Inlägg från: Mamma till två gullegrisar |Visa alla inlägg
  • Mamma till två gullegrisar

BF februari 2016

Erna90 skrev 2015-07-26 21:38:13 följande:

Får erkänna att jag har lite svårt att skilja på UL, VUL och RUL! ? Rul är det som brukar vara kring vecka 18-20 eller och då kollar man organ och sånt lite mer eller (fått för mig att det är ngt sådant..)?

Ska på ultraljud vecka 32 och är då i vecka 12+5. Ska göra kub test då (tog blodprov nu i veckan). Frågan är då; är det bara UL eller VUL? Vad är skillnaden!? Många förkortningar att hålla reda på minsann!!

Kub testet görs med ultraljud. Vanligt ultraljud och inte vaginalt. Rul är precis det du tror. Vul är vaginalt ultraljud och görs när man inte är så långt gången.

Sen finns tul som är tillväxtultraljud. .

Massa olika förkortningar finns det ;)
    Jennsan84 skrev 2015-07-28 13:57:06 följande:

Jaha vart bor du då? I Göteborg får man kub gratis efter att man fyllt 35 år. Jag är 31 men har valt att betala och göra det ändå. Är i vecka 12 (11+5) och ska göra mitt nästa vecka 6/8. Vilken vecka är du och när har du tid?

Vad betalar man för kub om man inte får det gratis?

Tre st på mitt jobb vet. Dom misstänkte då jag slutat röka och mått kymmigt. Så dom vet plus hon som är ansvarig för kläderna. Hon gick veta igår då jag mailade om att jag behöver mammabyxor eftersom dom vanliga byxorna satt tight även innan semestern. .

Skindeep84 skrev 2015-08-02 17:21:53 följande:

Hej!'

Jag har bf 20/2 (är nu gravid i 11+0) och det är mitt andra barn. Har en son född augusti 13

Jag har bf 24/2. Går in i 11+0 imorgon. Du borde ju ligga ett par före mig då..
    minneli skrev 2015-08-07 12:53:18 följande:

Idag går jag in i vecka 12 och på måndag är det inskrivning hos barnmorskan. Har varit ute och bilsemestrat snart i en vecka och som tur är har lite trötthet och illamående lättat. 18 dagar kvar till ultraljudet!

Hej.. jag har också gått in v12. I onsdags :) är det kub du ska göra? Jag ska göra mitt den 17 augusti. .
    minneli skrev 2015-08-07 17:41:21 följande:

Nej det är ett ultraljud för att kolla så att allt ser okej ut. Jag fick avbryta min förrförra graviditet i v21 då bäbisen inte hade njurar och det upptäcktes på rul. Det är inget ärtfligt så men jag får kollen ändå, vill aldrig vänta till rul igen!

Just det ja :(

Ska du inte göra kub?
    minneli skrev 2015-08-10 15:21:27 följande:

Idag var jag på inskrivning, ska inte tillbaka dit förrän efter rul och det blir runt 1-4 oktober. Ganska lång tid!

Så är det här med. Inskrivning rullar och sen bm i v23.. innan med min son så lyssnade vi på hjärtat i v16 o v20 har jag för mig det var. Nu inget förrän v23 då..
    lindakarlsson4380 skrev 2015-08-10 11:41:59 följande:

Låg risk på samtliga kromosomavvikelser! Bebisen vinkar på översta bilden! :D

Va bra! ! Och mysigt att se den lilla :)
    Anonym (orolig) skrev 2015-08-10 17:18:30 följande:

Någon som beställt hem gratis gravid paket någon gång? Funderade på att göre de med blöjor men fanns flera olika paket får man beställa ett av varje tex de var ett från kappahl å ett från libero å nåt från en bokhandel. Lr måste man välja på en så de är en per person ?de är ju inte från samma ställe så man borde ju få beställa allt ? När får man hämta ut det ? Å är de verkligen så att dw är gratis så de inte är prov sp man automatiskt blir me i nån premeration lr når å ska betala varje månad sen ?

Finns mycket gratissaker för gravida. Googla på nätet så ska du se :)
Svar på tråden BF februari 2016