    Varför är det obekvämt?

    De frågorna rör ju inte din ekonomi alls.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Rani

    "Jag är lyckligt lottad att ha en sambo som tjänar bra. Det är verkligen ett privilegium, det är jag medveten om. Jag inser att de flesta inte har det som vi. Men jag har inte de ekonomiska bekymmer ni har, men det är inte min förtjänst utan min sambos. Utan honom hade jag varit i samma sits som er (och kommer kanske vara en dag). Men tänk när ni pluggat klart vad bra ni har möjlighet att tjäna"

    Typ så hade jag sagt.

  • Anonym (vän)
    Donum skrev 2015-05-23 08:00:20 följande:

    Varför är det obekvämt?

    De frågorna rör ju inte din ekonomi alls.


    Det var exempel och huruvida jag tycker de har råd att unna sig saker vill inte jag svara på, för ofta gäller det saker jag tycker är helt felprio, men säger jag det så kanske det tolkas drygt.
  • Anonym (vän)
    Rani skrev 2015-05-23 08:01:44 följande:

    "Jag är lyckligt lottad att ha en sambo som tjänar bra. Det är verkligen ett privilegium, det är jag medveten om. Jag inser att de flesta inte har det som vi. Men jag har inte de ekonomiska bekymmer ni har, men det är inte min förtjänst utan min sambos. Utan honom hade jag varit i samma sits som er (och kommer kanske vara en dag). Men tänk när ni pluggat klart vad bra ni har möjlighet att tjäna"

    Typ så hade jag sagt.


    Det är dock inte bara hans förtjänst, han hade inte varit där han är idag om inte jag försörjt honom de första åren och väntat med mitt eget.
  • Flunken

    Jag och min fru är båda medelinkomsttagare men har ordnad ekonomi och delar inte på pengar emellan oss.

    Handlar på rea och nöter på kuponghäften mm.

    Tror att hon har en hel månadslön på kontot hela tiden och det borde dom flesta ha för sin egen säkehet.

    Hon handlar mat och kläder och jag betalar lån,bilar mm.

    Det liksom jämnar ut sig och vi sparar även pengar för semester mm.

  • Donum
    Anonym (vän) skrev 2015-05-23 08:08:58 följande:

    Det var exempel och huruvida jag tycker de har råd att unna sig saker vill inte jag svara på, för ofta gäller det saker jag tycker är helt felprio, men säger jag det så kanske det tolkas drygt.


    Jag förstår ändå inte hur det rör din ekonomi om de ställer sådana frågor. De frågar ju inte om din ekonomi utan sin egen?

    Den frågan kan de ju ställa till vem som helst, oavsett ekonomi.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Skäms över min ekonomi