• Anonym (tröttsamt)

    Läskig pojke som ofta kommer hit, kan knacka på dörren i en evighet

    Vet inte om det här inlägget passar in här men hur som helst så det är så att det brukar komma hit en pojke från sonens skola, han är i 10 års åldern (min son 8 år) och ända sedan jag träffade honom första gången så märkte jag att det var något som inte stämde, han lyssnade inte på tilltal, gjorde precis hur och vad han ville, for omkring här hemma som om han vore hemma hos sig själv ungefär.
    min son upprepade flera gånger sluta lr nej men han lyssnade inte, så har det varit varje gång han kommit hit.
    Händer att han kommer hit och bankar slår på dörren och detta verkligen hårt... spelar ingen roll om sonen öppnar och säger nej jag vill lr kan inte vara med dig han fortsätter ändå att banka och ropa "öppna dörren"
    Jag tycker det är otäckt just för att han aldrig lyssnar på vad man säger samt att det är inte roligt att sitta och amma min bebis och så precis i allt kommer pojken och bankar :(
    Pojken har t,om läskiga ögon som det lyser obehag från.

    Det svåra är också att hans föräldrar är lite speciella så att prata med dom kommer troligtvis inte att hjälpa.
    vad ska man göra? orkar inte med att ha honom springandes här var o varannan dag...sonen vill inte umgås med honom heller.. 

  • Svar på tråden Läskig pojke som ofta kommer hit, kan knacka på dörren i en evighet
  • Nenne666
    Anonym (J) skrev 2015-05-26 00:04:09 följande:
    Vadå respektlös? Du vet väl inte vad HON känner?! Min systerson har en kompis som är utländsk och i och med att han har en egen kultur så beter han sig konstigt hemma hos dom, och jag tycker han är obehaglig. Jag skulle också tycka det var obehagligt att inte veta vad det är för fel på ett barn som beter sig sådär. Jag hade nog sparkat ut det ur mitt hem med huvudet före
    Som är utländsk? Ingår det i knasbeteendet? Vad menar du?
  • Anonym (Signe)

    Givetvis kan barn, likt vuxna, upplevas som otäcka och avvikande. Dock hänger denna uppfattning sällan samman med personens utseende utan med dennes utstrålning och kroppsspråk. Ts, når du inte fram till pojken så kontakta hans föräldrar. Om de verkar ointresserade så kontakta skolan. De kanske kan pojken stöd och hjälp (om han nu är i behov av detta).

  • Anonym (Visst)
    Litet My skrev 2015-05-26 00:11:47 följande:
    Tänker lite samma sak. Min pojk med Autism ser inte läskig ut eller är läskig men skulle säkerligen kunnat ringa på en massa flera gånger om dagen utan att ge sig/koppla om han inte fått väldigt klara direktiv på att man inte gör så och att "lagom är bäst" så att säga.
    Och vems ansvar är det att han inte gör det? Grannarnas? Barnens som går i samma skola? Deras föräldrars? Eller barnets egna föräldrars?
  • Litet My
    Anonym (Visst) skrev 2015-05-26 00:25:09 följande:
    Och vems ansvar är det att han inte gör det? Grannarnas? Barnens som går i samma skola? Deras föräldrars? Eller barnets egna föräldrars?
    Pratar du om mitt barn så är det MITT och sambons ansvar. Dock har han aldrig gjort något sådant eftersom vi har koll på honom och vet vad han gör/var han är. Min poäng var att hade vi inte haft den koll vi har och pratat så mycket med honom och haft så många regler hade han förmodligen inte själv sett något konstigt i att knacka på för ofta och för mycket. Vad var din poäng i frågan? Det är definitivt inte mitt barn som är hos TS. Så vad har mitt barn med saken att göra?
  • Nenne666
    Litet My skrev 2015-05-26 00:47:11 följande:
    Pratar du om mitt barn så är det MITT och sambons ansvar. Dock har han aldrig gjort något sådant eftersom vi har koll på honom och vet vad han gör/var han är. Min poäng var att hade vi inte haft den koll vi har och pratat så mycket med honom och haft så många regler hade han förmodligen inte själv sett något konstigt i att knacka på för ofta och för mycket. Vad var din poäng i frågan? Det är definitivt inte mitt barn som är hos TS. Så vad har mitt barn med saken att göra?
    Det va väl det du skrev utan förklaring på att du har kollen så att det inte sker. Jag uppfattade exakt likadant även om jag faktiskt förstod att du nog har koll. För det är en förälders uppgift att se till att det inte sker.
  • Litet My
    Nenne666 skrev 2015-05-26 00:51:46 följande:
    Det va väl det du skrev utan förklaring på att du har kollen så att det inte sker. Jag uppfattade exakt likadant även om jag faktiskt förstod att du nog har koll. För det är en förälders uppgift att se till att det inte sker.
    Det trodde jag sa sig självt så att säga. Poängen med det inlägget var just barn med Autism och hur de kan tänka (misslyckas med de sociala koderna). Däremot är det ju inte skolans ansvar som någon tidigare i tråden tyckte.
  • Anonym (Emmeli)
    Nenne666 skrev 2015-05-26 00:18:46 följande:
    Det funkar alldeles utmärkt att ta upp ett problem utan att personalen avslöjar något. Blir problemet till deras kännedom så tar dom upp det utan att det återkopplas till dig.
    Fast nej, inte om det gäller saker som sker på fritiden och som inte har med skola att göra.
  • Litet My
    Nenne666 skrev 2015-05-26 00:16:46 följande:
    Men då har du koll på det så det inte händer??
    Du läste inte inlägget jag citerade?
  • Litet My
    Anonym (Emmeli) skrev 2015-05-26 00:57:30 följande:
    Fast nej, inte om det gäller saker som sker på fritiden och som inte har med skola att göra.
    Sant
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2015-05-26 00:04:09 följande:
    Vadå respektlös? Du vet väl inte vad HON känner?! Min systerson har en kompis som är utländsk och i och med att han har en egen kultur så beter han sig konstigt hemma hos dom, och jag tycker han är obehaglig. Jag skulle också tycka det var obehagligt att inte veta vad det är för fel på ett barn som beter sig sådär. Jag hade nog sparkat ut det ur mitt hem med huvudet före
    Jo jag vet vad hon känner utifrån det hon skrivit i TS, nämligen att hon tycker att barnet är otäckt. Det är inte så svårt att lista ut att barnet antagligen har någon form av diagnos och fortfarande är hon vuxen och han barn. Det spelar ingen roll vilket ursprung barnet har. Så bemöter man inte barn med svårigheter. Utländska barn är lika mycket barn som svenska med eller utan diagnos. Min granne har ett autistiskt barn med flera diagnoser och även en utvecklingsstörning. En 11 åring idag och fortfarande ett barn och svensk dessutom om nu bakgrunden är av betydelse för dig. Istället för att låta mina barn ta avstånd så lär jag dom istället hur de ska bemöta ett barn med svårigheter dvs med respekt och extra vänlighet för han är exakt lika mycket värd som dom säger jag och självklart får dom leka tillsammans också. Och visst är han bråkig och svår och kan både slå spotta och svära men de enda som han inte har gått på här på gården är dom som behandlat, jag och mina barn inräknade.
Svar på tråden Läskig pojke som ofta kommer hit, kan knacka på dörren i en evighet